از گلستان تا بهارستان

گلستانی ها خسته از وعده های پوچ مسئولان

الهام شبانی مقدم/ مجله اینترنتی اسرارنامه

نزدیک انتخابات شد و باز هم مطابق هر دوره، نامزدهای انتخاباتی به یاد محلات محروم شهر افتادند. از جمله محلاتی که در برهه خاص مورد توجه جدی کاندیداهای انتخاباتی قرار می گیرد، کوی گلستان است. مشکلات این محله با اینکه در مرکز شهر سبزوار قرار دارد، به حدی اسفناک است که قطعاً نگاه هر بیننده ای را به خود جلب می کند .هر چند نمی توان از نقش رسانه های محلی شهرستان در انعکاس مشکلات این محله که حتی نامگذاری آن هیچ همخوانی با وضعیت آن ندارد، غافل شد، اما متاسفانه عزمی در تغییر وضعیت این کوی در مسئولان شهری دیده نمی شود و به جای اینکه هر دستگاهی مسئولیت خود را در قبال محله گلستان انجام دهد سعی در فرار از تکلیف قانونی خود در این محله دارند. مسئولان این شهر به جای کار جهادی در محله فقر نشین گلستان که قلب شهر را در بر گرفته، سالهاست خود را لنگ طرح مطالعاتی کرده و توپ را به میدان دیگر دستگاه ها پاس می دهند. اینطور بگوییم که هیچ عزمی برای ورود به بافت محله گلستان نیست و هر آنچه تاکنون برای تغییر در بافت گلستان از زبان مسئولان شهری شنیده شده  شعاری بیش نبوده. 

محله گلستان با گذشت بیش از چهار دهه از عمر انقلاب مورد بی مهری  مسئولان شهری سبزوار قرار گرفته است. بی توجهی به این منطقه شهری که  قلب سبزوار را در خود احاطه کرده، به حدی است که هنوز سقف خانه های موجود در این محله از چوب و کاهگل است. فقر فرهنگی و اقتصادی در محله گلستان بیداد می کند. اینجا فقط نامش گلستان است، اما دریغ از یک بوته گل. در عوض تمام کوچه های این محله به نام گل ها نامگذاری شده است.

مردم سبزوار نه تنها این محله را جدا از شهر می دانند بلکه ساکن آن را غربت نشین می نامند،  بنا به ادعای برخی مسئولان که در بوق و کرنا می کنند، املاک گلستانی ها سند شش دانگ ندارد، خلاف واقع است. 

زجر آور است که مدیریت شهری سبزوار با اینکه واقف به بحرانی بودن محله گلستان است اما ورود به بافت این محله را موکول به آماده شدن طرح تفصیلی و کمیسیون ماده 5  اعلام می کند. به راستی چرا مسئولان سبزوار در اینکه چه ساخت و سازی در این محله صورت گیرد به اتفاق نظر نمی رسند؛ در حالیکه اهالی خواستار تغییر در وضعیت بافت هستند.

در این گزارش،  گزارشگر اسرارنامه در جمع بانوان گلستانی می رود  که هر روز صبح در حسینیه ای  واقع در داخل کوی گرد هم می آیند و به مراسم قرآن خوانی می پردازند.

******

همیشه گمان می کردم ارتباط برقرار کردن با بانوان گلستان بسیار سخت است، اما زمانی که وارد محفل آنها شدم استقبال گرم آنها سبب شد تا راحت تر کنارشان بنشینم و به درد دلهایشان گوش دهم. در این دورهمی؛ بانوان گلستان هم عقیده با مردانشان بودند و از بی توجهی تک تک مسئولان این شهر نسبت به آنها گلایه مند هستند. 

گناه کودکان گلستانی چیست؟ بودجه کوی گلستان کجا می رود؟

"فاطمه جوان" یکی از بانوان کوی گلستان به اسرارنامه می گوید: از زمانی که به یاد دارم نگاه مردم سبزوار به ما اهالی این کوی "غربت" بوده در حالیکه اجداد ما جزو اولین ساکنان این شهر بوده اند. با اینکه محله ما در مرکز شهر قرار دارد و باید مانند دیگر مناطق شهری دیده می شد اما ببنید که وضعیت آن از روستاهای جنگ زده بدتر است. مردم این محله در جزئی ترین خدمات از جمله فضای سبز شهری محرومند؛ خنده دار است که شهرداری نامی را برای این محله (گلستان ) انتخاب کرده که ظاهر آن با نامش هیچ همخوانی ندارد. 

وی افزود: کوی گلستان فاقد حتی یک وجب پارک است. شهرداری امکانات شهری را به حاشیه شهر  برده اما حاضر نیست یک دهم درصد از این امکانات را در محله گلستان هزینه کند چرا؟ چون غربت ها ساکن این محله هستند. زمانی که مهمانان ما از دیگر شهرها به محله ما می آیند به حال ما افسوس می خورند و می گویند شما در قبرستان زندگی می کنید نه گلستان.

او با بیان اینکه این همه تبعیض حق اهالی گلستان نیست؛ ادامه داد: شاید به لحاظ فرهنگی با دیگر مردم این شهر متفاوت باشیم؛ اما به والله انسان هستیم. گناه بچه های گلستان چیست که در این محله به دنیا آمده اند. نه پارکی، نه کلاس آموزشی و نه سالن ورزشی. این رسم انسانیت نیست که به جای رسیدگی به این محله و اضافه کردن پارک و فضای سبز آن؛ تنها قطعه زمین واقع در ورودی این کوی را که چمن بود و کودکان و سالخوردگان گلستان برای بازی و استراحت از آن استفاده می کردند شهرداری تخریب و آن را به مخابرات اجاره دهد.

وی گفت: همه گلستانی ها خواستار جمع آوری این دکل مخابرات هستند. اشعه های این دکل نه تنها بر روی فکر و مغز کودکان ما تاثیر منفی گذاشته بلکه سبب کاهش بارداری خانم ها گلستانی شده است.

در غفلت مسئولان شهر، صنایع دستی کوی گلستان برند شهرهای بزرگ می شود 

"الهه حداد" دیگر بانوی گلستانی اضافه کرد: بانوان جوان، بیرون از کوی گلستان اجازه کار کردن ندارند. کسب و کار مردان ما خراطی و آهنگری است که از این طریق زندگی خود را می گذرانند. اگر در داخل کوی گلستان کارگاهی باشد که بانوان در آن مشغول باشند، قطعا کمک خرج خانواده خود خواهند شد.

وی افزود: در گلستان سرمایه با ارزشی چون کاروانسرای معمارزاده وجود دارد. چند سال قبل صحبت هایی برای تبدیل این کارونسرا به بازارچه صنایع دستی شد و این خبر برای اهالی بویژه بانوان کوی بسیار امیدوار کننده بود چرا که می توانستند تولیدات همسران خود را در داخل محله گلستان بفروشند. اما هم اکنون چهار سال از این خبر می گذرد و هیچ اتفاقی در سرای معمارزاده رخ نداده است.

این بانوی گلستانی بیان داشت: پویایی سرای معمارزاده در چند سال قبل برای ما گلستانی ها هم خوب بود، چون به واسطه فعال بودن همین سرا، رفت و آمدهایی زیادی به محله صورت می گرفت. اما از زمانی که درب معمارزاده بسته شده، رفت و آمد به این محله نیز کمتر شده است. غیر از گلستانی ها کسی از بیرون وارد کوی نمی شود. سرا محل تجمع معتادان شده و وضعیت بسیار بدی را سپری می کند. اگر همین بنای تاریخی در شهر دیگری باشد، بهترین استفاده را از آن می برند. شاید سرای معمارزاده هم از آن جهت که در محله ما قرار دارد به پای گلستانی ها می سوزد.

حداد گفت: زبده ترین خراط ها گلستانی هستند. صنایع تولید شده در کوی گلستان قابلیت مطرح شدن در سطح کشور و حتی بین المللی را دارد. خراط های گلستانی ظریف کاری هایی بر روی چوب انجام می دهند که بی نظیر است، اما اصلا این کارها دیده نمی شود. در طول سال نمایشگاه های متعددی از صنایع دستی برگزار می شود؛ اما از هنرمندان گلستانی برای حضور در این نمایشگاه ها دعوتی به عمل نمی آید که حداقل کارهای ما نیز دیده شود.

وی افزود: استقبال کم مردم سبزوار از صنایع دستی ما سبب شده تا کارهای خود را به صورت عمده  از شهرستان خارج و با نازلترین قیمت به شهرهایی چون تهران، اصفهان و ... بفروشیم. تولیدات ما را دیگر شهرها برای خود برند می کنند و به نام خود می فروشند. در حالیکه رنج تولید آن را گلستانی ها می کشند.

هیچ دستگاهی تکلیف گلستان را مشخص نمی کند

یکی دیگر از بانوان ساکن در این محله ادامه می دهد: وضعیت کوی گلستانی بحرانی است، هیچ دستگاهی تکلیف ما را مشخص نمی کند، یا زمین های ما را بخرید تا با پول آن جای دیگر را خارج از کوی تهیه کنیم یا به ما کمک کنید تا کوی گلستان را بازسازی کنیم. گلستان وضعیت بغرنجی را می گذراند اگر اتفاقی برای ساکنان این منطقه رخ دهد واقعاً چه کسی پاسخگو خواهد بود.

وی افزود: چند سال قبل قرار بود زمین های محله گلستان را بخرند تا اهالی در جای دیگر خانه بسازند ما نیز اسناد و مدارک خود را به دفتری که شهرداری در داخل کوی ایجاد کرد؛ تحویل دادیم اما بعد از مدتی  گفتند که فرماندار این شهر با این کار مخالفت کرده و گفته که ساکنان گلستان را در سطح شهر پخش نکنید؛ بگذارید همه آنها در یک جا جمع باشند، اینطور مشکلات کمتر است؛ این توهین به مردم گلستان است. در این سالها چه کار غیر قانونی را اهالی گلستانی انجام داده اند، غیر این است که شما به ما ظلم کرده اید؛ اهالی را از خدمات شهری که حق قانونی آنهاست محروم کرده اید؛ آنوقت به ما انگ مخل اجتماعی می زنید. مردم این کوی فقط در حال کار هستند و هیچ آسیبی به کسی نرسانده اند. این مسئولان این شهر هستندکه باعث شده اند تا مردم سبزوار از ما فاصله بگیرند.

او ادامه داد: جای بسی تاسف است که در قلب شهر زندگی کنی و هیچ امکاناتی نداشته باشی. اهالی گلستان نیز شهروند هستند و حق برخورداری از خدمات شهری را دارند؛ اما وضعیت آسفالت محله را ببنید؛ فرو رفتگی های داخل کوچه ها به حدی عمیق است که باعث زمین خوردن بچه ها و سالخوردگان گلستانی می شود.

او افزود: با تاریکی هوا، روشنایی از کوی گلستان رخت بر می بندد. شرکت برق سالی یکبار اقدام به تعویض لامپ تیرهای برق می کند که همین علت سبب شده تا مدتی قبل پای یک کودک که شب هنگام به دلیل ترس از تاریکی در حال دویدن بود در چاله گیر کند و بشکند.

وی گفت: در مجموع هر کسی وارد کوی گلستان می شود، فقط به فکر منفعت خودش است، وعده می دهند، ما را دلخوش می کنند و می روند. حتی برای سواد آموزی کارت های ملی را می گیرند و به جای اینکه به بی سوادان آموزش دهند از باسودان می خواهند تا برای آنها امتحان دهند.

محله گلستان را جزء شهر به حساب نمی آورند

محترم طاهری بانوی دیگر اهل این محله در ادامه می گوید: از قدیمی های این محله هستم. از همان ابتدا خیلی ها آمدند و رفتند اما هیچ کاری برای محله گلستان انجام ندادند. اصلا گلستان را جزء این شهر هیچ وقت حساب نکردند. از همین نمایندگان فعلی گرفته تا قبلی ها هر کدام قول هایی را برای تغییر محله گلستان از این وضعیت دادند؛ اما فقط در حد حرف بوده و تمام. 

این بار گلستانی ها به نهاد رهبری نامه می زنند

در ادامه این گزارش حامدی اظهار کرد: اهالی گلستان حاضر هستند با این دست تنگی که دارند پول روی هم بگذارند و به فرماندار و نمایندگان این شهر بدهند تا فقط یک روز خود را در این خانه هایی که ما زندگی می کنیم بگذرانند تا به سر حرف ما برسند که فریاد می زنیم وضعیت کوی گلستان بسیار بد است و هر روز بدتر از دیروزمی شود.

وی گفت: آه ما کسانی را که می توانستند برای محله ما کار کنند اما دریغ کردند در بر خواهد گرفت. نمایندگان فعلی دو دوره در مجلس شورای اسلامی هستند و حتی قبلی ها. در زمانی که به رای گلستانی ها نیاز داشتند، قول دادند و اما همینکه به بهارستان رسیدند نه تنها از اهالی کوی گلستان فراموش کردند؛ بلکه پایشان از همان زمان به این محله باز نشده است.

حامدی افزود: حقیقت این است که مرکز شهر سبزوار را طوری کرده اند که مثل قبرستان شده، این محله رونق گذشته را ندارد. می گویند محله گلستان را می خواهند توریستی کنند. اینکه چه زمانی این کار اتفاق خواهد افتاد به عمر ما نخواهید رسید، چون تا آن زمان ما در زیر آوار این خانه ها دفن خواهیم شد.

حامدی گفت: چندین بار برای محله گلستان بودجه داده اند، اما این بودجه هنوز به گلستان نرسیده است. فاصله بازار سرپوشیده با محله ما کمتر از ده متر است، اما قیمت زمین این طرف با بازار سرپوش تفاوت بسیار زیادی دارد.

وی افزود: اهالی کوی گلستان همه زن و مرد ناامید از وعده های پوچ مسئولان شهری و استانی هستند. این بار تصمیم گرفته ایم به نهاد رهبری نامه بزنیم تا ایشان به داد ما برسند.

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما