سبزوار جزء پربارش ترین شهرهای خراسان رضوی در سال جاری


اداره کل هواشناسی استان خراسان رضوی  ضمن ارائه جدول میزان بارش ها در شهرستان های خراسان رضوی از ابتدای سال زراعی امسال تا نیمه بهمن ماه ، بارندگی های سبزوار را با 132/8 میلیمتر در رتبه پنجم شهرستان های استان قرار داده است. براساس این گزارش که روزنامه خراسان رضوی در تاریخ 15 بهمن ماه انتشار داده ، سه شهرستان اول استان از لحاظ بارندگی عبارتند از قوچان با 199/7 ، کلات نادری با 171/5 ودرگز با 166میلیمتر.
درچهارمین رتبه میزان بارندگی  ها شهرهای نیشابور وپس از آن سبزوار قرار گرفته اند. و مشهد به عنوان ششمین شهر استان درج شده است.
لازم به ذکر است در دوره آماری بارندگی های استان که میانگین بارندگی های چندساله را در نظر می گیرد قوچان با میزان بارندگی 108/4 میلیمتر  از بیشترین بارندگی ها برخوردار بوده است .
دراین گزارش 15 شهر قوچان ، کلات نادری ، سبزوار، درگز ، مشهد ، نیشابور  ، سرخس ، گلمکان ، فریمان ، بردسکن ، تربت حیدریه ، کاشمر ، تربت جام ، گناباد و خواف مورد بررسی قرار گرفته اند.
با توجه به این گزارش در مجموع به نظر می رسد باقرار گرفتن سبزواردر ردیف شهرهای پربارش استان ونیز با توجه به موقعیت جغرافیایی این شهرستان در حاشیه کویر مرکزی ایران که شکنندگی  خاصی را به این منطقه داده است، بسیار ضروریست که مسئولین شهرستانی  ، استانی و حتی کشوری برای مهار آب های سطحی ناشی از بارندگی ها ، و هدایت و ذخیره سازی صحیح این آب ها در شهر سبزوار به عنوان اولین مرکز جمعیتی ومهمترین مرکز سیاسی  و فرهنگی خراسان رضوی بعد از مشهد مقدس ، برنامه ریزی های لازم  را به عمل آورند.
روزهای خوش شهرستان سبزوار در زمینه آب و هوایی در حالی است که »هواگو« سامانه جدید اطلاع رسانی اداره هواشناسی شهر دیرینه های پایدار نیز در روزهای پرخیر وبرکت دهه فجر امسال نصب و راه اندازی شده است. اهمیت راه اندازی این سیستم از آن روست که به گفته معاون مدیر کل اداره هواشناسی خراسان رضوی و رئیس اداره هواشناسی سبزوار این سامانه تا کنون فقط در مراکز استان ها قابل دسترسی بود که اینک برای اولین بار در سطح شهرستان ها در اداره هواشناسی سبزوار نصب و راه اندازی گردیده است.
کد : 5715
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما