مرتفع ترین آبشار خراسان در منطقه بفره داورزن ثبت ملی می شود / برگزاری تورهای انسان، طبیعت و معماری در شهرستان داورزن

 
امید برومندی / مجله اینترنتی اسرارنامه
 
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داورزن از برگزاری تورهای انسان، طبیعت و معماری در این شهرستان خبر داد.
 
محمد عبدالله زاده ثانی در گفتگو با مجله اینترنتی اسرارنامه گفت: هدف از برگزاری این تورها معرفی ظرفیت های طبیعی، فرهنگی و اجتماعی شهرستان داورزن و تبدیل کردن این شهرستان از معبر به مقصد گردشگری است. بدین صورت که گردشگران بتوانند هم از ابنیه زیبا و تاریخی منطقه که نشان دهنده فرهنگ معماری و سبک زندگی مردم محلی است و هم از جاذبه های بکر طبیعی در منطقه داورزن بازدید داشته باشند.
 
وی افزود: در همین راستا تور طبیعت گردی مهر و بهانگر به تازگی با همکاری کافه ویرگول سبزوار با موفقیت برگزار شد که شامل بازدید از تنها آسیاب آبی خراسان در روستای ریوند داورزن، بازدید از اقامتگاه بوم گردی بی بی در روستای بهانگر، کوه های مریخی و طبیعت پاییزی اطراف روستای مهر بود.
 
عبدالله زاده ثانی گفت: در این تورها برای بهترین عکاسانی که انسان طبیعت و معماری را معرفی کنند جایزه می گذاریم.
 
وی درباره برخی اقدامات انجام شده در راستای رونق گردشگری داورزن گفت: در حال حاضر در شهرستان داورزن 3 اقامتگاه بومگردی را در روستاهای بهانگر، مزینان و کاهک افتتاح کرده ایم که تصمیم داریم تا شب عید امسال 5 اقامتگاه جدید را در روستاهای این شهرستان به بهره برداری برسانیم که این اقامتگاه ها یک مورد در روستای صدخرو، دو مورد در مزینان و سه مورد در روستای کاهک است.
 
این مسئول با بیان اینکه با افتتاح اقامتگاه های جدید تعداد اقامتگاه های بومگردی شهرستان داورزن به 8 مورد می رسد، گفت: فقط 4 اقامتگاه در روستای کاهک خواهیم داشت که دلیل استقبال کاهکی ها از ایجاد اقامتگاه های بومگردی این است که آن ها به این باور رسیده اند که از طریق رونق گردشگری می توانند به افزایش درآمد مردم محلی و تاثیرات مثبت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در روستای خود برسند.
 
وی همچنین اظهار کرد: راه اندازی بزرگترین دهکده سفال و سرامیک خراسان را در زمینی به مساحت 11 هکتار پیگیری می کنیم که در حال حاضر مجوز 2000متر آن را گرفته ایم و به زودی فاز 1 آن در روستای مهر کلنگش به زمین خواهد خورد و این طرح قابلیت گسترش در قد و اندازه  اولین شهرک صنایع دستی استان خراسان رضوی را دارد.
 
عبدالله زاده ثانی همچنین با اشاره به تلاش برای ثبت آبشارهای زیبای شهرستان داورزن گفت: آبشار بفره با ارتفاع 86 متر و با 35 حوضچه مرتفع ترین دیواره آبشار خراسان و مکانی بسیار بکر و دیدنی است که انشاالله آنجا را به یک سایت گردشگری تبدیل می کنیم و همچنین آبشار آتشکده و آبشار سراجه نیز از دیگر آبشارهای مهم شهرستان داورزن است که ظرفیت جذب گردشگر را دارند.
 
وی همچنین از تلاش های صورت گرفته برای ثبت جهانی آتشکده آذربرزین مهر نیز خبر داد و گفت: با همکاری دانشگاه ورشو لهستان و دانشگاه های ارومیه و فارس و بر مبنای شواهدی که داریم قرار است سه آتشکده بزرگ امپراطوری ساسانی را در فهرست جهانی ثبت کنیم که آذربرزین مهر در منطقه غرب خراسان و شهرستان داورزن یکی از آن هاست. 
 
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان داورزن تأکید کرد: البته سهمیه ایران در ثبت جهانی بسیار کم است و ثبت جهانی آثار موانع و مشکلات زیادی دارد ولی با همکاری دانشگاه ورشو لهستان و پروفسور باربارا کائیم و روابط بین الملل دانشگاه حکیم سبزواری، موافقیت اولیه ثبت آتشکده آذربرزین مهر داورزن از طریق نمایندگان از وزارتخانه متبوع اخذ شده است، با این حال هنوز در ابتدای راه هستیم.
 
این پژوهشگر میراث فرهنگی غرب خراسان سپس درباره ابهاماتی درباره مکان دقیق آتشکده آذربرزین مهر گفت: اینکه در بعضی منابع گفته می شود آتشکده آذربرزین مهر در نیشابور است، هیچ منافاتی با وجود آذربرزین مهر در داورزن ندارد زیرا در گذشته نیشابور نام منطقه بزرگی بوده که بیهق و سبزوار امروزی، خبوشان یا قوچان امروزی، تربت جام و بسیاری دیگر از شهرهای خراسان امروزی را در بر می گرفته و بنابراین هر اثری باستانی مربوط به آن دوران را که اکنون در محدوده شهرستان داورزن قرار گرفته باشد، می توان گفت در نیشابور بوده است و در واقع در اینجا اصلا نباید تعصبات منطقه ای و محلی مهم باشد زیرا بحث درباره میراثی تاریخی است که متعلق به همه ایران و جهان است و انشالله با همدلی همه مردم خراسان بتوانیم موفق به این ثبت جهانی بشویم که افتخار آن هم برای نیشابور و هم برای داورزن و سبزوار و تمام خراسان است.
 
وی تصریح کرد: بر اساس یافته های ما ریوند یا رایومند که در اوستا آمده  یکی از اماکن و کوه های مقدس است که آتشکده آذربرزین مهر در آن قرار گرفته که ما ریوند را هم در نیشابور داریم و هم در داورزن و بر اساس یافته های پژوهشگر حسن قره خانی بهار در سال 56 صراحتا گفته بود ریوند داورزن محل آتشکده آذربرزین مهر است ولی نامش را در آن زمان چهارطاقی خانه دیو گذاشتند چون به آن مشهور بوده است.
 
عبدالله زاده ثانی درباره نام دیو در چهارطاقی خانه دیو توضیح داد: در اینجا دیو به معنای شیطان نیست بلکه در اصل از ریشه دَئَوَ است که نام یکی از خدایان بوده و خانه دیو یعنی خانه خدا.
 
وی افزود: در ادامه مطالعات باستان شناسی در این منطقه و بررسی موضوع آتش و آتشگاه ، توانستیم منطقه «بُرزوَی» را هم در آن منطقه شناسایی کنیم که محوطه ای حدودأ 200 هکتاری است و حتی شهر بزرگتری شناسایی شده که حدود 4 کیلومتر طول این شهر است و در آن آثار شهرنشینی مربوط به هزاره چهارم قبل از میلاد و عصر مفرغ به صورت مستمر و ممتد تا دوره اسلامی و صفویه به دست آمد و معلوم شد که چندین جنگ هم در آنجا رخ داده و حتی در  قرن ششم قتل عام عظیمی نیز در آنجا اتفاق افتاده است. 
 
این مسئول تصریح کرد: در صورت ثبت جهانی آتشکده آذربرزین مهر در شهرستان داورزن، این اولین ثبت جهانی در غرب خراسان خواهد بود و قبل از این در خراسان رضوی فقط قنات قصبه گناباد ثبت جهانی شده است. 
 
وی همچنین گفت: علاوه بر موارد فوق، برای رودخانه های مهر، ریوند، داورزن، صدخرو، درختان کهنسال و کویر شهرستان نیز درخواست ثبت داده ایم و نیز روی ۴ محصول زراعی  خاکشیر، فلفل، زیره و کنجد داورزن که در سطح کشور دارای رتبه هستند نیز برای برند سازی و ثبت میراث معنوی در حال پیگیری هستیم.
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما