شهردار و فوبیای رسانه ای !

الهام شبانی مقدم/ مجله اینترنتی اسرارنامه

حدود 45 ماه از فعالیت سیدعلی کوشکی (شهردار) بر مسند شهرداری سبزوار می گذرد، حدود 25 ماه قبل  خبری با قید فوریت در خروجی کانال شهرداری قرار گرفت" اولین نشست خبری شهردار با اصحاب رسانه، خبر کلی متعاقباً اعلام می شود" و این مطلب فقط در همین حد اطلاع رسانی باقی ماند و تا به امروز هیچ خبری از برگزاری نشست خبری شهردار با رسانه ها اعلام نشد. هر چند این موضوع در چهار سال اخیر به کرات به شهرداری اعلام شده اما روابط عمومی این نهاد مردمی متاسفانه پاسخ واضح و روشنی به رسانه ها اعلام نکرده و با این جمله  که  الان وقت برگزاری نشست خبری نیست از جواب دادن طفره می رود و حتی برای خبرنگاران تکلیف مشخص می کند  که دامن به این موضوع نزنند در حالیکه مردم حق دارند آگاه شوند که در شهرداری سبزوار چه می گذرد.

عدم برگزاری نشست خبری توسط شهردار و بی پاسخ گذاشتن سوالات رسانه ها بویژه رسانه های منتقد  سبب شد تا با تعدادی از خبرنگاران فعال سبزوار در این خصوص صحبت شود شاید این مصاحبه تلنگری به شهردار سبزوار برای عدم فرار از برگزاری نشست خبری باشد

این گزارش برآیند صحبت های تعدادی از خبرنگاران و مدیر مسئولان رسانه های فعال این شهرستان است که درخواست های مکرری برای برگزاری نشست خبری از شهرداری سبزوار داشته و بی پاسخ مانده اند.

در این گزارش بنا به خواسته فعالان رسانه ای سبزوار از ذکر نام آنها خودداری می شود

 چهار سال بدون نشست خبری، شهردار جوابی برای سوالات مردمی ندارد

 فعال رسانه ای سبزوار گفت:

 45 ماه از  خدمت شهردار فعلی  می گذرد. اینکه در این چهار سال چه عاملی سبب شده تا شهردار از پاسخگویی به سوالات مردمی که  در رسانه ها انعکاس داده شده  استنکاف کند، نشان دهنده این مطلب است که شهردار جوابی برای سوالات مردم ندارد. در دو سال قرار بود شهردار اولین نشست خبری خود را برگزار کند و قرار بود شهردار خبرهایی از موفقیت های این نهاد را که  در حوزه های مختلف بدست آورده، رسانه ای کند اما  این اخبار قبل از برگزاری نشست، توسط سایت خبری "سلام سربدار"  انتشار داده شد و عملا بعد از انتشار این اخبار دست شهردار در بدست گرفتن فضای رسانه ای سبزوار خالی شد و این تنها موقعیتی بود که شهردار حاضر به برگزاری نشست شد و عملا این فرصت از دست رفت.

وی افزود: مدیران دستگاه های اجرائی بویژه شهردار سبزوار اعتقادی به بحث خبر و رسانه به صورت آزاد ندارند و به رسانه به چشم روابط عمومی نگاه می کنند. فرهنگ زشتی که در روابط عمومی ها و باز هم تاکید می شود روابط عمومی شهرداری حاکم است، سعی بر ساکت کردن خبرنگار را با استفاده از هر روشی است به جای اینکه با اسناد و مدارک جوابیه ارائه دهد

این فعال رسانه ای اظهار کرد:  متاسفانه به محض انتشار خبری انتقادی از شهرداری که به مذاق آنها خوش نیاید، ابتدا روابط عمومی از باب رفاقت درخواست حذف خبر از خروجی رسانه را مطرح می کند، در صورتی که ناامید از این امر شود با تهدید و یا بستن شریان های اقتصادی و خبری رسانه را وادار به کانالیزه کردن مطلب می کنند.

وی اذعان داشت: شهردار ثابت کرده که هیچ پاسخی برای سوالات خبرنگاران ندارد، همانطور که هیچ پاسخی برای سوالات مطرح شده در شورای اسلامی شهر ندارد و متاسفانه  همسو شدن برخی رسانه های خبری شهرستان با شهرداری سبب شده تا شهردار پاسخ به سوالات شورای شهر را که مطالبه عمومی مردم است را به چالش بکشد. اوافزود: این به چالش کشیدن منحصر به دوره پنجم شورای اسلامی شهر نیست بلکه اگر به دوره قبل شورا نیز گریزی داشته باشیم خواهیم دید در مورخ 10 مردادماه 96 رئیس کمیسیون فرهنگی شورا در متنی قید کرده که با توجه به پایان دوره چهارم شورای اسلامی شهر جهت تنویر افکار عمومی و جلوگیری از موضوعات حاشیه ای از شهردار سبزوار درخواست می شود تا گزارش کاملی از میزان بدهی ها و ارجاع آن به شورای اسلامی شهر ارائه دهد که در آن زمان نیز شهردار از پاسخ شفاف و صریح به سوالات شورا استنکاف ورزیده است.

این فعال رسانه ای اضافه کرد: دو سال و نیم از شروع دور پنجم شواری اسلامی شهر می گذرد اما هنوز اعضای شورای شهر از میزان بدهی ها، مطالبات و حتی تعداد نیروهای بکار گرفته شده در شهرداری هیچ اطلاعی ندارند که این موضوع بسیار فاجعه بار است

شهردار از برگزاری نشست خبری ترس دارد و به دلیل اینکه چیزی برای گفتن ندارد، نمی خواهد پاسخگوی افکار عمومی باشد. در حالیکه در دوره شهردار سابق وی نه تنها در دوره طلایی خدمتش در بازده پنج ماهه سه نشست خبری برگزار کرد، بلکه در روزهای بحرانی شهرداری نیز مردم را در جریان امور قرار داده است.

نشست خبری یا فرار خبری

 مدیر مسئول یکی از رسانه سبزوار نیز ادامه داد: در این چهار سال از فعالیت شهردار در سبزوار وی حتی یک بار حاضر به برگزاری نشست خبری و پاسخ به سوالات رسانه ها و خبرنگاران نشده است اما در عین حال ادعا دارد که با رسانه ارتباط خوبی داشته و با دور همی های دوستانه مطالبه به حق خبرنگاران که پاسخ شفاف به سوالات مردمی است را رد کرده و یا پاسخ به سوال را از نوع خود و از موضع بالا داشته و نه در مقام پاسخگویی به رسانه های منتقد.

وی افزود: آخرین باری که شهردار خبر نشست خبری خود را در رسانه شهرداری اعلام کرد چند ماه قبل بود که در همان زمان این خبر با عنوان" نشست خبری یا فرار خبری"  انتشار داده شد که  روابط عمومی شهرداری نسبت به انتشار این خبر واکنش شدید نشان داد  و در پاسخ اقدام به انتشار تصاویر تعدادی از خبرنگاران موافق با شهردار کرد که در دور همی های دوستانه خود با شهردار عکس گرفته و روابط عمومی اعلام کرد که در این مدت شهردار نشست خبری  داشته در صورتی که اینطور نبوده است. شهرداری با این اقدام قصد مبرا کردن خود را  دارد. مردم همه چیز را می بینند و از مطالباتشان کوتاه هم نخواهند آمد که نمونه آن سوالاتی است که بی پاسخ مانده است.

او اظهار کرد:  مردم سوالات زیادی از شهردار دارند که رسانه خبری ما تمام این سوالات را قبل از انتشار به روابط عمومی شهرداری ارسال کرده اما در این مدت هیچ پاسخی داده نشده است.

 شهرداری سبزوار همسو با رسانه هایی است که مطالب دیکته شده را کار کنند. با توجه به اینکه شهرداری در مباحث مالی نسبت به دیگر دستگاه ها وضعیت بالاتری دارد. معمولا در بحث تبلیغات  دست این نهاد باز است که این نهاد برای جهت دهی به رسانه ها قوانینی برای خود وضع کرده و اجرا می کند مثلا سفارشات خبری و تبلیغی شهرداری به چه رسانه هایی داده شود و یا حتی در بحث پرداخت فاکتورها کدام رسانه ها فی‌الفور و کدام رسانه ها بعد از چند ماه پرداختی داشته باشند.

به راستی التهاب شهردار سبزوار از برگزاری نشست خبری چه می تواند باشد؟

خبرنگار دیگری که نخواست نامش فاش شود، ادامه داد: نقدی اساسی که بر برگزاری نشست های خبری در شهرستان می رود نشست ها، محلی برای ارائه کارنامه مدیریتی مسئول دستگاه ها است و زمان طوری مدیریت می شود که خبرنگار نتواند سوالات خود را مطرح کند و مدیر نیز از محدود بودن زمان سوء استفاده کرده و پاسخ سرسری و غیر شفاف به سوالات دارد.

وی اظهار کرد: و اما تفاوتی که بین شهردار نسبت به دیگر مسئولین دستگاه های اجرائی وجود دارد در این است که شهردار نه تنها نشست خبری برگزار نکرده بلکه از همه مدل جوابگویی فراری است. به راستی التهاب برگزاری نشست خبری با شهردار  چیست که وی استرس و ترس  از برگزاری نشست دارد.

این فعال رسانه ای  گفت: موردی که متاسفانه نمی توان از آن گذشت شهردار سبزوار گروهی را به عنوان مشاور رسانه ای در مجموعه خود بکار گرفته که این ‌موضوع از انتقادات جدی بنده با توجه به شناختی که از این افراد دارم شده است. این افراد رزومه کاری قوی در بحث رسانه ای ندارند. حال این سوال پیش می آید که این  نیروها چه مشاوره رسانه ای می توانند به شهردار ارائه دهند که به عنوان فعال فرهنگی در شهرداری مشغول به فعالیت شده اند؟

شهردار نشست خبری نمی گذارد تا وارد حاشیه نشود. زمانی که جواب ندهد نهایت بابت پاسخ ندادن بازخواست می شود. مطالبه رسانه ها در برگزاری نشست خبری در این سالها به حدی تکرار شده که یا رسانه ها این موضوع را فراموش کرده اند، یا اینکه ناامید از پاسخ شهرداری شده اند.

وی گفت: ادامه حیات یک رسانه به بحث تبلیغات است. شهرداری سبزوار با هر رسانه ای که بخواهد کار می کند در صورتی که طبق مصوبه شورای اسلامی شهر این نهاد نمی تواند در بحث تبلیغات سلیقه ای کار کند و باید همه رسانه ها به یک اندازه از شهرداری در بحث تبلیغات منتفع شوند. اما جای خالی تدوین آیین نامه ای در حوزه فرهنگ و رسانه در شهرداری که شریان های اقتصادی رسانه ها در دست این نهاد است، احساس می شود. در این آیین نامه باید به نحوه تعاملات شهرداری با رسانه ها پرداخته شود چون اکثر رسانه ها بویژه رسانه های منتقد از این اقدام سلیقه ای شهرداری در بحث تبلیغات گله مند و اعتراض دارند.

چرا پروژه های شهرداری به صورت پیمانکاری به یک رسانه شهرستان داده می شود.آیا نباید برای این اقدام مناقصه برگزار شود؟ 

با تمام بی توجهی که شهردار به مطالبه به حق رسانه ها و مردم برای شفافیت عملکرد خود دارد  نمره منفی می دهیم و یک منفره منفی دیگر باید به سازمان های بازرسی داد که در برخی امور غفلت ورزیده است. چرا شهرداری چندین سال اقدام به چاپ نشریه غیر قانونی( ساسویه) با هزینه مردمی کرده و بنا به خواسته رسانه های که به شدت پیگیر این موضوع بودند و نسبت به آن اعتراض داشتند هیچ پاسخی برای این اقدام غیر قانونی خود ارائه نداده است؟

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما