با حضور هنرمندان تئاتر و سینمای ایران و در حاشیه نمایش شاه کشی؛

پلاتوی 100 نفره مجتمع فرهنگی هنری اسرار سبزوار افتتاح شد

امید برومندی/مجله اینترنتی اسرارنامه
 
اولین پلاتو یا به عبارتی سالن بلک باکس دائمی شهرستان سبزوار با ظرفیت 100 نفر تماشاچی در محل سابق نگارخانه امیرشاهی این شهر با حضور تعدادی از هنرمندان سینمایی کشور افتتاح شد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه این افتتاحیه یکشنبه شب همزمان با نخستین شب برپایی نمایشگاه پوستر «نمایان نامه» با آثاری از ایمان ارضی و در حاشیه اجرای تئاتر شاه کشی انجام شد.
 
نمایشگاه نمایان نامه شامل 12 اثر پوستر از ایمان ارضی هنرمند افتخارآفرین عرصه تئاتر و گرافیک سبزوار است که این پوسترها را بر اساس نمایشنامه های بهرام بیضائی نویسنده و کارگردان برجسته ایرانی طراحی کرده است.
 
تئاتر شاه کشی که این شب ها به کارگردانی محمد اکبری در مجتمع فرهنگی هنری اسرار سبزوار در حال اجراست، نیز بر اساس متن نمایشنامه مرگ یزدگرد به قلم بهرام بیضائی تهیه شده و ایمان ارضی طراحی پوسترهای این تئاتر را برعهده داشته است.
 
تئاتر شاه کشی به مدت 20 ماه در محل پلاتویی که یکشنبه شب رسماً افتتاح شد، تمرین شده و در مهر و آبان 98 در همان محل برای بازدید علاقه مندان روی صحنه می رود.
 
روبان افتتاح پلاتوی 100 نفره مجتمع فرهنگی هنری اسرار سبزوار به دست سعید پورصمیمی بازیگر و کارگردان پیشکسوت سینما و تئاتر ایران قیچی شد و علاوه بر او بیژن صمصامی، پریزاد سیف و رضا حامدی خواه نیز هنرمندان و فعالان سینمایی دیگری بودند که از تهران دراین مراسم حضور پیدا کرده بودند.
 
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار درباره افتتاح این پلاتوی 100 نفره به خبرنگار اسرارنامه گفت: تأکید دارم که اینجا فقط یک پلاتو برای استفاده هنرمندان تئاتر نیست، بلکه هدف ما ایجاد سالن چند منظوره ای بوده است که هنرمندان عرصه های مختلف بتوانند از آن استفاده کنند. 
 
رضا شجاع مقدم توضیح داد: این سالن چند منظوره می تواند برای اجرای موسیقی با صد نفر تماشاچی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
 
وی افزود: این مکان قبلا نگارخانه امیرشاهی بود که شاید در بیشتر ایام سال خالی بود و نمایشگاهی در آن برگزار نمی شد و از طرفی در یکی دیگر از بخش های اداره ارشاد و مقابل تالار کاشفی سالن بزرگی را داریم که استفاده خاصی از آن نمی شد بنابراین تصمیم گرفتیم، مکان سابق نگارخانه امیرشاهی را به یک سالن چند منظوره کوچک تبدیل کنیم و نگارخانه  امیرشاهی را به فضای خالی مقابل تالار کاشفی انتقال دهیم که با دیوار کشی و نصب در تبدیل به یک فضای نمایشگاهی مناسب خواهد شد.
 
این مسئول همچنین گفت: برای پلاتویی که اکنون مورد بهره برداری قرار گرفته، تا کنون 12 میلیون تومان هزینه کرده ایم، اما تا تکمیل شدن کامل آن به 70 میلیون تومان دیگر هزینه لازم  است تا در اطراف سالن نورهای تخصصی نصب کنیم و همچنین از صندلی های متحرک در آن استفاده کنیم.
 
وی توضیح داد: صندلی های فعلی این پلاتو موقتی است و برنامه ما این است که صندلی های متحرکی تهیه کنیم که بتوان بر اساس میل هنرمندان چینش آن ها را تغییر داد و سالن را به یک سویه، دو سویه، سه سویه و یا چهارسویه تبدیل کرد.
 
شجاع مقدم گفت: در تئاتر شاه کشی که اکنون در این پلاتو در حال اجراست، محمد  اکبری کارگردان اثر خواسته است، که سالن یک سویه باشد و تماشاچیان فقط در یک طرف بنشینند، اما ممکن است در بعضی آثار دیگر، هنرمندان خواهان نشستن مخاطب در اطراف صحنه باشند و بنابراین استفاده از صندلی های متحرک برای فراهم آوردن این امکان ضروری است و بنابراین یکصد صندلی متحرک را برای این سالن در نظر داریم.
 
در مراسم افتتاحیه پلاتو و نیز نمایشگاه پوستر «نمایان نامه» سعید پور صمیمی هنرمند پیشکسوت سینما و تئاتر و تلویزیون ایران با بیان اینکه می دانم چه قدر راه انداختن مکانی برای تئاتر سخت است، از اینکه در چنین شبی در سبزوار حضور پیدا کرده است ابراز خوشحالی کرد و گفت امیدوارم همیشه برنامه های خوبی برای اجرا در این مکان وجود داشته باشد.
 
محمد اکبری کارگردان «شاه کشی» پس از اجرای اثر خود این تئاتر دو ساعته را به استاد پورصمیمی تقدیم کرد.
 
گفتنی است، پلاتو در اصطلاح تئاتری ها، سالن سیاهی است که محل تمرین و اجرای نمای های مختلف است و مهمترین ویژگی آن امکان چند سویه شدن صحنه و فاصله نزدیک تر تماشاچی و بازیگران است.
سبزوار علی رغم برخورداری از چند آمفی تئاتر و صحنه مناسب برای اجرا، تا کنون فاقد بلک باکس بود و برخی نمایش های قبلی در پلاتوهای موقتی که در نگارخانه امیرشاهی یا تالار کاشفی ساخته می شد، اجرا می شدند ولی با اجرای پلاتوی یکصد نفره مجتمع فرهنگی هنری اسرار این کمبود برطرف شده است.
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما