پایان عدم حضور 8 ماهه شهردار سبزوار در جلسات رسمی صحن شورا

امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
صد و پنجاهمین جلسه علنی دوره پنجم شورای اسلامی شهر سبزوار صبح شنبه 4 آبان 98 با موضوع پاسخ شهردار به سئوال مطروحه از سوی شورای اسلامی شهر برگزار شد تا به گفته رئیس شورا، بعد از 30 جلسه طی 8 ماه اخیر بالاخره شهردار سبزوار در یکی از جلسات رسمی صحن شورا حاضر شود.
 
البته در این جلسه هم اگرچه سید علی کوشکی و هیأت همراهش از قبل از آغاز رسمی جلسه در سالن حضور داشتند، اما این حضور نهایتاً منجر به پاسخگویی شهردار نشد زیرا در شکل طرح سئوال بین کوشکی و دو تن از اعضای سئوال کننده شورا اختلاف نظر وجود داشت و شهردار معتقد بود سئوالی کتبا به او ابلاغ نشده است بلکه تنها نامه ای از جانب شورا دریافت کرده که باید پاسخگوی سئوالات آنان باشد اما خود سئوال به پیوست ابلاغ نشده است. ولی مسعود پسندیده و قربانعلی کلمیشی معتقد بودند در متن نامه ارسال شده از جانب شورای شهر سئوال نیز مشخص بوده و این ادعای آقای شهردار نوعی فرار به جلو برای خودداری از پاسخگویی است.
 
به هرحال با اختلاف نظری که در این باره به وجود آمد، جلسه به التهاب کشیده شد و نهایتاً پس از اینکه کلمیشی بحث درباره این دستور کار را پایان یافته اعلام کرد، کوشکی با بیان اینکه شورا سئوال را کتبا به دست شهرداری برساند تا شهردار قانوناً پاسخ دهد جلسه را ترک کرد.
 
 بدین ترتیب اگرچه حضور امروز کوشکی به 8 ماه عدم حضور شهردار در جلسات رسمی صحن شورای شهر که از سوی برخی اعضای شورا به بی احترامی وی تلقی شده بود، پایان داد، اما به پاسخی که اعضای سئوال کننده به دنبالش بودند، منجر نشد.
 
 
بخشی از اظهارات مطرح شده در این جلسه:
 
رئیس شورای شهر سبزوار خطاب به شهردار گفت: اگر ما شما را مکتوب به جلسات رسمی شورا دعوت می کنیم و می خواهیم که شخصا در جلسات شورای شهر شرکت کنید به این خاطر است که تصمیمات جدی و قاطعی را برای حل مشکلات مردم بگیریم. اما وقتی شما خودتان حضور نمی یابید و گاهی حتی معاونانتان هم شرکت نمی کنند و یک کارشناس ردیف دوم و سوم را می فرستید، این به معنای بی احترامی به شورا و بی احترامی به رای مردم است و دودش مستقمیا به چشم مردم می رود.
 
قربانعلی کلمیشی همچنین گفت: هر کسی می تواند بنا به دلایلی در برخی جلسات شرکت نکند ولی وقتی شما 8 ماه پشت سر هم در جلسات رسمی شورای شهر شرکت نمی کنید و می گویید قانوناً الزامی برای حضورتان نیست، برای ما مسجل می شود که تمایلی به تعامل با شورای اسلامی شهر ندارید و آن را یک نیاز ضروری نمی دانید. جلسه امروز جهت این است که به شما یادآوری کنیم که اگر قرار است تعاملات ما ارجاء شود به قانون، ما نیز از این به بعد مسائل را در چارچوب قانون و با طرح سئوال از شهردار پیگیری خواهیم کرد و با این کار می خواهیم از جایگاه قانونی شورای شهر حراست کنیم.
 
وی ادامه داد: ما امروز شهردار را برای بررسی عملکردش به اینجا دعوت نکرده ایم و دعوت اصلی برای این هست که از او بپرسیم چرا در جلسات رسمی شورای شهر شرکت نمی کنید؟ در حالیکه اگر خودتان حضور پیدا می کردید قطعا بسیاری از مشکلات مردم گره نمی خورد و می توانستیم با همدلی و همراهی همدیگری بسیاری از مشکلات مردم را ساماندهی کنیم.
 
شهردار سبزوار نیز در بخش هایی از این جلسه گفت: با توجه به اینکه آقای کلمیشی از 1 شهریور 98 در جایگاه ریاست شورا منصوب شده است اگر این 30 جلسه مربوط به قبل است حتما هماهنگی های لازم با رئسای قبلی آقایان کرامت و محمدی صورت گرفته است. 
 
سید علی کوشکی درباره سئوال شورا نیز اظهار کرد: بر اساس ماده 83 آیین نامه داخلی شورا مصوب 1382 سئوال باید کتبا به دست شهردار برسد و شهردار ببیند کدام عضو شورا سئوال دارد و جواب او را بدهد. اما چیزی که من دریافت کردم یک نامه رسمی از رئیس شورا بوده و ما هم جواب را به صراحت طی یک نامه مکتوب فرستادیم و بعد از آن دیگر سئوالی را دریافت نکرده ایم و اکنون جهت احترام به شورا در اینجا حاضر شده ایم. 
 
وی همچنین گفت: دو سال با نطق ها جلو رفتیم، و دو سال هم احتمالا قرار است با سئوال ها جلو برویم و فقط روش دارد فرق می کند.  
 
مسعود پسندیده نیز به عنوان یکی از سئوال کندگان در این جلسه با اعلام دقیق اینکه شهردار از جلسه 123 تا 150 در هیچ جلسه رسمی صحن شورا شرکت نکرده به کوشکی گفت: ما در نامه ای که فرستادیم به شما موضوع سئوال را گفته ایم. شما 8 ماه است که نیامده اید الان هم می توانید سفسطه کنید و به شکل سئوال ایراد بگیرید. 
 
در این جلسه که با غیبت علی اصغر محمدی همراه بود، کاظم کرامت، حسین بروغنی، زهرا بخشی و علی ارغیانی موافق این نحوه سئوال کردن کلمیشی و پسندیده نبودند و تذکراتی را نسبت به اداره جلسه مطرح کردند، فروغی و آرمین تقریبا سکوت کرده بودند و پسندیده و کلمیشی تا انتها بر سئوال خود و اینکه تمام مراحل لازمه طرح سئوال به درستی طی شده است، تأکید کردند. 
 
سرانجام رئیس شورا با بیان اینکه ما در یک نامه رسمی به صراحت عین سئوال را به شهردار ابلاغ می کنیم تا در جلسه آینده پاسخگو باشد، پایان بحث درباره این دستور کار را اعلام کرد و کوشکی جلسه را ترک گفت. سپس جلسه رسمی صحن شورا بعد از وقفه ای کوتاه با پرداختن به سایر دستورکارها ادامه پیدا کرد. 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما