مدیر کل ارشاد و فرهنگ اسلامی استان خراسان رضوی:

اقدامات نامگذاری روز اول آبان به نام ابوالفضل بیهقی انجام شده، منتظر پاسخ تهران هستیم

الهام شبانی مقدم

مدیر کل ارشاد و فرهنگ اسلامی استان خراسان رضوی گفت: پروسه اجرایی برای نامگذاری روز اول آبان به نام ابوالفضل بیهقی و ثبت آن در تقویم ملی انجام شده، منتظر پاسخ تهران هستیم

جعفر مروارید در مصاحبه اختصاصی مجله اینترنتی اسرارنامه در خصوص کم کاری مسئولان فرهنگی سبزوار برای  تاخیر در ثبت روز اول آبان ماه  به نام پدر نثر فارسی در تقویم ملی اظهار کرد:  برای ثبت روزهای ملی پروسه طولانی لازم است. چنانچه شهرستان متقاضی ثبت روزی در تقویم ملی است این امر باید در شورای فرهنگ عمومی استان تصویب گردد و در صورت موافقت استان این موضوع از طریق مرکز به شورای فرهنگ عمومی کشور منتقل می شود.

وی افزود:  ثبت روز اول آبان ماه به نام بیهقی در تقویم ملی مطالبه چندین ساله سبزوار بوده که متاسفانه به دلیل اینکه در شورای عالی فرهنگ عمومی کشور آشنا به شخصیت پدر نثر فارسی نبوده اند این موضوع رد می شود اما تهران برای تعیین روزهای ملی یکسری شاخص ها دارد که این نیازمند  برنامه ریزی دقیق، ساختار منظم و سرمایه گذاری در شان شخصیت فرد است. چیزی که بنده در جریان هستم  این امر در تهران  در حال بررسی است تا بتوانند مطابق با این رویداد تعامل داشته باشند. لذا در حال حاضر مسئولان شهرستان کار خود را انجام داده و نامه نگاری نیز با تهران انجام داده اند. باید منتظر بود تا پاسخ  ارسال شود.

مروارید در بخش دیگر از صحبت هایش در رابطه با مجتمع فرهنگی و هنری سبزوار نیز گفت: در حال حاضر دو مجتمع فرهنگی در سبزوار وجود دارد. اما در سفر ریاست جمهور به این شهرستان قول ایجاد سومین مجتمع فرهنگی  و هنری نیز داده شد که برای اجرای این پروژه زمینی به متراژ 5 هزار جانمایی و اعتبار آن پیش بینی و نقشه های این مجتمع نیز طراحی شده است.

وی افزود: مجری طرح راه و شهرسازی است و ارشاد فقط بهره بردار است زمانی  که عملیات اجرائی این پروژه نهایی شود  جهت اجرای رویدادهای فرهنگی و هنری به ارشاد واگذار می شود، لذا ارشاد به لحاظ پروسه های ساخت و ساز هیچ  وظیفه ای ندارد.

مدیر کل ارشاد و فرهنگ اسلامی استان خراسان رضوی اظهار کرد: ایجاد کتابخانه مرکزی نیز مربوط به اداره کل کتابخانه های استان است نهاد کتابخانه ها  در گذشته عضوی از مجموعه ارشاد بود ولی چندین سال است که از بدنه این حوزه جدا شده  است اما در عین حال ارشاد از توسعه فضاهای فرهنگی  استقبال می کند و هر کمکی در جهت رشد از ارشاد ساخته باشد دریغ ندارد و در رابطه با توسعه کتابخانه در سبزوار اگر نظری وجود دارد ما به مدیر کل کتابخانه های استان منتقل و حاضر به همکاری نیز با کمال میل هستیم.

مروارید در خصوص ایجاد گذر فرهنگ و هنر در سبزوار نیز گفت: برای گذر فرهنگی که سبزوار متقاضی ایحاد آن است باید از طریق شهرستان پیگیری جدی شود، گفتگوهای مفصل برای این پروژه فرهنگی انجام شده اما هنوز به نتیجه مثبت نرسیده است.

وی تصریح کرد: در ایجاد این گذر دو مدل می تواند مد نظر قرار گیرد یا  شهرداری یا میراث فرهنگی مکانی را در ارشاد قرار دهد با این تفسیر که ارشاد در این زمینه هیچ بهره برداری مالی نخواهد داشت  و فقط به جهت کمک برای توسعه همکاری خواهد داشت. گزینه هایی را شهرستان مطرح کرده اند اما  هنوز  به جمع بندی نهایی نرسیده اند.

این مقام فرهنگی در سطح استان ادامه داد: در این مدل فرهنگی اگر دانشگاه حکیم نیز تمایل داشته باشد می تواند بخشی از فضای  خود را به رویدادهای علمی و فرهنگی اختصاص دهد ارشاد از این اقدام فرهنگی استقبال خواهد کرد تا با همکاری دانشگاه و ارشاد این موضوع در این محیط فرهنگی ایجاد شود.

مروارید  اضافه کرد: سبزوار پیشینه خوبی در فروش آثار هنری دارد که اجرای این اقدام مستلزم یک برنامه ریزی متمرکز، تبلیغات محیطی و کمک دانشگاه از جهت تامین فضای آکادمیک بین المللی است تا  بتوانیم آثار علمی و فرهنگی هنرمندان را در یک بازار مجتمع به شهروندان سبزواری ارائه دهند تا با خرید خود به ایده های نو جوانان نیز کمک کنند که  هدف اصلی ایجاد گذر فرهنگ و هنر رسیدن به این نقطه است.

وی تصریح کرد: در صورتی که بحث ایجاد این گذر در شهرستان طولانی شود این آمادگی وجود دارد تا این اقدام از طریق یک مجموعه تجاری که تمایل به کار داشته باشد محقق گردد، بدین صورت که این مجموعه تجاری بخشی از فضای خود را به فروش آثار فرهنگی و هنری اختصاص دهد و از این طرف نیز ارشاد، هنرمندان و فرهنگیان انجمن های خود را برای راه اندازی این بخش مجتمع خواهند کرد.

مروارید در خصوص برآیند نهایی تفاهم نامه با دانشگاه حکیم سبزواری نیز گفت: کارگروهی تشکیل شده و اجرای برنامه ها را  در چند بخش فضای برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری، در اختیار قرار دادن امکانات طرفین، توسعه آموزش فرهنگی و هنری دانشگاه توسط اساتید فرهنگی و هنری  که ارشاد معرفی خواهد کرد، بحث گذر فرهنگ و علم را پیگیری خواهد کرد.

وی گفت: همچنین تفاهم نامه ای فی مابین وزارت ارشاد و آستان قدس بسته شده که بخش عمده ای از این تفاهم نامه از طریق اداره کل ارشاد استان پیگیری شده که در این بخش نیز تمایل داریم حضور و نگاه فرهنگ و هنر و علم سبزوار را داشته باشیم.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما