دبیر شورای گسترش زبان فارسی

سبزوار یکی از شهرهای فرهنگی و تمدنی ایران است/دکتر علوی مقدم سالهاست چراغ بیهقی پژوهی را در سبزوار روشن نگاه داشته

 
دبیر شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی ومعاون فرهنگی موسسه شهر کتاب که در اول آبان ماه جاری با حضور در دارالمومنین سبزوار پایتخت نثر ایران در همایش ملی بزرگداشت خواجه ابوالفضل بیهقی ادیب و مورخ برجسته کشورمان شرکت کرده بود ، در روزهای اخیر گزارشی از حضور خود در این مراسم فرهنگی را در پایگاه اطلاع رسانی موسسه شهر کتاب منتشر کرده است.

وی در ابتدای نوشته خود سبزوار را یکی از شهرهای فرهنگی و تمدنی ایران معرفی کرده که بزرگان فراوانی از آن برخاسته اند.

محمدخانی همچنین در ادامه از تلاش و زحمات مسوولان برگزار کننده همایش ملی بزرگداشت بیهقی قدردانی کرده و از دکتر مهیار علوی مقدم را به عنوان کسی که سالهاست چراغ بیهقی پژوهی در سبزوار را روشن نگاه داشته ، یاد نموده است.

وی همچنین بااشاره به اجرای خوب هنرمندان موسیقی و تئاتر سبزوار در رابطه با کتاب و شخصیت بیهقی و نیز با اشاره به رونمایی از دو کتاب علمی جدید درباره تاریخ بیهقی ، آینده بیهقی پژوهی را در ایران رو به رونق ارزیابی کرده است.

مجله اینترنتی اسرارنامه در ادامه به انتشار متن کامل گزارش دبیرشورای گسترش زبان فارسی از همایش ملی بیهقی در روز اول آبان می پردازد :

در دیار بیهقی

علی‌اصغر محمدخانی: شهر سبزوار یکی از شهر‌های فرهنگی و تمدنی ایران است که بزرگان فراوانی از آن برخاسته‌اند: عبدالرزاق باشتینی، موسس سلسله‌ی سربداران، خواجه نظام‌الملک، حسنک وزیر، ابوالحسن علی‌بن‌زید بیهقی، ابوالفضل بیهقی، ملاحسین کاشفی ـ صاحب روضه‌الشهدا، عطاملک جوینی، خواجه شمس‌الدین جوینی، حاج ملاهادی سبزواری و از معاصران دکتر قاسم غنی و محمود دولت‌آبادی.
ابوالفضل بیهقی، مولف تاریخ بیهقی با نوشتن این کتاب، قله‌ی نثر پارسی را پدید آورد که در کنار شاهنامه‌ی فردوسی یکی از شاهکاری ادب فارسی در قرن پنجم شکل گرفت که همواره شگفتی آفریده است.
روز چهارشنبه اول آبان که روز بزرگداشت بیهقی است به سبزوار رفتم و یک روز مهمان دانشگاه حکیم سبزواری و شورای اسلامی شهر سبزوار بودم و در مراسم بزرگداشت روز بیهقی که صبح در دانشگاه حکیم سبزواری و بعدازظهر در تالار کاشفی شهر برگزار شد حضور داشتم و در هر دو مراسم درباره‌ی تاریخ بیهقی و آینده بیهقی‌پژوهی سخن گفتم.
هنوز روز بیهقی به صورت ملی برگزار نمی‌شود و مراسم بزرگداشت او در محدوده‌ی شهر سبزوار است و امید است که با تلاش دانشگاه‌ها و نهادهای فرهنگی سایر شهرها، در سال‌های آتی به صورت سراسری برگزار شود تا ادای دینی باشد به بیهقی و شاهکارش.
دکتر مهیار علوی‌مقدم که رئیس دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه سبزوار است همت کرده و با همکاری اعضای شورای اسلامی شهر روز بزرگداشت بیهقی را چند سالی است نه به صورت مرتب برگزار می‌کند و برگزاری این برنامه‌ها معمولا با تلاش افراد صورت می‌گیرد نه به همت سازمان‌ها.
کوروش کمالی‌سروستانی نزدیک به دو دهه است که در شیراز، متولی بزرگداشت سعدی و حافظ است و معمولا اگر افراد همت جدی نداشته باشند بزرگداشت‌ها سست و کم‌مایه انجام می‌شود. علوی‌مقدم، دبیری این بزرگداشت را بر عهده داشته و متناسب با امکانات موجود در شهرستان‌ها، چراغ بیهقی‌پژوهی را در سبزوار روشن کرده است و امید است که در آینده با پرتوافشانی بیشتر، این چراغ پرفروز‌تر شود. اجرای موسیقی سنتی گروه «داروک» به سرپرستی استاد سید‌نیا و اجرای نمایش‌نامه «دربار و بر دار» با کارگردانی محمد اکبری و با امکاناتی محدود توانست تا حدودی مخاطبان را به بیهقی و اثر سترگش آشنا سازد و رونمایی دو جلد از آثار دکتر عبدالرضا مدرس‌زاده که هر دو درباره‌ی تاریخ بیهقی بود نشان داد که بیهقی‌پژوهی‌ دارد رونق می‌گیرد. نگارنده هم درباره‌ی درس‌گفتارهایی که در طول یک‌سال در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شده بود سخن گفتم و اشاره کردم که چه نتایجی از این درس‌گفتارها به دست آمده است و ضرورت دارد که در چه نکاتی درباره‌ی بیهقی بحث بیشتری شود درباره‌ی رابطه‌ی بیهقی و فردوسی، در باب مقایسه‌ی تاریخ بیهقی با تاریخ‌های هم‌دوره‌ی او مانند تاریخ گردیزی و جهانگشای جوینی و تفاوت‌ دیدگاه‌های بیهقی با دیگران درباره‌ی دوره‌ی غزنوی و نکات دیگر...
امید دارم که در سال‌های آتی روز بزرگداشت بیهقی پرشکوه‌تر و گسترده‌تر برگزار شود.

منبع : پایگاه اطلاع رسانی موسسه شهر کتاب

درپایان گفتنی است مجله اینترنتی اسرارنامه در بخش عکس نامه همین وبسایت به انتشار گزارشی تصویری از همایش ملی بزرگداشت بیهقی در سبزوار اقدام نموده است. شما گرامیان هم اکنون می توانید برای مشاهده این گزارش تصویری روی اینجا کلیک کنید.

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

معاون فرهنگی شهر کتاب : معجزه سخنرانی استاد محمود دولت آبادی بر فروش چشمگیر کتاب تاریخ بیهقی

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما