سبزوار سومین شهر جمعیتی استان همچنان فاقد پارکینگ عمومی

الهام شبانی مقدم/مجله اینترنتی اسرارنامه

شهرستان سبزوار با جمعیت 240 هزار نفری که سومین شهر استان خراسان رضوی به لحاظ جمعیتی محسوب می شود در جزئی ترین مسائل از جمله نبود پارکینگ عمومی رنج می برد. موردی که از سالیان گذشته زمانی که هنوز شهر توسعه چندانی نداشته باید در دستور کار شهرداری قرار می گرفته که مورد غفلت واقع شده است.

بازار اصلی این شهر (بیهق) در خیابانی با عرض کم واقع شده و گره های ترافیکی که ناشی از ازدحام جمعیت است، ساعت ها مردم را سرگردان می کند. مخصوصا در پایان سال که شهروندان برای خرید وارد این خیابان می شوند و متاسفانه محلی برای پارکینگ عمومی جانمایی نشده است.

عدم وجود پارکینگ عمومی از جمله معضلات شهری مردم سبزوار است. یکی از مکان هایی که برای پارک خودرو استفاده می شود زمین خاکی افتاده در مجاورت شهرداری است که در ساعات اداری در اختیار خودروهای کارمندان شهرداری و در بعد از ظهرها عموم مردم می توانند از این مکان برای پارک خودروهای خود استفاده کنند که البته ظرفیت محدود این مکان نیز فقط جوابگوی کسبه خیابان سینما و  شریعتمداری است. در حالیکه در این زمین می توان چندین پارکینگ طبقاتی ساخت در این صورت هم مردم از مکان مطمئن برخوردار و هم شهرداری از مبالغی که مردم پرداخت خواهند کرد ذینفع می شود.

 

یکی از شهروندان در این رابطه به خبرنگار اسرارنامه می گوید: سالها قبل شهرداری برای ساخت پارکینگ عمومی یک خانه قدیمی را پشت مسجد جامع خریداری و تخریب کرد(حیف از این خانه). هم اکنون از این مکان برای پارک استفاده می شود اما شهرداری به جای اینکه این زمین را بسازد و در شرایط استاندارد در اختیار مردم قرار دهد، زمین را به حال خود رها کرد. همچنان که از وضعیت مکان مشخص است درست و حسابی نیست و قاعده قانون ندارد. نبود نگهبان سبب شد تا چندی قبل ماشین یکی از شهروندان در همین پارکینگ به سرقت رود و هیچ کس نیز جوابگو نبود. جالب است که در جواب اعتراض مردم می گویند مگر شهرداری گفته در اینجا پارک کنید

دیگر شهروند این شهر ادامه می دهد: اگر زمین برای شهرداری است چرا شرایط استانداردی را برای مردم مهیا نمی کند. شهرداری پول این همه عوارضی را که از مردم می گیرد کجا هزینه می کند. شهروندان در قبال پرداختی های خود انتظار خدمات به نحو احسن را دارند.

وی افزود: در داخل خیابان بیهق چندین کاروانسرا وجود دارد که شهرداری می تواند با استفاده از بخش خصوصی از این مکان ها برای پارکینگ عمومی استفاده کند اما گویا عزمی برای کار کردن نیست.

در ادامه این گزارش سری به خیابان اسدآبادی می زنیم. در این خیابان در جهات مختلف دستگاه هایی اداری چون شهرداری، فرمانداری، شورای اسلامی شهر، بانک ها، دانشگاه علوم پزشکی و از همه مهمتر بیمارستان حشمتیه وجود دارد که متاسفانه در همان ابتدا برای جانمایی این بیمارستان پارکینگ پیش بینی نشده و با توجه به حجم مراجعات به این مکان درمانی مردم با مشکل جای پارک مواجه می شوند.

یکی از مراجعین این بیمارستان که کلافه از وضعیت موجود است می گوید: واقع شدن این بیمارستان از جهت در دسترس بودن مردم عالی است اما ای کاش فکری هم برای پارک خودروهای مراجعین به بیمارستان صورت می گرفت. با وجود مشکل ترافیکی که در این خیابان وجود دارد، خط ویژه نیز مزید بر علت شده مخصوصاً برای کسانی که بیمار بدحال دارند برای رسیدن به بیمارستان باید از خیابان دیگر وارد شوند.

امیدوار به تکمیل طرح جامع ترافیک

معاون عمرانی فرمانداری سبزوار گفت: یکی از مشکلات شهر نبود طرح جامع ترافیک است. بحث های اعتباری این طرح پیش بینی و شهرداری با مشاور قرارداد امضا کرده است‌.

 شاد افزود: تنها  اشکال اجرای برخی طرح ها در سطح شهر و از جمله بحث پارکینگ، طرح تفصیلی است که متاسفانه اتمام آن طولانی شده است. در این طرح پیش بینی برای جانمایی فضاهایی چون پارکینگ در نظر گرفته شده است.

وی اظهار کرد: بحث ایجاد پارکینگ از گذشته باید انجام می گرفته است اما هم اکنون چاره ای نیست باید منتظر آماده شدن طرح تفصیلی و طرح جامع ترافیک بود که به محض نهایی شدن خواسته مردم برلی ایجاد پارکینگ اجرایی خواهد شد.

ساخت پارکینگ در مرکز شهر ممنوع

در ادامه این گزارش علی اصغر محمدی، عضو شورای اسلامی شهر سبزوار  با اعلام مخالفت با ساخت پارکینگ عمومی یا طبقاتی در مرکز شهر، اظهار کرد:  به لحاظ اهمیت محور تاریخی که در مرکز شهر قرار گرفته و همچنین نیاز مبرم شهر به  ایجاد پارکینگ که از مطالبات مردمی نیز تلقی می شود در بودجه 98 شهرداری ملزم به پیش بینی حداقل یک یا دو پارکینگ طبقاتی شده که در بین پارکینگ ها ماشین های برقی روباز برای رفت و آمد مردم گذاشته شود. ولی متاسفانه  این امر به دلیل کمبود بودجه شهرداری و فشار اقتصادی که برمردم  است و مهمترین مسئله مشارکت کمرنگ شهروندان در پرداخت عوارضات شهری، بحث ایجاد پارکینگ امسال محقق نشد.

وی افزود: شهرداری هر اقدامی که برای ساخت پارکینگ دارد باید در حاشیه و نه در  مرکز شهر انجام دهد. پیش بینی ساخت پارکینگ در بافت شهری باید از گذشته انجام می شد که صورت نگرفته است. مدل شهرسازی کشورهای مختلف ممنوعیت وسایل نقلیه به جزء وسایل عمومی  در مرکز شهر  است. سبزوار نیز کم کم به این سمت پیش خواهد رفت تا از ورود وسایل نقلیه به مرکز آن جلوگیری به عمل آید.

او آرامش و آسایش در شهر را از اهداف شورای اسلامی شهر تلقی کرد و افزود: بحث پیاده راه کردن خیابان بیهق، یکی از اهدافی است که در همین راستا انجام  خواهد شد، بخشی از طرح ها و نقشه های اجرای این طرح آماده و در دستور کار قرار گرفته است همچنین بحث پیاده راه کردن چهار باغ از میدان باغ ملی به اسرار و از میدان دورازه عراق  تا22 بهمن( پست تلگراف) نیز از دیگر اهداف مد نظر است که این مسیرها به پیاده راه تبدیل می شود همچنین فضایی برای پارک وسایل نقلیه در حاشیه این مکان ها پیش بینی می گردد.

محمدی گفت: براساس مصوبه شورای اسلامی شهر مبالغی حاصل از جریمه کسر پارکینگ واحدهای ساختمانی به حساب مجزا واریز شده که درآمد مذکور باید صرف ساخت پارکینگ در معابر اصلی شود. اما فکر نمی کنم این مبلغ به اندازه ای باشد که شهرداری بتواند زمینی تملک کند تا پارکینگی بسازد، اما به لحاظ نیاز مبرم شهر به پارکینگ این موضوع سال آینده قطعا نهایی خواهد شد هر چند از یک نقطه کوچک.

عضو شورای اسلامی شهر سبزوار اظهار کرد: در گذشته احساس نیاز شهر به ایجاد پارکینگ نسبت به حال کمتر بوده چون وسایل نقلیه آن زمان نیز قابل مقایسه با الان نبوده است. حتی در ساخت بلوارهای جدید شهر، پیش بینی جای پارک نشده است. در برخی کشورها در خیابان های اصلی فرورفتگی برای پارک خودروهای دیده می شود تا در مسیر اصلی پارک وسایل نقلیه صورت نگیرد. مشابه این کار در توحید شهر انجام شده اما با توجه به اینکه پارکینگی در سطح شهر پیش بینی نشده انجام این مورد کفاف شهر سبزوار را نمی دهد.

وی با بیان اینکه پیش بینی برای شهر سازی درست باید از همان ابتدا صورت می گرفته که انجام نشده است تصریح کرد: در گذشته حتی برای درشکه ها مکان هایی را پیش بینی می کردند ولی برای وسایل نقلیه  چنین پیش بینی صورت نگرفته است که جای تاسف است.

مشارکت بخش خصوصی برای ساخت پارکینگ و توجه به رویکرد انسان محوری

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر سبزوار نیز در ادامه به مشارکت بخش خصوصی برای ساخت پارکینگ در سطح شهر تاکید کرد و گفت: با توجه به نیاز شهر، ساخت پارکینگ طبقاتی جزء ضروریات تلقی می شود که شهرداری باید با مشارکت بخش خصوصی جهت احداث حداقل دو پارکینگ یکی در غرب و دیگری در شرق شهر اقدام نماید.

ذبیح اله آرمین افزود: رویکرد شورای اسلامی شهر عدم احداث پارکینگ در مرکز شهر است آن هم به دلیل وجود بافت تاریخی و معضلات ترافیکی که در این مسیر وجود دارد.

وی گفت: با توجه به اینکه در کشورهای پیشرفته موضوع پیاده محور و انسان محوری مد نظر است باید اقدامی انجام شود تا ورود خودرو شخصی به مرکز شهر کمتر گردد چرا که اولویت با پیاده محوری است نه ماشین محوری.

آرمین افزود: فضایی در ضلع جنوب مسجد جامع در گذشته خریداری شده که متاسفانه این مهم بدون مطالعه صورت گرفته چرا که ضمن تحت تاثیر قرار دادن فضای تاریخی و میراثی مسجد جامع، در حوزه ترافیکی هم مشکل دارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اظهار کرد: در سال 60  شهرداری قطعه زمینی در چهارراه ابن یمین جهت ایجاد پارکینگ تملک می کند که متاسفانه این زمین هم توسط شهردار به بانک رفاه فروخته می شود بعد از فروش، مالک اولیه که زمین را برای ساخت پارکینگ طبقاتی در اختیار شهرداری قرار داده بود طرح دعوی و شکایت کرد که شهرداری در این مورد محکوم و تبعات نامطلوبی از این اقدام به شهرداری وارد شد.

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما