مصوبه ای که سالهاست در سایه بی توجهی مسئولان امر خاک خورد

ممنوعیت نصب تابلو ها و المان های ناهمگون در بافت تاریخی سبزوار

الهام شبانی مقدم/مجله اینترنتی اسرارنامه

بافت های تاریخی آثار گرانبهایی هستند که بیانگر فرهنگ، اصول معماری و شهرسازی درادوار مختلف است نیازهای جامعه امروز  و به طور اخص مردم تفاوت های زیادی کرده است. با این تغییرات فعالیت ها و کالبد و فرم  شهرها نیز متفاوت با گذشته شده است. بافت تاریخی متاسفانه در برخی شهرها از جمله سبزوار امروزه کاربردی ندارند و در بطن شهر به صورت خاموش به حیات خویش ادامه می دهد. بافتی که می توان با تغییراتی در فرم فضاهای آن که معمولا کاروانسراها، خانه ها، آب انبارها، تکیه ها و مساجد، حمام های قدیمی را در بر می گیرد احیاء و با جذب گردشگر این بافت های خاموش را به سیستم فعال و پویای شهر برگرداند.

در این بین بافت تاریخی سبزوار نه تنها مورد غفلت مسئولان امر در سالهای گذشته واقع شده بلکه با بی توجهی هایی هویت این بافت دستخوش ناملایمات هایی نیز شده است. نصب تابلو و المان های نامانوس با بافت تاریخی سالهاست این بافت را ازار می دهد و گرچه شورای اسلامی شهر در دوره های گذشته ممنوعیت نصب تابلوها و المان های ناهمگون را تصویب و برای اجرا به دستگاه های مربوط همچون شهرداری و میراث فرهنگی ارسال کرده اما گویا قصدی برای به سرانجام رساندن این مصوبه وجود نداشته است.

***** 

سبزوار در جذب گردشگر موفق عمل نکرده است

مسئول باز آفرینی شهری  سبزوار در این رابطه گفت: سبزوار دارای 43 هکتار بافت تاریخی است که محور تاریخی آن از تپه دامغانی تا میدان سی هزار متری بر می گیرد اینکه تا چه عمقی از محور تاریخی است، جای بحث دارد. اما شروع به کار محور تاریخی از میدان کارگر آغاز شده و علت آن نیز وجود 7 اثر تاریخی و دایر بودن یکسری بناها مانند کارونسرای فرامرز خان و رستواران سنتی است که در این نقطه از شهر فعال هستند.

مهدی برزویی افزود: به دلیل تاریخی بودن سبزوار، نیاز است تا نمادهایی از گذشته این شهر به مردم و گردشگران یادآوری شود. بنابراین تشخیص داده شد تا این نماد در خیابان محوری سبزوار که خیابان بیهق است نشان داده شود. فعلا بحث جداره سازی خیابان بیهق از طریق فرم های تاریخی مطرح است تا گذشته شهر را بتوان بهتر به تصویر کشد.

 برزویی اظهار کرد: برای ساماندهی محور تاریخی سبزوار سه سال قبل پروژه ای از میدان کارگر تا میدان 22 بهمن(پست و تلگراف) تعریف شد که در حال حاضر این طرح توسط مشاوری از شهرداری و از محل اعتبارات ملی شرکت بازآفرینی کشور در حال اجرا است. به لحاظ گستردگی محور تاریخی، جداره سازی خیابان بیهق فاز یک این پروژه است شروع پروژه از میدان کارگر تا میدان دروازه عراق است که این جداره سازی تاریخی انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: البته به دنبال این طرح زمینه ای نیز فراهم می گردد تا بناهای تاریخی پیرامون خیابان بیهق در ضلع شمالی و جنوبی، داخل کوی ها، مکان های عمومی، کاروانسراها، مسجد و تکیه ها، بناهای شخصی و تک خانه های قدیمی مورد مرمت قرار گیرد بطوریکه در آینده از طریق این خیابان مرکزی، پیوستگی در محور تاریخی ایجاد خواهد شد همچنین این امکان برای گردشگر فراهم می شود تا کلیت موجودیت فرهنگی و تاریخ شهر را از خیابانی که اسلوب جداره، کف پیاده رو، مبلمان و تابلوهای مغازه هایش به فرم تاریخی است بدست آورد. موردی که در حال حاضر نشانه ای از آن نیست چرا که در بناهای تاریخی این شهر شناسنامه ای مشخص که بتواند آن اثر را به گردشگر معرفی نماید وجود ندارد.

برزویی ادامه داد: از سه سال گذشته که بحث جداره سازی محور تاریخی سبزوار مطرح شد این پروژه تامین اعتبار شده و سالانه نیز تمدید می گردد. اجرای کامل این طرح به سرعت امکانپذیر نیست مشکلاتی وجود دارد که سرعت پروژه را کند کرده که از جمله آن جریان داشتن کسب و کار در خیابان مرکزی شهر است، اما پیش بینی می شود که فاز یک پروژه جداره سازی محور تاریخی در سال آینده به اتمام می رسد.

مسئول باز آفرینی شهری سبزوار با بیان اینکه ادامه پروژه در محور تاریخی سبزوار مستلزم تامین اعتبار و پیگیری است اضافه کرد: محور تاریخی سبزوار از ابتدا تا انتهای کار که شامل جداره سازی،  پیاده رو سازی، اصلاح مبلمان( سطل زباله، چراغ، تابلو ها ) است اگر اصلاح گردد حداقل 5 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که سال گذشته 600 میلیون تومان از شرکت بازآفرینی کشور اعتبار برای آن تخصیص دادند اما امسال هنوز ابلاغی برای اعتبار اعلام نشده که در نیمه دوم مشخص خواهد شد.

 

وی همکاری کسبه و مشارکت آنها را از جمله عوامل تاثیر گذار در پیشبرد این پروژه اعلام کرد و گفت: در صورت مشارکت کسبه، قطعاً شهرداری و دستگاه های دخیل رغبت بیشتری برای ورود به این پروژه خواهند داشت. با ساماندهی محور تاریخی باالطبع امکان فعال شدن تورهای گردشگری و حضور گردشگر برای دیدن عناصر فرهنگی و تاریخی که در پیرامون خیابان بیهق قرار دارد تسریع می گردد و هر اندازه که گردشگر بازدید بیشتری از محور داشته باشد رونق کسب و کار و منفعت هر چه بیشتر را برای کسبه فراهم خواهد کرد.

برزویی ادامه داد: متاسفانه محور تاریخی سبزوار به دلیل جریان داشتن کسب و کار، ظاهری مناسب ندارد و درگیر اجزایی غیر متعارف مانند انواع تابلوهایی است که در سردر مغازه های نصب شده است سال 95 مصوبه ممنوعیت استفاده از نمای کامپوزیت و آلومینیومی برای واحدهای صنفی خیابان بیهق در کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر به تصویب رسید که البته این مصوبه از سال گذشته اجرایی شد هر چند این کار با وقفه انجام شد اما اگر استمرار داشته  باشد و فرآیند آن متوقف نشود در مجموع کار ارزشمندی است.

وی با بیان اینکه اجرای مصوبه 95 منجر به پاکسازی موارد مزاحم در محور تاریخی خواهد شد، تصریح کرد: درجریان جداره سازی محور تاریخی که از ابتدای میدان کارگر تا میدان 22 بهمن در جریان است بحث جمع آوری تابلوها اجرایی و در پیشانی واحدهای تجاری محلی برای جانمایی تابلو  با نمای سنتی پیش بینی شده است.

*****

مدیر پایگاه شهر تاریخی سبزوار نیز در ادامه این گزارش افزود:  طبق ضوابط و مقررات بافت تاریخی، مالکان تمام ساختمان هایی که قصد نوسازی و بازسازی ساختمان خود را دارند باید ضوابط ارتفاعی را رعایت و نمای ساختمان آنها هم بر اساس الگو ها و اصول معماری بومی با مصالح سنتی اجرا شود.

محسن برآبادی اظهار کرد: برای محورتاریخی سبزوار نیز چند سال قبل طرح جداره سازی توسط میراث فرهنگی برای دور میدان کارگر با هفت اثر تاریخی و از میدان کارگر تا میدان 22 بهمن تهیه شد که این طرح هم اکنون در محدوده مذکور در حال اجرا است.

وی در رابطه با سوال گزارشگر اسرارنامه مبنی بر ممنوعیت استفاده از نمای کامپوزیت و آلومنیوم در کلیه واحدهای تجاری خیابان بیهق که در محور تاریخی قرار گرفته که از مصوبات دوره سوم تا دوره پنجم شورای اسلامی شهر است نیز گفت:  میراث فرهنگی امسال در جریان این مصوبه قرار گرفته و در قبل از آن در جریان نبوده است.

برآبادی افزود: اجرای چنین مصوبه ای در محور تاریخی سبزوار الزامی بود که میراث فرهنگی از پیگیری های رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر در بحث محور تاریخی سبزوار قدردانی می کند.

برابادی اظهار کرد: به لحاظ اینکه میراث فرهنگی قدرت اجرائی ندارد تیم مشترکی از واحد اجرائیات شهرداری و میراث هر هفته محور را رصد می کنند و مواردی که خلاف فرمت طرح تاریخی است جلوگیری می شود.

*****

 

یکپارچه سازی محور تاریخی با مشارکت شهرداری و کسبه

احمدی معاون شهرسازی و معماری شهرداری سبزوار افزود: شهرداری از سال گذشته بحث ممنوعیت نصب انواع تابلوهای چلنیوم و آلومنیوم در محور تاریخی سبزوار  را در خیابان بیهق در دستور کار قرار داده و هیچگونه مجوزی برای نصب تابلو صادر نکرده است.

وی در پاسخ به این سوال  که بحث ممنوعیت نصب تابلو در محور تاریخی از مصوبات شورای سوم تا پنجم است و عملا شهرداری در آخرین مصوبه که در اردیبهشت ماه 95 به تصویب رسیده و مورد تایید کمیته انطباق  فرمانداری نیز قرار گرفته عملا باید نسبت به جمع آوری تابلوها در این سالها اقدام می کرده، توضیح داد: لایحه سال 95 دارای یکسری اشکالات بود که در آن به مشخصات اشاره نشده بود. کسبه برای دریافت مجوز نصب تابلو که به شهرداری مراجعه می کردند عملا نمی دانستند که باید چه ضوابطی را رعایت کنند.

وی گفت: لایحه مذکور فاقد طرح تفضیلی بود و به جزئیات مورد نیاز که چه استانداردهایی مد نظر می باشد هیچ اشاره ای نشده بود شهرداری نیز برای حل مشکل مردم در این حوزه نمی توانست سکوت کند. لذا این  لایحه در شهرداری بارها مورد بررسی قرار گرفته اما از شورا برگشت داده می شد تا اینکه در نهایت در دی ماه سال گذشته اشکالات طرح برطرف و مورد تایید شورا قرار گرفت و مصوبه ممنوعیت نصب تابلو در محور تاریخی اجرایی شد و از زمان اجرای طرح، شهرداری هیچ مجوزی برای نصب تابلو صادر نکرده است.   

احمدی گفت: به لحاظ اینکه بحث جداره سازی در محور تاریخی عملا از سه سال قبل مطرح شده، از گذشته بر سر در مغازه ها تابلوهایی نصب  است و چون کسبه در جریان اجرای پروژه در محدوده محور تاریخی نبوده اند شهرداری نمی تواند برای جمع آوری تابلوها عملا اقدام کند. با این حال چون بحث ساماندهی محور  مطرح است این کار با مشارکت شهرداری و کسبه به صورت مشارکتی  انجام می شود در این طرح تمامی تابلوها جمع آوری و مطابق آنچه در فرمت طرح تاریخی است، جانمایی می گردد.

احمدی اظهار کرد: امسال اعتبار 200 میلیون تومان از محل ردیف بودجه برای ساماندهی چهار راه امامزاده تا میدان اسرار پیش بینی شده است که در صورت تامین اعتبار این کار به صورت آزمایشی اجرایی خواهد شد.

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما