استاد سبزواری رئیس جمهور ایران : اگر خاتمی نبود ، روحانی رئیس جمهور نمی شد

 

پروفسور سید حسن امین یکی از فرزندان نام آور دیار سربداران و از بزرگان علمی و ادبی معاصر ایران است.

وی که در سال ١٣٢٧ خورشيدي در محله‌ي پامنار در شهر تاريخي سبزوار در خاندان امين الشريعه متولد شده (منبع)، پس از گذرانیدن دوره های تحصیلی عالیه موفق شد به سمت صاحب کرسی (پرفسوری) حقوق در دانشگاه گلاسکو کالدونیای اسکاتلند ، دست یابد.

در طول سالهایی که پروفسور امین در حال تدریس حقوق در دانشگاه گلاسکو بود ، شاید هرگز گمان نمی کرد یکی از شاگردان او روزی بر منصب ریاست جمهوری ایران اسلامی تکیه بزند. اما حدود نوزده میلیون رأی اعتماد ملت ایران در انتخابات 92 ، شرایط را به گونه ای رقم زد که دکتر حسن روحانی یکی از شاگردان سابق پروفسور حسن امین فرزند شایسته سبزوار به ریاست قوه مجریه ایران برگزیده شود.

باانتخاب شدن دکتر روحانی به ریاست جمهوری ایران همه کسانی که به نوعی در گذشته یا در حال حاضر جزء مرتبطین نزدیک با او بوده اند ، در معرض توجه رسانه ها قرار گرفتند.

پروفسور سید حسن امین نیز که مدتی یکی از اساتید دکتر روحانی در دوران تحصیلات دانشگاهی او بوده است ، به نوبه خود مد نظر رسانه های گروهی قرار گرفته است به طوری که اخیرا روزنامه بهار که یکی از روزنامه های متعلق به اصلاح طلبان ایران است ، در مصاحبه ای اختصاصی با پروفسورامین  درباره شاگرد سابقی که حالا رئیس جمهور شده است ، صحبت کرده.

صرف نظر از اینکه روزنامه بهار ، به دلیل اشتباهی که احتمالا تایپی بوده است ، شهر زادگاه پروفسور امین را به جای سبزوار، در تهران ذکر کرده است ، بقیه بخش های این مصاحبه حائز اهمیت و خواندنی است.

مجله اینترنتی اسرارنامه در ادامه به انتشار بخش هایی از این مطلب می پردازد :

 

استاد روحانی در دانشگاه گلاسکو:

خاتمی نبود، روحانی رئیس‌جمهور نمی‌شد

گروه سياسي:‌ تحصیل دکتر روحانی در دانشگاه گلاسگو اسکاتلند و مدرک دکترای وی در ابتدای شروع به کار دولت توسط برخی از روزنامه های داخل و خارج کشور مشکوک و جعلی ارزیابی شد. در همین زمینه با پروفسور سید حسن امین یکی از اساتید رئیس جمهور در دانشگاه گلاسگو به گفتگو نشستیم و از وی در این مورد و شخصیت دکتر روحانی در دوران تحصیل در این دانشگاه سوالاتی را پرسیدیم:

با سپاس از وقتی که به ما اختصاص دادید. می خواستیم کمی از سوابق علمی شما بیشتر بدانیم؟

سید حسن امین هستم متولد سال  1327 در تهران. تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی  و کارشناسی ارشد در رشته حقوق از دانشگاه تهران در سال 1349 به پایان بردم و در سال 1354 برای ادامه تحصیل به کشور انگلستان مهاجرت کردم و توانستم در سال 1357 مدرک دکترای تخصصی خود را در حقوق بین الملل با محوریت ویژه بر خلیج فارس و مسائل حقوقی آن از دانشگاه گلاسگو اخذ کنم. تا سال 1360 مراحل استادیاری را در این دانشگاه طی کردم و به عنوان عضو هیئت علمی و استاد در این دانشگاه به فعالیت و تدریس مشغول شدم.

 با دکتر روحانی چگونه آشنا شدید؟

آقای روحانی بدون اغراق بگویم جوانی محجوب و با شخصیت بودند. بنده پذیرش دوره فوق لیسناس و دکتری ایشان را امضا کردم و پیشنهاد پایان نامه وی با تغییراتی که بنده در آن دخیل بودم به تصویب کمیسیون ویژه پرونده های دکتری دانشگاه گلاسگو رسید.

 شایعاتی مبنی بر اینکه مدرک دکتر روحانی مشکوک است و ایشان از پایان نامه دیگران در این زمینه استفاده کرده اند در ابتدای کار دولت مطرح شد. نظر شما به عنوان یکی از کسانی که از نزدیک در تمام مراحل به ایشان کمک کرده اید چیست؟

ببینید در دانشگاهای انگلستان هر دانشجوی دکتری به طور معمول یک استاد راهنما و سه سرپرست دارد. سرپرست اصلی ایشان دکتر مهدی الزهرا اهل سوریه هستند که تحصیلات خود را در دانشگاه دمشق و دکترای تخصصی خود را در دانشگاه گلاسگو طی کردند و در حال حاضر سر پرست چند دانشجوی دکترای تخصصی از کشورهای اسلامی هستند. وظیفه استاد راهنما از یک طرف و استادان دیگری که از دانشگاهای دیگر هستند اثبات اصالت پایان نامه دکتری دانشجویان است و در صورت کوچکترین مشکلی دانشجو نمی تواند مدرک خود را اخذ کند. بنده بیش از ده بار با دکتر الزهرا صحبت کردم. ایشان به بنده با اطمینان کامل گفتند که هیچ مشکلی در پایان نامه دکتر روحانی مشاهده نکردند. تا جائیکه بنده اطلاع دارم این شایعه برای نخستین بار از طرف یکی از روزنامه های مشهور بریتانیایی که ارتباطات بسیار زیادی با رژیم صهیونیستی دارد مطرح شد و هدف آنها از طرح چنین مسائلی فقط و فقط بر هم زدن نظم وامنیت کشور ما جهت رسیدن به مقاصد شوم خوشان است.

 دکتر روحانی در زمان تحصیل ملبس به لباس روحانیت بودند یا با کت و شلوار به دانشگاه می آمدند؟

خیر ایشان کت و شلواری بودند و جوانی با حسن خلق بالا و از نظر من به شدت اجتماعی و در رشته تحصیلی خود متخصص و متبحر و مسلط بودند چون موضوع پایان نامه ایشان انعطاف پذیری عقوق اسلام با تکیه مخصوص بر تجربه جمهوری اسلامی ایران بود.

 به نظر شما دکتر روحانی اصلاح طلب هستند یا اصول گرا؟

هر دو از نظرمن اموری نسبی هستند ومن معتقدم ایشان مجتهد پویا و فرزانه ای هستند و چیزی بینابین آنچه شما فرمودید هستند.

 آیا در زمان انتخابات برای دکتر روحانی فعالیت انتخاباتی هم کرده اید؟

بله من برای ایشان سخنرانی هم کردم و در زمان انتخابات جزو تیم مشاوران ایشان بودم.

 آیا به شما پیشنهاد مدیریتی در جائی تاکنون شده است؟

بله به بنده پیشنهاد شد که سفیر ایران در یونسکو شوم ولی ترجیح می دهم باقی عمرم را در ایران با تحقیق بگذرانم.

 به نظر شما سید محمد خاتمی با دکتر روحانی چه تفاوت های دارد؟

من سید محمد خاتمی را شخصیتی ارزنده و فهیم می دانم ولی دکتر روحانی را سیاست مدار می دانم و در اینکه اگر آقای خاتمی نبود دکتر روحانی نمی توانست رئیس جمهور شود کوچکترین شکی ندارم. بنده دلیل آن را نفوذ بسیار زیاد معنوی آقای خاتمی در جامعه ایران می دانم.

 در حال حاضر به چه فعالیتی مشغول هستید؟

فعلا به وکالت دادگستری مشغولم و همچنین به انتشار مجله حافظ با مباحث ایران شناسی به کمک برخی از دوستان مشغولم.

منبع : روزنامه بهار

گفتنی است ، مخاطبان گرامی می توانند برای مطالعه زندگی نامه پروفسور سید حسن امین فرزند شایسته دیار سربداران هم اکنون به آدرس وبسایت شخصی ایشان در پیوند زیر مراجعه نمایند:

زندگی نامه پروفسور سید حسن امین

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

دکتر بسکی پدر طبیعت ایران : رئیس جمهوری که دارای تعقل و تدبیر باشد انتخاب کنید.

نظرت را بنویس
comments

این لایکی که کردم فقط به خاطر عکس خاتمیه. اگرنه اقای امینو خیلی نمیشناسم ولی از عکس مقتدرانه و خندانی که از خاتمی گذاشتید ممنونم زنده باشید

نعمیه

اگر آقای خاتمی سران فتنه بود الان باید تو زندان بود نه که ازادانه تو کشور باشه و سخنرانی شرکت کنه و جلسه بره پس ایشون فتنه گر نیست فقط یک اصلاح طلبه.البته همه اونایی هم که تو زندانن فتنه گر نیستن خیلیاشون بی گناهن و فقط به خاطر اینکه تندروایی مثل شما نمی پسندیدنشون رفتن زندانی شدن

واقعا جای تعجب داره عکس یکی از سران فتنه بر پیشانی یکی از سایتهای دیار سربداران!

همشهری

نمی دونم برای چی عکس خاتمی رو در بالاترین جای سایتتون زدید؟ باید عکس خود پروفسور امینو می زدید یا حداقل عکس روحانی رو . نه که ما سبزواریا خیلی دل خوش داریم از خاتمی.والله هرچی مرور می کنم خاطراتو می بینم سبزوار که از این سید خندان خیری ندید! یادتون رفته زمانی که همین اقا رئیس جمهور بود به چه قشنگی حق سبزوار در استان شدن ضایع شد و بجنورد که اصلا کسی تا قبلش فکرشم نمی کرد شهرستان شده باشه ، استان شد؟

علیرضا

درود بر سید خندان عرصه سیاست ایران. اگر خدا به کسی عزت بدهد هیچ کس را یارای خار کردن او نخواهد بود واگر خدا بخواهد کسی را خار کند هیچ کس نمی تواند به او عزت دهد. این محبوبیت سید محمدخاتمی در نتیجه عزت خداوندی است.که پس از 8 سال دروغ و تهمت وافترا که .................................. به او روا داشتند اینک بازهم محبوب است و نام و مقامش بر زبان هاست.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما