«سازه کتاب تصویر» دکتر شریعتی به متروی تهران هویت می بخشد

در روزهای اخیر سازه ای از کتاب ها و تصویر دکتر شریعتی معلم متفکر و نویسنده برجسته دیار سربداران در تهران رونمایی شده است. سازه ای که به گفته مسئولان مربوطه قرار است با کمک اقداماتی نظیر آن هویت بخشی فرهنگی به اماکن عمومی پایتخت کشور صورت گیرد.
 
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه این سازه در ایستگاه متروی دکتر شریعتی در خط یک متروی تهران نصب شده است. با وجود چنین توجهی که همواره به برخی از فرزندان شایسته سبزوار بزرگ در دیگر  نقاط کشور صورت می گیرد، جای سئوال است که چرا در سبزوار بهره برداری صحیحی از این ظرفیت های فرهنگی انجام نمی شود.
 
به طور مثال مناسبت هایی نظیر 2 آذر سالروز تولد دکتر شریعتی، 29 خرداد سالروز وفات وی و 16آذر روز دانشجو که ارتباط نزدیکی با محتوای فکری و رفتاری زندگی شریعتی دارد، معمولا در سبزوار مورد توجه خاصی قرار نمی گیرد و همه نمادها و المان های مرتبط با دکتر شریعتی در این شهر محدود به مجسمه ای از او در میدان شریعتی سبزوار است. حال آنکه شهری که از چنین مشاهیر و بزرگانی برخوردار است، باید در مناسبت های مختلف با روش های خلاقانه گوناگونی این ظرفیت ها را بازنمایی کرده و مورد استفاده قرار دهد و این وظیفه بیش از همه بر دوش نهادهایی نظیر شهرداری، شورای شهر، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره میراث فرهنگی و دانشگاه های سبزوار است.
 
اسرارنامه در ادامه متن کامل خبر رونمایی از «سازه کتاب تصویر» دکتر شریعتی در متروی تهران را به نقل از ایرنا منتشر می کند:
 
سازه کتاب تصویر علی شریعتی رونمایی شد 
 
تهران- ایرنا- ویژه برنامه ابوذر تا کویر با عنوان «سازه کتاب تصویر» دکتر علی شریعتی در ایستگاه مترو شریعتی تهران رونمایی شد.
 
  این آئین عصر شنبه از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری راه آهن شهری تهران و حومه و با حضور برخی از مسئولان شهری، هنرمندان و دوستداران کتاب بخصوص طرفداران دکتر شریعتی برپا شد.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو در حاشیه مراسم سازه کتاب علی شریعتی با عنوان ابوذر تا کویر در جمع خبرنگاران گفت: معاونت فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری مترو  برای هویت بخشی فرهنگی، تجلیل از بزرگان کشور، گرامی داشت یاد و خاطره شهدا  و توسعه فرهنگ شهادت، سازه‌ها و المان‌های هنری را در ایستگاه های خطوط مترو تهران به نمایش می گذارد.
 
فرنوش نوبخت افزود: در راستای هویت بخشی فرهنگی تاکنون سازه‌ها و المان‌هایی در ایستگاه امام حسین (ع) دیوارنگاری در ایستگاه انقلاب اسلامی و امروز نیز ساخت کتاب تصویر دکتر شریعتی با استفاده از کتاب‌های وی در ایستگاه مترو شریعتی تهران انجام شده و اقداماتی نیز در همین زمینه در دیگر خطوط مترو تهران انجام می‌شود.
 
همچنین احسان بیسادی معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره‌برداری مترو تهران و حومه نیز در این آیین با بیان اینکه برای هویت بخشی فرهنگی، ایستگاه های خطوط مترو به سازه‌ها و آلمان‌های هنری مزین می‌شود، گفت: تاکنون پروژه های مختلفی با آلمان های هنری در ایستگاه های مترو تهران اجرا شده و امروز نیز به مناسبت روز دانشجو  برای زنده نگهداشتن یاد و خاطره دکتر شریعتی با استفاده از کتاب های ایشان، سازه تصویر وی ساخته شد.
 
ابوذر تا کویر عنوان این برنامه بود که از  اسامی کتاب های دکتر شریعتی وام گرفته است.
 
قدردانی خانواده دکتر شریعتی از هنرمند سازه و شرکت بهره برداری مترو
 
مشاور فرهنگ و اطلاع رسانی معاون حمل و نقل شهرداری تهران نیز در آیین رونمایی از سازه دکتر شریعتی گفت: امروز سه فرزند دکتر شریعتی یعنی احسان، سارا و سوسن برای رونمایی از سازه کتاب تصویر دکتر شریعتی دعوت شدند اما به علت برخی مسایل کاری نتوانستند در این مراسم شرکت کنند.
 
علی پیرحسین با بیان اینکه خانواده دکتر شریعتی از هنرمندان و برگزار کنندگان این مراسم تقدیر کردند، افزود: امیدواریم با استفاده از این تصویر نمادین بتوانیم نام و یاد ایشان را زنده نگه داریم.  
 
به گزارش ایرنا، علی شریعتی مَزینانی، مشهور به دکتر علی شریعتی (زادهٔ ۲ آذر ۱۳۱۲ در روستای مزینان،  سبزوار  نویسنده، جامعه‌شناس و پژوهشگر دینی اهل ایران، از مبارزان و فعالان مذهبی و سیاسی و از نظریه‌پردازان انقلاب اسلامی ایران بود شریعتی نگرشی نوین به تاریخ و جامعه‌شناسی اسلام عرضه کرد. او بازگشت به تشیع حقیقی و انقلابی را نیرویی برای تحقق عدالت اجتماعی قلمداد می‌کرد شریعتی، علاوه بر شهرت زیادش برای سهم داشتن در انقلاب ایران، به‌دلیل کارنامهٔ فعالیت‌هایش برای احیای مذهب و سنت در جامعه و بیدارگری دربارهٔ سلطنت وقت نیز شهرت داشته‌است.
 
از زمان انقلاب تاکنون یادبودهای زیادی به یاد او برگزار و اجرا شده است و از آن زمان نقدها و تجلیل‌های زیادی پیرامون آثار، آراء و تأثیراتی که او بر چند دههٔ معاصر ایران گذاشته وجود دارد وی در ۴۳ سالگی در انگلستان درگذشت و هم‌اکنون پیکر وی بر خلاف وصیتش در مکانی نزدیک مقبرهٔ زینب کبری در دمشق سوریه به امانت به خاک سپرده شده‌ است.
 
هبوط،  فاطمه فاطمه است،  تاریخ تمدن، کویر، ابوذر و خدا، انسان و عشق از جمله کتاب های دکتر شریعتی بشمار می‌آید.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما