به بهانه 12 آذر روز جهانی معلولین...

جامعه معلولین سامان مکانی برای حمایت از توانخواهان سبزواری

 
مهدیه عابدی/ مجله اینترنتی اسرارنامه
 
12 آذر ماه به عنوان روز جهانی معلولین نام گذاری شده است0 این روز به نام افرادی ست که با محدویت ها و محرومیت ها، ناگزیر به نشان دادن توانمندی های خود و خلق فرصت هایی هستند که از دل سختی ها و ناملایمات زندگی با آن دست و پنجه نرم می کنند...انسان هایی با ارداه های شکست ناپذیر.
 
انجمن معلولین سامان سبزوار با تحت پوشش قرار دادن 652 نفر از معلولین جسمی و حرکتی توانسته تعداد زیادی از جمعیت 4860 نفری توانخواهان شهرستان را مورد حمایت خود قرار دهد و همراه و پشتیبان همیشگی آنان باشد.دکتر امین زارعین مسئول این موسسه خیریه خود نیز از مشکل جسمی و حرکتی رنج می برند که نه به علت مشکلات مادرزادی و یا ژنتیکی که بر اثر یک ضایعه نخاعی در ورزش کشتی دچار این معلولیت شده اند.
 
 خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه  به گفتگویی با ریاست هیئت امنا این مرکز پرداخته است که در ادامه منتشر می شود:
 
40 سال فعالیت با فراز و نشیب های تلخ و شیرین
جامعه معلولین سامان سبزوار تنها انجمنی است که در شهرستان و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تشکیل شده است. در سال 56 زمانی که هنوز با بروز حادثه ورزشی دچار معلولیت نشده بودم و بیشتر تمرکز این انجمن بر حمایت های معنوی و ساز و کارهای فرهنگی محدود بود و دکتر فروغی ریاست این مرکز را بر عهده داشتند. در این مدت قریب به 40 سال از آغاز فعالیت این انجمن تا به امروز چندین بار طی سال های 62 و 65 این مرکز تعطیل شد اما دوباره پس از مدت کوتاهی فعالیت ها از سرگرفته شدند. در حال حاضر اکثر مراجعین به این محل بیشتر به دنبال حمایت های مادی و مالی هستند که تا امروز 652 نفر که دارای معلولیت جسمی و حرکتی هستند به عضویت  انجمن درآمده اند. شرایط پذیرش در این مرکز البته چیزی بیش از ارائه مدارک اولیه شناسایی و معرفی نامه از بهزیستی برای تایید شدن معلولیت فرد نیست و افرادی که دچار این عوارض هستند می توانند به عضویت این انجمن درآیند.
 
مقوله اشتغال از مهم ترین دغدغه های معلولین سبزواری 
از سال 83 به بعد تقریبا فعالیت های این انجمن با کمک بهزیستی و نمایندگان سبزوار در مجلس شورای اسلامی و بیشتر از همه با مساعدت های خیرین شکل تازه و رو به جلویی به خود گرفت که از این میان می شود به احداث 113 واحد مسکونی برای سکونت افراد تحت پوشش نام برد. حمایت های مالی خیرین طی 10 سال گذشته تا کنون مبلغی بالغ بر 1 میلیارد و 150 میلیون تومان بوده که از این میزان چیزی حدود 450 میلیون تومان صرف اعطای وام های قرض الحسنه و یا بلاعوض به اعضا شده ، در اساسنامه انجمن خدماتی که ذکر شده است به حدود 7 مورد می رسد که البته این مقدار در واقعیت امر به 20 مورد افزایش پیدا می کند ولی با تمام تلاش هایی که شده است هنوز هم از لحاظ آماری نسبت به شهرهای اطراف در بحث اشتغال خیلی عقب تر هستیم ولی این آمار برای میزان برخورداری از مسکن و افزایش ازدواج در میان معلولین سبزواری از دیگر شهر ها جلوتر رفته که باعث امیدواری است. در خصوص کمک هایی که به افراد داده می شود نیز باید گفت که به دهک های شناسایی شده که بیشتر در مورد آسیب هستند ماهیانه حدود 80 هزار تومان به علاوه کمک های تحصیلی، نوشت افزار، بسته های معیشتی و ... داده می شود اما این حمایت ها در تمامی روزهای سال به طور مستمر صورت نمی گیرد و در بعضی از مواقع این مساعدت ها فقط با توجه به اعیاد،ماه رمضان و یا شروع  سال تحصیلی با توجه به شرایط اقتصادی اعطا می شود.
 
موفقیت های ورزشی و هنری ، مسائلی که مسئولان آنرا جدی نمی گیرند
موضوعی که باید طرح کرد این است که حتی با وجود موفقیت های ورزشی و هنری از جانب هنرمندان و ورزشکاران سبزواری آنچنان که باید مسئولان آن را جدی نمی گیرند و به راحتی از کنار این موضوع رد می شوند و بدنه معلولین سبزواری بیشتر با هزینه شخصی و یا کمک های خیرخواهانه روزگار می گذارانند.مثلا ما در بحث ورزش افرادی نظیر آقای بابادی و رضایی را داریم که در مسابقات پارالمپیک و پاراآسیایی در والیبال نشسته حائز مدال طلا شده اند و خیلی های دیگر مانند این دو که در دیگر زمینه ها موفق بوده و درخشیده اند. حدود 5 یا 6 سال قبل تاتر معلولین سبزوار در کشور مقام اول را به دست آورد، زمانی که این اتفاق می افتد معمولا دولت و یا مسئولان شهرستان با حمایت مالی این افراد را برای شرکت در جشنواره های خارج از کشور اعزام می کنند اما این موضوع برای هنرمرندان ما صدق پیدا نکرد در صورتی که دعوت نامه های بسیاری برای شرکت در این جشنواره ها از جانب کشورهایی نطیر آمریکا، چک اسلواکی، هند، یونان، مصر، روسیه، اوکراین، لبنان و ... ارسال شد که د راین میان کشور آمریکا بهترین شرایط را دارا بود ولی برای اعزام باید مبلغ 500میلیون تومان را هزینه می کردیم که مقدور نبود. در آن زمان من از فرماندار و نمایندگان سبزوار در مجلس خواستم که این میزان را تقبل کنند زیرا با هزینه این مبلغ چیزی حدود 2 میلیارد تومان را می توانستیم از قبل شرکت در جشنواره به دست آوریم که در ابتدا با اعطای وام موافقت شد ولی باز هم از این جشنواره به علت تعلل جا ماندیم...بعد از آن قرار شد که با دعوت کشور هند معلولین و هنرمندان تاتر به آنجا مسافرت کنند تا در جشنواره نمایشی این کشور شرکت کنند و جالب است بدانید که در کمال تعجب و حیرت کشورهای حاضر در این مسابقات، تیم هنری ما توانست مشترکا با کشور میزبان مقام سوم را به دست آورد و موسیقی سنتی نیز به عنوان تیم برتر شناخته شود. این قضیه حدود دوماه پیش با دعوت رسمی کشور یونان نیز میتواست با حضور یک نماینده از ایران منجر شود که بازهم همان مسائل مربوط به آمریکا پیش آمد...
 
نیاز اولیه جامعه معلولین در کنار اشتغال محلی برای سکونت دائمی و سازو کارهای اداری است
مشکل اساسی که در حال حاضر وجود دارد این است که این مرکز با هزینه کاملا شخصی اداره می شود تا محلی برای ساز و کارهای اداری و پشتیبانی از اعضا باشد، خوشبخاتانه در سبزوار 5500 واحد مسکونی و یا تجاری وقفی وجود دارد ولی متاسفانه جامعه معلولین با این همه مشکل یک مکان ثابت برای این منظور وجود ندارد و باید از طریق این رسانه به خیرین بگویم که مثل همیشه ما را از کمک های خود بی نصیب نگذاشته و با اعطای یک زمین مشخص این مرکز را برای ساخت یک مجموعه پشتیبانی حمایت کنند...
 
رابطه حسنه زیر سایه کمبود منابع مالی
ارتباط این مجموعه با بهزیستی شهرستان در بهترین شرایط وجود دارد اما مشکل این است که به دلیل شرایط اقتصادی و کمبود منابع مالی بهزیستی از درخواست های کوچک این سازمان نیز به دلیل محدودیت منابع عاجز است. طی دو سه سال اخیر قرار براین شد که از مجموع 540 میلیون تومان و 18 دستگاه اتومبیلی که به بهزیستی تعلق گرفته بخشی نیز به این مرکز واگذار شود علاوه بر این یکی دیگر از مشکلاتی که چندی پیش به وجود آمده مسئله تعطیلی کارگاه خیاطی بود که تحت پوشش این انجمن و به منظور اشتغال بانوان توانخواه و دارای معلولیت در نظر گرفته شده بود که به علت ورشکستگی تعطیل شده است.حال با فرا رسیدن روز معلولین بهتر این است که به جای اعلام آمار و ارقام از مشکلات این بخش سخن گفت و از مسئولان و خیرین تقاضا داریم که نه تنها به این مرکز که به کل بدنه و افراد دارای معلولیت در شهرستان کمک های لازم را صورت دهند تا هر معلولی به جز مشکلات جسمی و حرکتی دغدغه مالی و حمایتی نداشته باشد. 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments

مجید خسروی

ضمن درود و خسته نباشید به تمام پرسنل زحمت کش و فعال رسانه اینترنتی اسرارنامه اینجانب مجید خسروی فعال حقوق توانخواهان یا بهتر بگویم افرادی با توانایی های خاص (معلولین) و همچنین فعال در تئاتر سبزوار از همین تریبون از شخص جناب دکتر امین الزارعین دعوت به مناظره زنده ازطریق صفحه اینستاگرام اسرارنامه یا هر رسانه ی دیگری می نمایم قطعا مناظره فوق العاده جالبی خواهد شد... با سپاس از تیم حرفه ای مجموعه رسانه ای اینترنتی اسرارنامه که پوشش بی نظیری دارید...

موسی الرضا امین زارعین

با سپاس واحترام از همراهی و همکاری و همدلی شما ورجاوندآن جان کاش پیش از چاپ به نظر من می رسید زیرا اشتباهات زیادی دارد که معنا و مفهوم را عوض کرده.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما