در آستانه نهمین سال از برگزاری همایش بیهقی در سبزوار

آیا شهرداری به تعهد خود در پرداخت هزینه ها عمل خواهد کرد؟

الهام شبانی مقدم/ مجله اینترنتی اسرارنامه

در آستانه نهمین سال از همایش بزرگداشت پدر نثر فارسی "ابوالفضل بیهقی" در سبزوار قرار داریم، اتفاقی که بیشتر با هدف ثبت روز اول آبان ماه به نام روز بیهقی در تقویم رسمی کشور برگزار می شود. در سال‌های نخست شهرداری و دانشگاه حکیم برگزارکنندگان اصلی این همایش بودند اما در دوسال گذشته با پیگیری های کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای پنجم، شاهد مشارکت هر چه بیشتر آموزش و پرورش و سایر نهادها و مراکز در جریان همایش بیهقی می‌باشیم.

به لحاظ اهمیت موضوع روز گذشته در جلسه برنامه ریزی اجرایی ابوالفضل بیهقی که در محل شهرداری برگزار شد نمایندگانی از دستگاه های اجرائی حضور داشتند و از اقداماتی که قرار است روز اول آبان ماه برای همایش ابوالفضل بیهقی داشته باشند سخن گفتند .

در این جلسه مقرر شد دانشگاه حکیم بخش علمی همایش، بخش دانشجویی دانشگاه پیام نور، بخش مردمی شهرداری و بخش محلی نیز در زادگاه پدر نثر فارسی روستای حارث آباد انجام شود.

همچنین مصوب شد در اول آبانماه  توسط آموزش و پرورش زنگ بیهقی در تمامی مدارس سبزوار  نواخته شود همچنین در رابطه با شرح حال بیهقی مقاله ای در مدارس قرائت گردد.

برگزاری نشست علمی در دانشگاه حکیم با حضور سفرای افغانستان و مدیر پژوهشی یونسکو برگزار  و بخش محلی مراسم نیز در زادگاه ابوالفضل بیهقی روستای حارث آباد اجرایی خواهد شد

 دبیر کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر که در این جلسه حضور داشت با انتقاد از شهرداری بابت عمل نکردن به تعهدات خود در پرداخت معوقات مالی همایش سال گذشته، گفت: تاکنون بارها این موضوع به شورا و شهرداری مکاتبه شده اما هنوز تکلیف هزینه های مالی همایش سال گذشته مشخص نشده است.

مهندس آسمان آرا با بیان اهمیت موضوع همایش از شهرداری خواست تا برای پررنگ تر و کیفی ساختن هر چه بیشتر برنامه همایش پدر نثر فارسی، از تصدی گری پرهیز نماید و اجرای صفر تا صد  برنامه را به موسسات فرهنگی و سمن های گردشگری واگذار کند.

وی افزود: با پیشنهاد کمیسیون فرهنگی، شورای اسلامی شهر مبلغ 35 میلیون تومان برای همایش بیهقی مصوب شده و مقرر گردید شهرداری ملزم به ارائه لایحه شود، اما علیرغم اینکه مصوبه از شورا به شهرداری ارسال شده، اما هنوز شهردار پاسخی به این ابلاغیه شورا نداده است.

حائز اهمیت است در طول سال‌های گذشته، همیشه شورای اسلامی شهر در موضوع بزرگداشت بیهقی پیشقدم بوده که در ابتدا مصوبات شورا و بعد لایحه شهرداری صادر می شد اما امسال علیرغم اینکه مبلغ  35 میلیون تومان در کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری برای بزرگداشت بیهقی مصوب شد با اینکه مدت زمان کوتاه تا اول آبان ماه در پیش داریم اما هنوز هیچ لایحه ای از سمت شهرداری به شورا ارسال نشده است.

با توجه به اینکه هر یک از ادارات در جریان همایش نقشی بر عهده دارند چرا شهرداری وظایف خود را به وضوح اعلام نکرده است.

*****

حال این شائبه پیش می آید آیا حارث آباد این پتانسیل را به لحاظ لجستیکی و مالی برای میزبانی مهمانان خارجی چون سفرای تاجیکستان و افغانستان دارد؟

قطعاً حضور شهرداری می تواند در این زمینه کمک کننده باشد و با اینکه در خارج از محدود شهری به لحاظ قانونی مشکل دارد اما می تواند با اختصاص مبلغی به یک سازمان مردمی که اجرای صفر تا صد برنامه را عهده دار است هم این منع قانونی را برطرف کند و هم به تکلیف خود در اجرای هر چه باشکوهتر برنامه همایش کمک کند.

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما