به بهانه درگذشت شهلا ریاحی بانوی شاخص در سینما و تلویزیون ایران که اصالتی سبزواری داشت

روز گذشته شهلا ریاحی هنرمند و بازیگر پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر ایران در سن 93 سالگی درگذشت.
 
هنرمندی که علاوه بر اینکه جزء اولین نسل بازیگران سینمای کشورمان بود و در کنار بازیگرانی نظیر مرحوم حمیده خیرآبادی، رقیه چهره آزاد، ژاله علو، نیکو خردمند، پروین دخت یزدانیان و ... به عنوان مادران سینمای ایران محسوب می شد، عنوان اولین کارگردان زن ایرانی را نیز در میان افتخارات خود داشت و اما نکته ای که شاید کمتر کسی نسبت به آن اطلاع داشته باشد، اصالت سبزواری این بانوی هنرمند است. اصالتی که چند سال قبل بانو شهلا ریاحی با نام اصلی قدرت الزمان وفادوست را به همراه  پسر و عروسش به سبزوار کشاند تا مدت کوتاهی را میهمان سبزواری ها شود.
 
شاید مهمترین و جالب ترین نکته در سفر سال 93خانم ریاحی به دیار سربداران کشف اصالت سبزواری این بانوی شاخص در تاریخ سینمای ایران باشد. به گونه ای که هرچند خود او متولد 1305 تهران است اما پدرش حاج شیخ آقا وفادوست سبزواری، از اهالی شهر سبزوار بوده است و هرچند به دلایل شغلی مدتی در مشهد سکونت گزیده اما پس از وفات در قبرستان قدیمی شهر سبزوار به خاک سپرده شده که اکنون سال هاست تغییر کاربری داده و به پارک جانبازان در مجاورت میدان کارگر تبدیل شده است و دیگر اثری از مقبره های قدیمی در آن باقی نیست.
 
شرح کامل سفر و بیوگرافی شهلا ریاحی به همراه عکس های کمتر دیده شده از کارنامه هنری این بانوی هنرمند در همان زمان با همت سید مهدی محسنیان خبرنگار افتخاری حوزه سینما و تئاتر اسرارنامه در این پایگاه خبری منتشر شد و اکنون در آرشیو بخش حوض هشت پایه اسرارنامه برای مطالعه علاقه مندان موجود است:
 
 
روحش شاد و یادش گرامی...
 
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما