اندر احوالات آزاد راه حرم تا حرم؛

گزارش روزنامه خراسان رضوی از پیشرفت «صفر» ابر پروژه ای ملی در این استان

پس از گزارش های اخیر مجله اینترنتی اسرارنامه درباره توقف پروژه آزادراه حرم تا حرم در خراسان رضوی، و سهم صفر این استان از پروژه های آزادراهی کشور در سال 98 که در تاریخ های 19 آبان(منبع)، 14آبان(منبع) و 7 مهرماه(منبع) سال جاری منتشر شد، روزنامه خراسان رضوی نیز موضوع توقف احداث آزادراه  حرم تا حرم در این استان را سوژه یکی از گزارش های مفصل خود قرار داد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه تیتر یک روزنامه خراسان رضوی در تاریخ 4 آذر ماه با عنوان «پیشرفت آزادراه حرم تا حرم در استان؛ تقریبا صفر!» به این سوژه اختصاص یافته بود و در روتیتر این گزارش آزادراه حرم تا حرم به عنوان یک ابر پروژه ملی معرفی شده است که 9 سال قبل رقم خورده است.
 
این موضوع یک بار دیگه نشان می دهد، مسئولان دستگاه های دولتی و نیز نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی به ویژه نمایندگان شهرستان های سبزوار، نیشابور و مشهد باید در این مدت همت اجرایی و دقت نظارتی بیشتری برای اجرای صحیح و به موقع این پروژه بزرگ ملی به خرج می داده اند تا دست خراسان رضوی از پروژه های آزادراهی کشور، خصوصا آزادراه حرم تا حرم در سال جاری بدین شکل خالی نباشد.
 
اسرارنامه در ادامه متن کامل این گزارش را که توسط مسعود حمیدی تهیه شده است، منتشر می کند:
 
 
گزارش خراسان رضوی از یک ابر پروژه ملی که 9 سال قبل کلید خورد
پیشرفت آزادراه حرم تا حرم در استان؛ تقریبا صفر !
 
نویسنده : مسعود حمیدی
 
9 سال از آغاز عملیات اجرایی احداث آزاد راه حرم تا حرم گذشته است اما از 223 کیلومتر این آزاد راه که در استان خراسان رضوی تعریف شده است تاکنون فقط عملیات اجرایی قطعه 33 کیلومتری مسیر مشهد تا نیشابور آغاز شده و آن هم بر اساس اعلام کمیته ارزیابی استان، 8/4 درصد پیشرفت داشته است.به گزارش خراسان رضوی، پروژه آزادراه حرم تــا حرم در مهر ســال 89 باهدف اتصــال آزادراهی مشــهد به قــم، افزایــش ایمنــی و کاهش مدت‌زمان ســفر زائــران بــارگاه ملکوتــی امام هشــتم کلید خورد. بر اساس قرارداد بین دولت دهم و قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) سهم بخش دولتی در این پروژه 70 درصــد و ســهم بخــش خصوصــی 30 درصد پیش‌بینی‌شده بود. فاز اول این آزادراه در اسفند 93 حدفاصل قم تا گرمسار به بهره‌برداری رسید، پس‌ از آن نیز در 18 خــرداد 94 عملیات اجرایی قطعه ســبزوار-نیشابور-مشــهد به طول 223 کیلومتر با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد و به گفته آخوندی (وزیر سابق راه و شهرسازی) بنا بود این بخش از پروژه ظرف سه سال به بهره‌برداری برسد.
 
 
 بر اســاس مصوبــه هیئت دولت در دی‌ سال 95 گذشــته و به استناد الحاقیه قرارداد مشارکت این پروژه در 13 تیر 96 مقرر شد احداث قطعه مشهد – نیشابور به طــول 33 کیلومتر در یک قرارداد 36 ماهه به پیمانکاری قــرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) انجام شــود.
 
ارزیابی پیشرفت فیزیکی 4.8 درصدی
با گذشت بیش از 27 ماه از تاریخ شروع عملیات اجرایی قطعه 33 کیلومتری مشهد-سه راهی تربت‌حیدریه، بر اساس گزارش حوزه نظارت و کنترل پروژه‌های استان خراسان رضوی به عنوان زیر مجموعه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، طبق قرارداد و برنامه‌ریزی انجام‌شده میزان پیشرفت فیزیکی پروژه باید 13.4 درصد باشد اما ارزیابی انجام‌شده نشان‌دهنده آن است که میزان پیشرفت واقعی تنها 4.8 درصد است.
 
 
خاک‌ریزی 12 درصدی
بر اساس این گزارش، قرارداد ساخت قطعه حدفاصل مشهد تا سه راه تربت‌حیدریه در 29 مهرماه 97 به قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) ابلاغ‌شده و مبلغ قرارداد نیز 600 میلیارد تومان بوده است. میزان اراضی آزادشده این مسیر نیز تاکنون 17 کیلومتر بوده است.
 
همچنین مجموع خاک‌برداری انجام‌شده در این پروژه حدود 21 درصد بوده و در 20 کیلومتر از مجموعه 33 کیلومتری هنوز هیچ‌گونه عملیات خاک‌برداری انجام‌نشده است.
 
 میزان خاک‌ریزی انجام‌شده در این پروژه تاکنون 12 درصد بوده و در 20 کیلومتر از مجموعه 33 کیلومتری نیز هنوز هیچ‌گونه عملیات خاک‌ریزی انجام‌نشده است. بر اساس بررسی‌های انجام‌شده عمده‌ترین مسائل و مشکلات اجرای این پروژه؛ ارزیابی نکردن و تحصیل برخی از زمین‌های مسیر و تبعات ناشی از آن، از ‌جمله مشکل در جلب رضایت مالکان زمین های طول مسیر است.
 
 
متولی آزادسازی مسیر وزارت  راه و شهرسازی است
مدیرکل دفتر فنی استانداری درباره ارزیابی این پروژه به خراسان رضوی می گوید: بر اساس آخرین ارزیابی، این پروژه حدود 9 درصد نسبت به پیشرفت فیزیکی پیش‌بینی‌شده عقب‌تر است که عمده دلیل آن نقشه های توپوگرافی مسیر پروژه است، البته پیمانکار پروژه قول داده است تا پایان امسال این عقب‌افتادگی جبران شود. «مهدی سالیانی» در خصوص تملیک اراضی مسیر اجرا و مشکلات ناشی از این موضوع برای ادامه پروژه در مسیر باقی‌مانده نیز می گوید: پیمانکار در مسیر آزادسازی شده در حال انجام عملیات اجرایی پروژه است و طبق قرارداد آزادسازی و تملیک اراضی مسیر آزادراه حرم تا حرم جزو تعهدات دولت است، در واقع متولی آزادسازی و تملیک اراضی وزارت راه و شهرسازی و معاونت ساخت و توسعه آزادراه‌هاست.
 
 
پیشرفت 6 درصد و آزادسازی انجام‌شده است
اما مجری حوزه آزادراه‌های استان معتقد است هم اکنون پیشرفت فیزیکی عملیات اجرایی این پروژه 6 درصد است و مشکلی در خصوص آزادسازی اراضی مسیر این آزادراه وجود ندارد. «علی‌اکبر علیپور» در گفت و گو با خراسان رضوی می گوید: مسیر 33 کیلومتری مد نظر، در سه قطعه 11 کیلومتری تقسیم‌شده که 11 کیلومتر اول به‌طور کامل آزادسازی و مطالبات پرداخت‌شده است. حدود دو کیلومتر از این مسیر مورد ادعای یک مجموعه بوده که حکم آن صادر و اعلام شده که این اراضی متعلق به منابع طبیعی است و تملیک آن انجام‌شده که برای  این کار حدود چهار میلیارد تومان هزینه شده است.
 
 
توافق با اهالی و کشاورزان در قطعه دوم و سوم
وی ادامه داد: در 11 کیلومتر دوم ما با اهالی و کشاورزان منطقه نشست‌هایی داشته‌ایم و توافقاتی انجام‌شده، هرچند هنوز پولی پرداخت‌نشده است اما مانعی برای ادامه عملیات اجرایی در این قطعه وجود ندارد و برآورد می‌شود حدود 7 تا 8 میلیارد تومان برای تملیک اراضی هزینه شود. در قطعه سوم نیز طی مذاکراتی که با بخشداری منطقه شد توافق اولیه صورت گرفته اما هنوز برآوردی از میزان اعتبار مورد نیاز برای آزادسازی و تملیک اراضی نشده است.
 
 
عقب ماندن از زمان بندی
نماینده وزارت راه و شهرسازی در حوزه آزادراه‌های استان هم درباره این پروژه توضیحاتی ارائه و اظهار می کند: عملیات اجرایی در 15 کیلومتر از مسیر در حال انجام بوده و حدود سه میلیون مترمکعب خاک‌برداری این پروژه انجام‌شده است. البته کار بر اساس برنامه زمان بندی پیش نمی‌رود، بنا بود طبق برنامه‌ریزی با توجه به این که کل پروژه 600 میلیارد تومان بوده است ماهانه به میزان 15 میلیارد تومان عملیات اجرایی توسط پیمانکار انجام شود اما هم اکنون کلاً 46 میلیارد تومان اعتبار در این پروژه هزینه شده و ماهانه حدود چهار میلیارد تومان عملیات توسط پیمانکار انجام‌شده است.
 
 
پیمانکار مدعی است قرارگاه خاتم پول نمی‌دهد
وی تصریح کرد: دولت تمام سهم 30 درصدی خود را که معادل 150 میلیارد تومان بوده است به‌صورت اوراق اسلامی تخصیص داده است اما به گفته وی، هم اینک پروژه با مشکل مالی برخورد کرده است.
 
علی پور می افزاید: فعلاً احداث پروژه کمربند جنوبی تهران در اولویت کاری قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) به عنوان پیمانکار قرار دارد اما این قول داده شده که از ابتدای سال آینده پروژه آزادراه حرم تا حرم فعال‌تر و عقب‌افتادگی جبران شود.
 
 
پیگیری دریافت گزارش از پیمانکار
شایان ذکر است روز گذشته برای دریافت گزارش کار قرارگاه خاتم و قرارگاه جهاد نصر در تماس هایی خواستار ارائه آن شدیم اما با وجود اعلام زمان انتشار این گزارش دریافت پاسخ در این باره به انجام هماهنگی های بعدی موکول شد .
 
 
کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما