نظر رئیس سازمان محیط زیست کشور درباره انتقال آب دریای عمان به خراسان: تا هزارسال دیگر هم سرمایه گذار پیدا نمی شود

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور انتقال آب از دریای عمان به سمت خراسان را غیر عملی دانست و گفت: با هزینه ای که سازمان برنامه برای انتقال هر متر مکعب آب به خراسان تخمین زده، این طرح اصلا امکان پذیر نیست. حالا ما آزاد گذاشته ایم که هر بخش خصوصی که خواست بیاید و سرمایه گذاری کند، اما هزار سال دیگر هم بخش خصوصی سرمایه گذاری نخواهد کرد، این افسانه است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه عیسی کلانتری که سه شنبه بیست و هشتم آبان 98 برای شرکت در همایش ملی «راهبردهای سازگاری با کم آبی در مناطق خشک و نیمه خشک» در دانشگاه حکیم سبزواری شهرستان سبزوار حضور یافته بود، در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه سیاست های گذشته درباره آب جواب نداده است، گفت: بدون کاهش مصرف آب افزایش بهره وری در کشاورزی وضع را وخیم تر می کند. آب مادر است و مادر نباید قربانی فرزند گردد. شاید خاک هم مهم است. ولی در کشور ما محدودیت آب داریم و به یک دگراندیشی نیاز داریم .

وی توضیح داد: در حوزه دریاچه ارومیه ما چهل سال قبل 178هزارهکتار کشاورزی داشتیم، و به بهانه افزایش تولید آن را افزایش دادیم تا امروز رسیده به نزدیک 500 هزارهکتار که در نتیجه توسعه کشاورزی را داشتیم اما با یک فاجعه بزرگ بشری مواجه شدیم و دریاچه خشک شد. زیرا ما  حیات دریاچه را در نظر نگرفته بودیم و حق آبه آن را برداشتیم و به زمین های کشاورزی دادیم.

کلانتری با بیان اینکه ما هیچ وقت درباره سیاستگذاری آب بررسی جامعی انجام نداده ایم، افزود: قانون جامع آب ما مربوط به سال 61 است یعنی زمانی که تقریبا هنوز محدودیت آبی در کشور نداشتیم و قوانین بعدی وضع را بدتر کرده است. مثلا آمده اند قرار گذاشتند چاه های غیر مجازی را که تا سال 85 حفر شده است، مجاز اعلام کنند و این یعنی بدتر کردن وضعیت.

وی سپس با بیان اینکه قانون سال 61 و رسم حق آبه 50 سال و 100 سال گذشته امروز دیگر پاسخگوی نیاز آبی کشور نیست، خواستار تدوین سیاستگذاری جامعی در کشور برای آب شد.

به نظر می رسد بخشی از این اظهارات کلانتری در واکنش به سخنان علی سبحانی فر یکی از نمایندگان مردم شهرستان های غرب خراسان رضوی در مجلس باشد، که قبل از سخنرانی کلانتری در همایش راهبردهای سازگاری با کم آبی در مناطق خشک و نیمه خشک به  ایراد سخن پرداخته و گفته بود: امروز بحث انتقال آب از منطقه چابهار هم در کمیسیون کشاورزی و هم در وزارت نیرو به صورت جدی دارد دنبال می شود انتظار می رود چون سبزوار منطقه خشکی است در مسیر انتقال آب قرار گیرد و صرفا مناطق مرکزی و شرق استان مد نظر نباشد.

سبحانی فر سپس گفت: ما نباید برای اینکه آب را کم مصرف  کنیم و آب را برای آیندگانمان نگه داریم، مثلا اتوبان را ببندیم و بگوییم کسی رفت و آمد نکند. این هنر ما نیست. هنر ما این است که ما بتوانیم از این اتوبان استفاده کنیم و به درستی استفاده کنیم. درست است که آب حیات است برای زنده ماندن. اما زنده ماندن برای زندگی است. نه برای اینکه صرفا زنده بمانیم. لذا باید با برنامه ریزی دقیق و درست بتوانیم هم درآمد مردم را کاهش ندهیم و هم این امانت را به دست آیندگان برسانیم

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما