تولید اولین آجرهای رخ بام در سبزوار جهت احیای عناصر معماری سنتی

مجله اینترنتی اسرارنامه :
 
مدیر پایگاه میراث فرهنگی سبزوار از تولید اولین آجرهای «رخ بام» در چند طرح در سبزوار جهت احیای یکی از عناصر معماری سنتی این شهر خبر داد.
 
محسن برآبادی در گفتگو با خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه توضیح داد: «رخبام ها» یکی از عناصر زیبا و پرکاربرد معماری سنتی بوده که در لبه بام ها به صورت نقوش آجری به کار می رفته است و نمایانگر وضع تمول و جایگاه اجتماعی و اعتقادی مالکان بنا بوده است. 
 
وی ادامه داد: در سبزوار هم نقوش خاص خودمان را داشته ایم که در دوره قاجار کاربرد داشته ولی بعد ها منسوخ شده است.
 
برآبادی اظهار کرد: برای احیای آجرهای رخ بام سبزوار، چند نوع خاک را امتحان کردیم تا به بهترین خاک رسیدیم و از شهرداری هم تقاضا کردیم که هر ساخت و سازی در بافت تاریخی شهر ملزم به استفاده از رخ بام شود.
 
وی تصریح کرد: نقوش مورد استفاده در رخ بام ها می تواند هم نقوش پیشنهادی پایگاه میراث فرهنگی باشد و هم نقوشی که مد نظر خود سازندگان بنا است که البته باید نقش و جنس آن به تأیید پایگاه میراث فرهنگی سبزوار، برسد.
 
این کارشناس میراث فرهنگی ادامه داد: علاوه بر رخ بام ها، آجرهای نقش برجسته ای هم با الگوی برداری از نقش برجسته های خانه جعفرزاده، توسط پایگاه میراث فرهنگی سبزوار تولید شده است.
 
گفتنی ست با تولید رخ بام ها علاوه بر احیاء عناصر معماری منسوخ شده و زیبا سازی نما، شاهد  اشتغالزایی در کارگاه های تولید رخ بام خواهیم بود. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما