مشکلات کال عیدگاه سبزوار در دستور کار شورا

الهام شبانی مقدم/مجله اینترنتی اسرارنامه

کال عیدگاه سبزوار یکی از بزرگترین محلات حاشیه سبزوار است که مساحتی حدود 320 هکتار با  جمعیت حدود 20 هزار نفر را در بر می گیرد. این محله در طی 30 سال گذشته به دلایل اجتماعی، اقتصادی و اقلیمی و مهمتر از آن چون در محدوده بافت شهری قرار نداشته، محلی برای اسکان افرادی که از روستاها به شهر مهاجرت کرده، شده است.

متاسفانه نبود نظارت کافی بر ساخت و سازها در منطقه عیدگاه سبب شده تا ساخت منازل غیر اصولی انجام شود. بطوریکه منطقه از بافت ناهمگون فیزیکی رنج می برد. ساخت و سازها تا حریم کال پیش رفته و این تهدید جدی برای ساکنین محله تلقی می شود.

منطقه عیدگاه به دلیل اینکه در خارج از محدوده شهری قرار گرفته، وضعیت نامساعدی را در بحث زیر ساخت ها، اقدامات فرهنگی، بهداشتی و آموزشی تا چند سال قبل داشت. اما بعد از مدت زمانی به دلیل رعایت اصول انسانی و شهروندی، مسئولان این محدوده را به شهر الحاق و خدمات رسانی به آن را آغاز نمودند  و بدین ترتیب از سال 93 عصر جدیدی از خدمات رسانی در غالب توانمند سازی و باز آفرینی در جهت رفع محرومیت در این منطقه رخ داد.

مشکلات محله عیدگاه سبزوار سبب شد تا در کمیسیون برنامه و بودجه و خدمات شهری  شورای اسلامی شهر جلسه ای پیرامون همین موضوع تشکیل شود.

در این کمیسیون آرمین رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و خدمات شهری، کل میشی رئیس شورای شهر، دکتر نوده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، کرابی مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت، ثابتی مقدم رئیس امور منابع آب منطقه، صائمی فر معاون فنی و عمرانی شهرداری، خلیلی مدیرعامل سازمان سیما و منظر شهری، آستانی از معاونت خدمات شهری شهرداری، موسوی نماینده فرمانداری، حسین یوزباشی نماینده فعال منطقه عیدگاه و آقایان سوری و جمالی از امور منابع آب حضور داشتند و به چالش های این منطقه پرداخته شد که به شرح زیر است.

در ابتدای جلسه "ذبیح الله آرمین" رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و خدمات شهری شورای با توجه به بررسی های میدانی که از منطقه عیدگاه داشتند گزارشی از مهمترین درخواست ها و مشکلات اهالی را در جلسه ارائه دادند.

 آرمین آسفالت حاشیه کار عیدگاه با توجه به خالی بودن اطراف کال و مشکلات بهداشتی ناشی از آن، عدم وجود فضای سبز کافی و ایجاد پارک  خطر در حاشیه کال، عدم وجود نیمکت و سطل زباله در پارک های منطقه، اختصاص قطعه زمین در انتهای باهنر 14 به فضای بهداشتی یا آموزشی، واریز فاضلاب روان از کوچه ها و ایجاد فضای نامطبوع بهداشتی بویژه در انتهای کال، نبود روشنایی پارک ها و معابر منطقه بویژه باهنر 4 الی 22 که تامین اعتبار نیز صورت گرفته است و باید پیگیری گردد را بخشی از مشکلات موجود اعلام کرد.

وی با اشاره به ساخت و سازهای بدون مجوز و غیر اصولی در منطقه عیدگاه، اظهار کرد: متاسفانه عدم نظارت شهرداری بر این ساخت و سازها سبب ایجاد بافت ناهمگون این نقطه شده  بطوریکه در سال های گذشته نه تنها منجر به ایجاد فضای نامطلوب شهری شده، بلکه ارائه خدمات شهری از جمله اتوبوسرانی را با مشکل مواجه کرده است.

آرمین ادامه داد: با توجه به مسدود بودن مسیر انتهایی کال عیدگاه و ساخت و سازهای غیر اصولی که در حریم کال انجام شده قطعا با یک بارش و جاری شدن سیلاب از شمال شهر، صدمات زیادی به اهالی منطقه وارد خواهد شد. مطالعات نشان می دهد در هر 25 سال یک سیلاب با حداقل دبی 55 متر مکعب در این منطقه رخ می دهد که در صورت وقوع سیلاب فاجعه جبران ناپذیری به بار خواهد آمد.

 

در ادامه جلسه "حسین یوزباشی" نماینده اهالی منطقه عیدگاه اضافه کرد:  حدود یکسال از قول شهرداری برای آسفالت حاشیه کال می گذرد ولی تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

وی به محدود بودن فضاهای بهداشتی و کمبود فضای سبز در منطقه عیدگاه نیز اشاره کرد و افزود: از مسئولان تقاضا داریم در صورتی که قولی برای ارائه خدمات به اهالی عیدگاه می دهند پیگیری های لازم برای عملی کردن را داشته باشند.

یوزباشی گفت: حدود 20 هزار نفر از شهروندان در این منطقه ساکن هستند، اما هنوز اهالی از فضای سبز لازم برخوردار نیستند. حدود 2300 متر از مسیر کال سنگ چینی و آماده اجرای پاک خطی است که مشکل اصلی تملک بین آب منطقه ای و شهرداری است که هنوز مرتفع نشده  است.

تخریب ساخت و سازهای واقع در حریم کال

در ادامه جلسه "کل میشی" رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار با بیان اینکه تخریب ساخت و سازهای واقع در حریم کال عیدگاه در دستور کاراست، اظهار کرد: متاسفانه در منطقه عیدگاه با روند رو به رشد ساخت و سازها در حریم کال  مواجه هستیم. در چند سال گذشته نه تنها نظارت قوی توسط  شهرداری بر اینگونه ساخت و سازها انجام نشده، بلکه گاهاً دیده می شود که پروانه ساخت نیز در حریم خطر ساز کال توسط شهرداری صادر شده است.

وی اظهار کرد: صدور هر گونه مجوز ساخت و ساز در حریم  کال عیدگاه توسط شهرداری مستلزم هماهنگی با امور آب منطقه ای است. با توجه به  تبصره 4 ماده 2 قانون توزیع عادلانه آب، امور آب وظیفه دارد تا نسبت به شناسایی املاکی که در حاشیه کال ساخته شده اقدام کند و ممیزی انجام دهند تا از طریق دادستانی نسبت به تخریب منازل و تاسیساتی که در حریم پر خطر کال واقع  شده برابر قانون عمل شود چرا که اگر سیلی از منطقه شمال شرق شهر وارد کال گردد جان هزاران نفر از اهالی این منطقه به خطر خواهد افتاد.

کل میشی ادامه داد: طی بازدیدهایی که به صورت منظم توسط اعضای شورا از منطقه عیدگاه صورت می گیرد، یکی از عمده ترین مسائل مطرح شده توسط اهالی مسدود بودن مسیر انتهای کال است که این موضوع از یک سمت منجر به انباشته شده آب های سطحی و ایجاد فضای نامطبوع شده و از طرفی چون سیلاب های شمال شرق شهر به این کال وارد می شود جان هزاران نفر از اهالی منطقه در خطر خواهد افتاد.

وی گفت: به لحاظ اینکه اهالی این منطقه نیز مانند مابقی شهروندان حق بهره مندی از امکانات رفاهی و تفریحی را دارند، لذا شهرداری بایستی نسبت به بهسازی مسیر حاشیه کال و آسفالت حریم اقدام کند. با توجه به آمادگی امور آب منطقه ای مبنی بر واگذاری اراضی حاشیه کال عیدگاه برای ایجاد پارک خطی در قالب اجاره، از شهرداری این انتظار می رود تا طرحی را آماده  و تحویل آب منطقه ای دهد تا گوشه ای از مشکلات اهالی این منطقه حل گردد.

رئیس شورای اسلامی شهر سبزوار  ضمن تشکر از همکاری شرکت آب و فاضلاب با اهالی عیدگاه جهت تقسیط اقساطی انشعاب در این منطقه، اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که اهالی عیدگاه دارند در زمان مراجعه به شرکت آب و فاضلاب درخواست مجوز آسفالت شکافی را دارند که این مجوز باید از طریق شهرداری به متقاضیان ارائه شود. منتهی در زمان مراجعه ، شهرداری یکسری قبوض پسماند و  عوارض نوسازی را صادر می کند که این اقدام بدون مجوز شورای شهر انجام شده و غیر قانونی است.

وی تاکید کرد: لذا از شهرداری درخواست می شود بدون مجوز شورا از ارائه هر گونه قبوض خارج از موضوع برای بحث آسفالت شکافی به اهالی عیدگاه خودداری کند.

آسفالت و حاشیه سازی کال عیدگاه منوط به واگذاری اراضی به شهرداری است

معاون فنی و عمرانی شهرداری سبزوار گفت: آسفالت و حاشیه سازی کال عیدگاه منوط به واگذاری اراضی این محدوده به شهرداری است.

جعفر صائمی فر افزود: در سال جاری برابر بودجه مصوب، در منطقه عیدگاه، شهرداری ادامه روند دیوار ساحلی را دارد. یک نقطه  در کمربندی ابریشم و جنوب کال (محدوده انبار جهاد) که با توجه به بارندگی های اخیر دیوار سازی باید با ارتفاع مناسب تری شکل گیرد.

وی گفت: مشکلی که شهرداری با آن مواجه شده در ادامه مسیر کال است به هر صورت کال عیدگاه به خیابان آسفالته در جهاد برخورد کرده و مهم تر از آن برابر طرحی که مشاور آب منطقه ای استان داشتند ادامه مسیر به سمت کمربند جنوب باید بازگشایی شود و در ادامه هم با کانال آب های سطحی از داخل منطقه شهرک صنعتی فرودگاه مناسب سازی شود تا مشکل اهالی این منطقه حل گردد.

صائمی اظهار کرد: به لحاظ محدودیتی که در این منطقه وجود دارد متاسفانه با یک بارش خیابان جهاد مسدود می گردد و  امکان تردد مختل می شود و از طرفی نیز قرار گرفتن  تاسیسات شهری، خانه بهداشت و منطقه تاریخی تپه دامغانی ها در این مسیر قرار گرفته که هر چه سریعتر مسیر کال باید بازگشایی شود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری سبزوار ادامه داد: حدود دو ماه قبل ویژه کال عیدگاه جلسه ای با حضور مهندس اعلایی نماینده وزارت نیرو برگزار شد قول مساعد داده شد تا با بازدیدی از این مسیر، پیگیری برای بازگشایی مسیر انجام شود. هر چند شهرداری با محدودیت اعتبار در چند سال گذشته مواجه بوده و هست ولی با این حال ادامه بحث دیوار سازی کال مشروط به بازگشایی مسیر توسط وزارت نیرو که نماینده آن آب منطقه ای در استان و شهرستان است را انجام می دهد.

وی افزود: متاسفانه مشکل اساسی که در منطقه عیدگاه با آن مواجه هستیم بحث ساخت و سازهای غیر مجاز است که در حریم کال انجام شده و عملا هیچ برخوردی صورت نگرفته است. بارش های بهار امسال گوشزدی برای همه بود. تمام منازلی که در حریم ساخته شده امکان خطر ساز بودن آن است که باید پیگیری و طرح مازاد برای آن گرفته شود. مقرر است که مدیر آب منطقه ای طرح ممیزی انجام دهد و ساخت و سازهای خطر ساز در حریم کال را که امکان آب بردگی آن است به کمیسیون ماده 100 شهرداری منعکس گردد تا تصمیم گیری شود.

صائمی فر اظهار کرد: به خاطر حفظ حریم شهرداری مشروط به اینکه حریم کال به آن واگذار شود امکان ایجاد حاشیه سبز را در این مسیر دارد که مدیر عامل آب منطقه ای استان این قول واگذاری را به شهرداری داده اند. دغدغه اهالی عیدگاه جدای از وضعیت بهسازی و بهداشت منطقه، بهره مندی از پارک خطی است که در محدوده شهر در هر دو سمت کال حدود 4600 متر مربع است که تاکنون در باهنر 14 و مخابرات  حدود 1500 متر از این پروژه انجام شده است.

وی طول کال در محدود شهر را بالغ بر 4 هزار متر مربع عنوان کرد و افزود: تاکنون 90 درصد عملیات دیوار ساحلی انجام شده است. شهرداری برای ادامه عملیات، منتظر بازگشایی انتهای مسیر کال توسط وزارت نیرو و نماینده آن آب منطقه ای در شهرستان است.  

صائمی فر یادآور شد: انجام هر گونه عملیات اجرایی در مسیر عیدگاه منوط به واگذاری اراضی به شهرداری است با این حال که عیدگاه منطقه محرومی است ولی اهالی مشارکت جدی در تغییر وضعیت منطقه خود دارند.

 

کال عیدگاه در حریم شهر و ساماندهی آن با شهرداری است/ امور آب به آنچه خارج از حریم شهر است ورود پیدا می کند

مدیر امور منابع آب ناحیه سبزوار نیز گفت: کال عیدگاه در حریم شهر واقع شده و قانوناً ساماندهی آن با شهرداری است. امور آب منطقه ای به آنچه در حریم شهر است ورود پیدا نمی کند

محمد ثابتی مقدم افزود: طرح احداث بازنگری سیل بند شمال شرق و غرب از سال 90 توسط دفتر فنی شرکت آب منطقه ای استان خراسان در حال پیگیری است که در آینده ای نزدیک به شورای اسلامی شهر ارائه می گردد.

ثابتی مقدم افزود: در رابطه با بازگشایی کال عیدگاه چون کال در حریم شهر واقع شده امور منابع آب وظیفه ای برای ورود به این بحث به لحاظ قانون ندارد و عملا همه دستگاه ها باید در ساماندهی کال دخیل باشند، لذا باید منتظر آماده شدن طرح نهایی و مطرح شدن آن در کمیته برنامه ریزی شهرستان باشیم تا تعیین تکلیف شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نیز در ادامه گفت: با توجه به گستردگی منطقه عیدگاه دانشگاه اقدام به راه اندازی تعدادی پایگاه بهداشتی در این منطقه کرده و هم اکنون خدمات خوبی به اهالی ارائه می شود.

 دکتر فاطمه نوده افزود: با اینکه ارائه اقدامات درمانی در حیطه وظایف خانه های بهداشت نیست، اما گاهی این امر در پایگاه های تحت پوشش دانشگاه انجام می شود. اهالی منطقه عیدگاه برای اقدامات تشخیصی درمانی نیاز به ایجاد درمانگاه دارند و از طرفی چون این منطقه در برنامه محلات هدف قرار دارد این موضوع باید از طریق ستاد بازآفرینی پیگیری شود تا تامین اعتبار گردد

در ادامه برای پیگیری مشکلات فضای سبز اهالی ساکن در کال عیدگاه مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضا سبز شهرداری سبزوار اعلام کرد کال عیدگاه به محض اینکه تحویل یک نهاد مشخص داده شود سازمان وارد کار خواهد شد. اما در رابطه با جانمایی نیمکت و سطل آشغال مقدمات آن در پارک خطی عیدگاه اجرایی خواهد شد.

مصوبات جلسه:

- واگذاری حاشیه کال عیدگاه توسط اداره امور آب به شهرداری در قالب اجاره جهت آسفالت و ایجاد پارک خطی

- حل موقت مشکل انتهای کال تا اخذ تخصیص نهایی جهت مشخص شدن مسیر کال

- پیگیری ایجاد مرکز درمانی در منطقه از طریق ستاد بازآفرینی

- مدیریت روان آب های منطقه و فاضلاب های جاری کوجه ها با همکاری اهالی و ورود مراکز بهداشتی و دادستانی

- رسیدگی به پارک های منطقه عیدگاه و نصب صندلی و سطل زباله 

- ممیزی کردن منازل حاشیه کال و معرفی به کمیسیون ماده 100

- مطالعه در خصوص آسیب های احتمالی سیلاب ها و برنامه ریزی جهت کاهش آسیب ها در صورت وقوع سیلاب

- پیگیری تامین روشنایی منطقه در محدوده باهنر 4 الی باهنر 22 که تامین اعتبار آن صورت گرفته است.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما