خلاء های قانونی، مانعی بر سر راه حفظ و حراست از اماکن تاریخی

مهدیه عابدی/ مجله اینترنتی اسرارنامه

در پی تغییر کاربری یکی دیگر از اماکن فرهنگی-تاریخی شهرستان آن هم در بافت تاریخی به صورتی که با شان اولیه خود اثر در تضاد است بازهم گرهی دیگر بر کلاف پیچیده میراث فرهنگی شهرمان افزوده شد.

مدتی پیش حمام تاریخی قیصریه واقع در چهارراه بیهق که با حفظ بنا و کاربری اولیه خود به سفره خانه سنتی تغییر یافته بود با اقدام مالکین شخصی این محل به مکانی برای مانتو فروشی و عرضه پوشاک بانوان مبدل گشته است. گفتنی ست که این اثر ارزشمند در آثار ملی نیز ثبت شده است که در مجاورت با خانه تاریخی قیصریه نیز قرار داشته که با این اقدام تعجب بیشتر همشهریان را فراهم نموده است.

در این راستا خبرنگار مجله اینترنتی اسرارنامه گفتگویی را با مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهرستان صورت داده است و علت این اقدام را جویا شده که در ادامه مطلب به آن پرداخته می شود:

محسن برآبادی در ابتدای این گفتگو با اشاره به اینکه مالکین بدون هماهنگی اقدام به این تغییر کرده اند گفت: متاسفانه مالکین شخصی، این عمل را بدون کسب مجوز از اداره میراث فرهنگی صورت داده اند و در حال حاضر نیز پیگیری هایی را نیز انجام داده ایم تا این محل به کاربری اولیه خود بازگردد زیرا خصوصا برای اینگونه اماکن تاریخی که به عنوان یک بنای تاریخی ثبت ملی شده اند ابتدا باید مجوز لازم را کسب می کردند که مالکین از این موضوع شانه خالی کرده اند.

وی در خصوص اینکه حتی  تغییر کاربری یک مکان تاریخی- فرهنگی باید متناسب با شاان اولیه اثر باشد ادامه داد: خانه ها، بافت های تاریخی و یا اینگونه موارد که به خاطر ارزشمندی ملی از حساسیت بیشتری برخوردارند باید با برنامه ریزی های تخصصی صورت بگیرد.

برآبادی با توجه به اینکه با رایزنی ها و گفتگوهای مکرر با مالکین این محل هنوز به نتیجه قطعی نرسیده اند افزود: این پیگیری ها قطعا باید با بازگشت به کاربری های اولیه مثل سفره خانه،قهوه خانه سنتی و ...انجام شود و مطلقا مانتو فروشی نمی تواند با شان این اثر همگام باشد.

وی همچنین با اشاره به این موضوع که یکی از مشکلات ما این است که مالکین شخصی در زمان مراجعت به مراجع قضایی از پیش برنده هستند توضیح داد: حتی وقتی اینگونه موارد به عنوان شکایت از اداره میراث از مالکین به دادسرا ارجاع داده می شود  در نهایت رای به نفع مالک صادر می شود و دست میراث به لحاظ وجود خلاء های قانونی و ساز و کارهای اداری ضعیف بسته است زیرا ضابطه و قانون مشخص در این باره به سود اداره میراث وجود نداشته و نخواهد داشت.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهرستان در بخش دیگری از صحبت های خود با اذعان به این نکته که این موضوع نیز باید با گفتگو با مالکین شخصی این بنا حل شود عنوان کرد: با توجه با اینکه اگر محاکم قضایی وارد کار شوند حل این مسئله بسیار سخت تر از قبل می شود کار درست این است که با تبادل نظر این موضوع حل گردد و البته باید با توجه به شرایط اقتصادی فعلی به نوعی حق را به ماکین داد زیرا در گفتگوهایی که با خسروجردی یکی از ماکین این محل داشته ایم با توجه به شرایط اولیه و هزینه های صورت گرفته برای این سفره خانه و بازدهی بسیار پایین درآمد حاصله  از این مکان ناچار وی را وادار کرده که این مکان را به غیر واگذار نماید، حتی اوقاف نیز که سهمی از این محل را داراست هیچگونه دخالتی در این امر نمی کند و خود را ملزم به بازگشت به شرایط پیشین این مکان نمی داند زیرا عنوان استفاده از این محل برای امور تجاری در نظر گرفته شده و برای اوقاف چه تفاوتی دارد که وجهه خود را از مکانی تجاری به عنوان سفره خانه دریافت کند و یا مانتو فروشی!

برآبادی در قسمت دیگری از صحبت های خود با اظهار تاسف از اینکه سرمایه گذاران نیز هیچگونه تمایلی برای ورود به این قضایا ندارند گفت: سرمایه گذاری در سبزوار یک معظل است حتی با اینکه شخص بنده یا دیگر مدیران شهرستان نیز در پاره ای از اوقات گفتگوهایی را با سرمایه گذاران برای جلب نظر آنان و سهیم شدن در سرمایه گذاری برای اماکن تاریخی داشته ایم اما بسیاری از آن ها حاضر نیستند ک ریسک این عمل را بپذیرند زیرا هنوز ساز و کارهای مناسب اداری برای این موضوع فراهم نشده است. جدا از حمام قیصریه در این باره نمونه های دیگری را نیز می شود مطرح کرد مثلا زمانی که برای کاروان سرای مهر طی 6 نوبت آگهی مزایده  گذاشتیم  و هیچ سرمایه گذاری حاضر به خواباندن سرمایه خود نشد و با تلاش های بسیار سرانجام ان هم با تعدیل شرایط توانستیم یک نفر را متقاعد کنیم و در  حال حاضر  در حال گفتگو و عقد قرار داد با وی هستیم. این برای کهن شهر سبزوار جای تاسف است که با این همه پتانسیل و دارا بودن اماکن فرهنگی و تاریخی ارزشمند نتواند در جلب سرمایه گذار موفق عمل کند که اگر این اماکن و آثار در شهرهایی مانند اصفهان، یزد یا کاشان می بود سرمایه گذاران برای رقابت با یکدیگر صف می کشنداما چون در شهر ما گردشگری هنوز به مرحله سامان دهی  و برنامه ریزی های لازم نرسیده است و هیچ نمونه ای نیز برای بازگویی و معرفی به سرمایه گذاران وجود ندارد و باید بپذیریم که جنبه اقتصادی، بازگشت سرمایه و سودهی مد نظر آنان است.

این مدیر میراث همچنین با طرح این سوال که چرا سازمان ها و نهادهایی مثل شهرداری در قضیه خانه های تاریخی، اماکن و بافت های تاریخی وارد عمل منصفانه نمی شوند گفت: متاسفانه جدا از وجود خلاء های قانونی برای موضوعات اینچنینی در محاکم قاونی و قضایی، شهرداری نیز همکاری لازم را صورت نمی دهد که این مسئله باعث می شود دست اداره میراث بیش از پیش بسته می شود. شهرداری با دادن مجوز به مالکین شخصی راه را برای تخریب و تغییر کاربری اماکن و مکان های ارزشمند هموار می کند .در طی هفته جاری 3 بار اعتراض خود را در خصوص ساخت و سازهای غیر مجاز به شهرداری اعلام کرده ام اما هربار مدیران این نهاد با این بهانه که این موضوعات به کمیسیون ماده 100 ارجاع داده می شود، این کمیسیون  را مسئول صدور آن دانسته و  از مسئولیت شانه خالی می کند و جالب اینجاست که بدانید در این کمیسیون به جز نمایندگان شهرداری و فرمانداری نماینده ای از جانب میراث نیست.

وی در پایان این گفتگو با دیگر اظهار امیدواری کرده که با وجود این سنگ اندازی ها، ناملایمات و ناهماهنگی ها مسئله تغییر کاربری حمام قیصریه از طریق گفتگو با مالک شخصی این بنا حل و فصل گردد .

لازم به ذکر است که گزارش تکمیلی از این اقدام باز هم با پیگیری این موضوع به سمع و نظر همراهان همیشگی این پایگاه خبری خواهد رسید.

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما