نشست خبری و رونمایی از پوستر تاتر شاه کشی با حضور عوامل و دست اندرکاران این تئاتر برگزار شد.

مهدیه عابدی/مجله اینترتی اسرارنامه

طی نشست خبری عوامل تاتر شاه کشی که با حضور تعدادی از مدیران شهری، هیات رییسه اتاق اصناف و اصحاب رسانه اصحاب رسانه شهرستان صبح دیروز در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار برگزار شد و همزمان با توضیحات دست اندرکاران این نمایش در خصوص تاتر شاه کشی از پوستر این مجموعه نمایشی نیز رونمایی شد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار در این نشست با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون 7 تاتر به مدت 15 الی 20 شب به روی صحنه رفته است گفت: به تازگی اجرای تاتر کلومردگان را داشتیم که در تالار کاشفی برگزار شد و به زودی شاهد اجرای تاتر شاه کشی خواهیم بود که این نمایش از لحاظ محتوایی و اجرایی به صورت حرفه ای و با کادر با تجربه روی صحنه خواهد رفت که در این بین باید در نظر داشته باشیم که همراهی مسئولان و حمایت از این تاتر، تبلیغات رسانه ای و از همه مهم تر استقبال مردم در دیده شدن هر چه بیشتر این تاتر موثر است. رضا شجام مقدم با اشاره به اینکه امید می رود این نمایش در جشنواره تاتر فجر نیز بدرخشد عنوان کرد: بدون شک این تاتر که با کارگردانی محمد اکبری و تهیه کنندگی هادی زرقانی همراه شده است و از وجود بازیگران با سابقه و توانمدی نیز استفاده می کند در جشنواره تاتر فجر نیز با استقبال خوبی روبه رو خواهد شد چرا که به جرات می توان گفت سطح کیفی این تاتر در بسیاری از موارد از جمله طراحی صحنه و وجود بازیگران ارزشمند با تاتر هایی که در سطح کشور و پایتخت اجرا می شود برابری می کند.

محمد اکبری کارگردان، طراح صحنه و مسئول انجمن هنرهای نمایشی شهرستان نیز با قدرانی از اصحاب رسانه در اهمیت دادن و پوشش مباحث هنری، فرهنگی و تاتر گفت: نمایشی که خواهید دید به همت و حمایت علاقه مندان و دست اندرکاران تاتر سبزوار و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به روی صحنه خواهد رفت. این نمایش که تمرین آن به مدت 15 الی 16 ماه به طول انجامیده است متشکل از تیم حرفه ای با پشتکار فوق العاده و دارای سوابق و تجارب ارزشمندی  هستند که می توان این حرفه ای بودن را در طراحی صحنه  و نوع بازی بازیگران به خوبی مشاهده کرد. وی با تاکید بر اینکه حمایت از این نمایش تنها در رونمایی از پوستر و برگزاری نشست خبری خلاصه نمی شود افزود: مسلما تبلیغ هر چه بیشتر و حمایت از این نمایش باید در دستور کار همه فرهنگ دوستان و علاقه مندان به هنر قرار بگیرد. برگزاری نشست خبری با وجود اهمیت آن حداقل کاری بود که می شد در این باره صورت داد.

محمد اکبری همچنین در بخش دیگری از صحبت های خود با عنایت به اینکه بضاعت و توانمندی عوامل تاتر شهرستان خیلی بیشتر از بضاعت و امکانات سبزوار است لزوم حمایت هر چه بیشتر در این زمینه را خواستار شد.

هادی زرقانی تهیه کننده و مشاور این اثر نیز با تایید صحبت های محمد اکبری گفت: سعی ما بر این بوده است که بعد از سال ها نوع نگاه در تاتر به سمت حرفه ای بودن تغییرکند و عرضه محتوا نیز به صورت حرفه ای و کیفی صورت بگیرد، اتفاقی که در طی این یک سال و اندی تمرین مداوم درباره اجرای این نمایش افتاد که نگاه دگرگونه ای را در محتوای این اثر تزریق کرده ایم و امیدواریم که با تبلیغات هر چه بیشتر و استقبال مردمی شاهد پر شدن سالن نمایش باشیم چرا که در خصوص استقبال مردمی حساب ویژه ای باز کرده ایم و دوست داریم نتایج زحمات خود را در بازخورد مثبت هر چه بیشتر این نمایش و اعتلای سطح فرهنگ و هنر و تاتر شهرستان مشاهده کنیم.

در ادامه این نشست محمد اکبری در پاسخ به این سوال که  در این نمایش فرم بر متن غلبه دارد یا متن بر کار گفت: ما سعی کرده ایم متن نمایش نامه بهرام بیضایی را مو به مو جلو ببریم اما علقه اولیه من زیبا شناسی کار است که در فرم خلاصه می شود و در محتوا نیز سعی کرده ایم چیزی برای ارائه داشته باشیم . مفهوم البته در فرم خودش را نشان می دهد  ولی این دو از یکدیگر جدا نیستند. وی در ادامه با توجه به ایجاد تغییرات حساب شده در متن توضیح داد: کار، سبزوار محور است چه در فرم ، زبان و نوع اجرا که حتی در این مورد ما از لهجه و گویش سبزواری و موسیقی اصیل خراسانی نیز استفاده کرده ایم اما متن به صورت محتوایی هیچ تغییری نکرده است و همانطور که گفتم متن آقای بیضایی را مو به مو جلو بردیم اما این تغییرات چنان برای بیننده محسوس است که اگر کسی از بیرون این نمایش را ببیند حتم دارد که یک سبزواری این نمایش را به تصویر کشیده است.

هادی زرقانی  در توضیح کیفیت محتوایی و نوع  ارائه این نمایش گفت: نگاه دگرگونه نگاهی ست که می شود به خوبی در این اثر مشاده کرد. مرگ یزد گرد به گفته بسیاری از اهالی فن در هنر نمایش نامه نویسی جزو ده اثر برتر بیضایی و از شاخص ترین آثار اوست هر چند تغییر در روایت  مثلا در خصوص تغییر گویش باب میل طرفداران بیضایی نباشد اما محمد اکبری با تزریق گویش بومی و آیین های محلی که با در نظر گرفتن تمامی شاخص های محلی شهرستان است به خوبی از عهده این کار برآمده است.

وی در ادامه با توجه به هزینه های صورت گرفته در آماده سازی این نمایش ادامه داد: با توجه به امکانات و بضاعت شهرستان در پرداخت بسیاری از هزینه ها سعی کرده ایم به بهترین نحو این کار را صورت دهیم تا اثری که مخاطب مشاهده می کند در شان و شخصیت او باشد زیرا معتقدیم عرضه اثر نیز ارتباط خوبی را با تاثیر گذاری مثبت در بیننده ایجاد می کند. ما همه مراحل کار را به صورت کاملا حرفه ای صورت دادیم  و همه جوانب مالی، محتوایی و .. را در نظرگرفتیم که حتی در نوع چینش ها و عوامل دخیل در کار نیز می توان به خوبی آن را مشاهده کرد و در نظر داشتیم که هر مقدار کار حرفه ای تری را صورت دهیم نتیجه مثبت تری را در پی خواهد داشت و از بابت نیز می توانم به صراحت بگویم که این نمایش یکی از بهترین آثار در سطح استان و کشور خواهد بود.

در بخشی از این نشست سید نوراله رضوی رئیس اسبق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار ضمن سپاس گذاری از مهمانان این نشست در توجه به فرهنگ وهنر، بر لزوم حمایت از مقوله تاتر از جانب مدیران فرهنگی و اقتصادی شهرستان تاکید کرد. وی با اشاره به اینکه سطح کیفی و کمی تاتر شاه کشی از بسیاری از آثار دیگر که در پایتخت و دیگر مراکز استان مانند مشهد به روی صحنه می رود  بالاتر است گفت: ویژگی منحصر به فرد این نمایش این است که به معنای واقعی کلمه شاهد به روی صحنه رفتن یک تاتر هستیم اما امیدواریم که این روند به طور مستمر ادامه پیدا کند و شاهد وقفه در ساخت و پرداخت چنین نمایش هایی نباشیم.

نوراله رضوی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه وجود تاتر در هر کشور و سطح استقبال از آن از نشانه های پختگی آن جامعه است افزود: نهاد های اقتصادی در سطح شهرستان اگر می خواهند حتی مراجعین آن ها مطالبات درست و منطقی داشته باشند باید به موضوع تاتر و اهمیت آن توجه کنند  این نهاد ها باید بیش از پیش به موضوع حمایت از هنرمندان اهمیت دهند چرا که هنرمند باید روی پای خودش باستد و خلا مالی و هزینه را احساس نکند . از این رو این خواهش را از نهاد های اقتصادی در سبزوار داریم که نقش حمایتی خود را در مقوله هنر و به وِیژه تاتر با تشکیل کارگروه هایی صورت دهند و اگر این اتفاق بیفتد قطعا به طور مستمر شاهد اجرای تاتر هایی در سطح عالی خواهیم بود که با پختگی جامعه هنری و مردم همراه خواهد شد.

گفتنی ست در پایان این نشست مراسم رونمایی از پوستر این اثر نیز با همراهی  افراد شرکت کننده در این نشست  انجام شد. تاتر شاه کشی به نویسندگی استاد بهرام بیضایی، طراحی و کارگردانی محمد اکبری و تهیه کنندگی هادی زرقانی 23 مهر  الی 20 آبان ماه در سالن امیر شاهی  به روی صحنه خواهد رفت.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما