غفلت عجیب مسئولان و نمایندگان از ساخت کوتاه ترین راه ارتباطی مشهد به اصفهان از مسیر روداب - طرود

برخی کانال های تلگرامی خبری غرب خراسان رضوی در روزهای اخیر به بررسی مزایای ساخت جاده مشهد – اصفهان از مسیر روداب - طرود پرداخته اند.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه در این مطلب 5 مسیر ارتباط جاده ای بین مشهد – تا اصفهان بررسی شده است که مسیر روداب شهرستان سبزوار به سمت طرود از همه کوتاه تر و در عین حال به واسطه امتداد در دشتی هموار، به لحاظ هزینه های جاده سازی بسیار مقرون به صرفه است.
 
نظر به اینکه مشهد و اصفهان دو کلانشهرمهم کشورند که سالانه مسافرت های کاری، مذهبی، ورزشی و فرهنگی و دانشگاهی زیادی بین مردم این دو شهر بزرگ انجام می شود، احداث جاده ای که هم مسافت دو شهر را کوتاه تر کند و هم به موازات مسیرهای قبلی، بتواند از حجم تردد در آن محورها بکاهد، بسیار معقول و حتی ضروری است و عجیب است که چرا رسانه ها، مسئولان اجرایی و نمایندگان استان های اصفهان و خراسان رضوی و از جمله مسئولان و نمایندگان سبزوار تا کنون از این پروژه مهم غفلت کرده اند؟
 
در همین ایام که اتفاقا به انتخابات اسفند 98 نیز نزدیک می شویم و بازار وعده ها و پیگیری ها از سوی سیاسیون داغ است، بعضا شاهد مانور دادن نمایندگان کنونی، روی شماری از پروژه های بسیار جزئی در مقیاس های محلی نظیر راه  ارتباطی دو روستا با یکدیگر، یا آسفالت یک مسیر فرعی و ... هستیم که در واقع با شأن و جایگاه واقعی نمایندگان مجلس که قانون گذاری در سطح کلان و نظارت بر اجرای درست قوانین است، بسیار فاصله دارد و حتی اگر بنا به پیگیری پروژه های عمرانی توسط نمایندگان هم باشد، پروژه هایی مانند آزادراه حرم تا حرم، یا جاده مشهد – اصفهان از مسیر روداب - طرود با احتساب اهمیت نقاط مبدأ و مقصد و میانبر تقریبا صد تا دویست کیلومتری که در طول راه به وجود می آورد، می تواند وجاهتی ملی و پشتوانه ای بسیار منطقی تر داشته باشد. 
 
با بیان این مقدمه در ادامه مطلب منتشر شده در کانال های تلگرامی غرب خراسان رضوی را درباره ضرورت ها و مزایای احداث جاده مشهد – اصفهان از مسیر روداب -  طررود را مرور می کنیم.
 
کانال تلگرامی صدای روداب (بدون سانسور) در همین رابطه نوشته است:
 
[برآورد] طول مسافت مشهد به اصفهان [از چند مسیر زمینی]:
مسير اول 1168 كيلومتر
مسير دوم1124 كيلومتر 
مسير سوم 1250کیلومتر
مسير چهارم 1235 كيلومتر
مسیر پنجم 1042 کیلومتر
 
 
مسیر اول : 1168 كيلومتر
مسير يابي:
مشهد، ملك آباد، نيشابور، سبزوار، داورزن، ميامي، شاهرود، دامغان، جندق، انارك ، نائين، تودشك، كوهپايه، سگزي، اصفهان.
 
 
مسیر دوم: 1124 كيلومتر
 مسير يابي :
مشهد، ملك آباد، تربت حيدريه، فيض آباد، بجستان، فردوس، ديهوك، طبس، خور، انارك، نائين، تودشك، كوهپايه، سگزي، اصفهان.
 
 
مسیر سوم:  1250 كيلومتر
مسير يابي:
مشهد، ملك آباد، نيشابور، سبزوار، داورزن، ميامي، شاهرود، دامغان، سمنان، گرمسار ،قم، مشكات، كاشان، نطنز، اصفهان.
 
 
مسیر چهارم : 1235 كيلومتر
مسير يابي:
مشهد، ملك آباد، نيشابور، سبزوار، داورزن، ميامي، شاهرود، دامغان، سمنان، گرمسار، قم، سه راهي سلفچگان، دليجان، وزوان، اصفهان.
 
 
مسیر پنجم : 1042 کیلومتر
مسیر یابی :
مشهد ، ملک آباد ، نیشابور ، سبزوار ، روداب ، احمد آباد ، طرود ، سطوه ، حسینان ، جندق ، انارک ، نائین ، تودشک ، کوهپایه ، سگزی ، اصفهان.
 
مسیر پنجم : 1042 کیلومتر
مسیر یابی :
مشهد -ملک آباد 37 کیلومتر.
ملک آباد - نیشابور 83 کیلومتر.
نیشابور -سبزوار 110 کیلومتر.
#سبزوار - روداب 35 کیلومتر.
#روداب - احمد آباد 75 کیلومتر.
احمدآباد - طرود 150 کیلومتر.
طرود - سطوه 37 کیلومتر.
سطوه - حسینان 14 کیلومتر.
حسینان - جندق 144 کیلومتر.
جندق - انارک 147 کیلومتر.
انارک - نائین 76 کیلومتر.
نائین - تودشک 49 کیلومتر.
تودشک - کوهپایه 22 کیلومتر.
کوهپایه - سگزی 30 کیلومتر.
سگزی - اصفهان 33 کیلومتر.
 
#نکته قابل تأمل :
تنها با احداث کمتر از 200 کیلومتر جاده در مسیر دشت هموار حدفاصل طرود - احمدآباد - روداب میتوان حدود یکصد کیلومتر مسافت مسیر اصفهان - مشهد و یا بعبارتی دیگر حوزه مرکزی ایران با شمالشرق کشور را کاهش داد و منافع ملی چنین اقدامی در تمام حوزه های کاهش مصرف انرژی، بهره وری سالانه چندین میلیون نفر از مسیر مذکور، تقلیل ترافیک سنگین بخش عمده محور تهران - مشهد ، جلوگیری از خالی شدن روستاهای واقع در کویر مرکزی ایران و ایجاد روند مهاجرت معکوس ، فعال شدن معادن غنی منطقه ، و ایجاد یک محور امدادی جدید در قلب کویر و نیز افزایش ضریب امنیت ملی کشور از حیث یادشده و غیره خواهد بود.
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما