ضرورت نگاه ملی مسوولان به قدیمی ترین بیمارستان خراسان در سبزوار

اظهارات غیرمسوولانه درباره بیمارستان تاریخی خراسان :

بیمارستان حشمتیه سبزوار یکی از قدیمی ترین مراکز بهداشتی و درمانی در شرق کشور است که در روزهای اخیر پس از اظهارات عجیب رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی سبزوار  مبنی بر واگذاری این بیمارستان به بخش خصوصی مورد توجه رسانه های خبری دیار سربداران قرار گرفته است .

ظاهرا اهمیت این موضوع به اندازه ای است که برای اولین بار اتفاق نظری کاملی بین شماری از پرمخاطب ترین رسانه های خبری شهرستان ایجاد کرده و هریک از این رسانه ها که پیش از این معمولا تفاوت های آشکاری در سلیقه سیاسی ، اجتماعی و رسانه ای خود داشتند ، اینک به صورت یکصدا از مسوولان مربوطه به ویژه دکتر مسلم رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و مهندس سبحانی فر یکی از نمایندگان غرب خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی که  گویا در انتخاب رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی سبزوار نقش موثری داشته ، می خواهند ، در تصمیمات مطرح شده خود در رابطه با پردیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و بیمارستان حشمتیه این شهر جداً تجدید نظر کنند.

لازم به توضیح است ، دکتر مسلم درمراسم رسمی معارفه خود به عنوان رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در اقدامی که باعث تعجب و دلخوری بسیاری از مردم غرب خراسان رضوی شد ، در حضور معاون وزیر بهداشت و مهندس سبحانی فر یکی از نمایندگان سبزوار در مجلس شورای اسلامی ، از عدم پیگیری تأسیس دانشکده دندانپزشکی در سبزوار و واگذاری بیمارستان حشمتیه به بخش خصوصی سخن گفت!

لزوم نگاه ملی به اولین بیمارستان خراسان که به سبک نوین ساخته شد:

بسیاری از دلسوزان امر توسعه غرب خراسان رضوی معتقدند ، با توجه به جایگاه خاص بیمارستان حشمتیه سبزوار به عنوان اولین بیمارستان خراسان بزرگ که به سبک نوین ساخته شده است ، مسوولان شهرستانی و استانی و به ویژه رئیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار و نمایندگان این شهر در مجلس شورای اسلامی ، باید نسبت به مدیریت آن نگاه ملی و یا حداقل استانی داشته باشند . در چنین شرایطی است که واگذاری بیمارستان حشمتیه به بخش خصوصی ، اقدام صحیحی به نظر نمی رسد .

البته با توجه به قدمت بالای بیمارستان حشمتیه ، این اولین باری نیست که مشکلاتی بر سر راه مدیریت صحیح آن ایجاد می شود. بلکه اسناد و منابع تاریخی گواه آن است که در گذشته نیز بیمارستان حشمتیه در برخی ادوار با چالش هایی درمسیر اداره خود مواجه شده است.

در ادامه این مطلب پس از ارائه یک معرفی مختصر از قدمت بیمارستان حشمتیه سبزوار به یکی از اسناد تاریخی موجود درباره این بیمارستان نگاهی می اندازیم.

معرفی بیمارستان حشمتیه سبزوار با حدود یک قرن قدمت :

بیمارستان حشمتیه سبزوار با نام قدیم سالار حشمت قدیمی ترین بیمارستان نوین خراسان است که در سال 1298 هجری شمسی یعنی چیزی حدود 100 سال قبل با همت مردم و مسوولان وقت و به ویژه دکتر قاسم غنی پزشک ، ادیب و سیاستمدار مشهور دوران معاصر با ظرفیت 110 تخت ثابت در دیار سربداران تأسیس شد.(منبع)

البته برخی رسانه های متعلق به مشهد ، که معمولا به روال رایج مدیران کل و مسوولان مشهدی ، نگاهی سرشار از تمرکزگرایی دارند و افق دیدشان از محدوده مشهد و شهرهای اطراف آن فراتر نمی رود ، قدیمی ترین بیمارستان خراسان و حتی شرق کشور را بیمارستان امام رضا(ع) مشهد معرفی می کنند که سابقه تأسیس آن به 1313 هجری شمسی یعنی حدود 80 سال قبل می رسد (منبع) ، اما  منابع و مستندات معتبر تاریخی که در ادامه همین متن به یکی از آنها اشاره خواهد شد ، خبر از آن می دهند که حداقل 10 سال قبل از بیمارستان امام رضا (ع) مشهد ، بیمارستان بزرگ و مدرن قدیمی تری در دارالمومنین سبزوار مهمترین مرکز سیاسی ، اداری و اجتماعی و فرهنگی شمال شرق کشور در 230 کیلومتری غرب مشهد ، وجود داشته و امور خدماتی و درمانی آن به طور کامل در جریان بوده است.

نگاهی به اسناد تاریخی درباره بیمارستان حشمتیه سبزوار :

یکی از منابع تاریخی که می توان با توجه به آن قدمت بیمارستان حشمتیه سبزوار را به طور مشخصی حداقل تا حدود 90 سال قبل دنبال کرد ، نامه یکی از شخصیت های وقت سبزوار به دکتر قاسم غنی پزشک ، ادیب و سیاستمدار مشهور معاصر ایران درباره وضع مدیریتی بیمارستان حشمتیه است که این نامه در سال 1303 شمسی به صورتی خصوصی از سبزوار به پاریس محل اقامت وقت دکتر غنی نوشته و ارسال شده است.

ماهنامه پژوهشی ، ادبی و تاریخی حافظ در شصت و دومین شماره خود که در شهریورماه 88 منتشر شد ، به انتشار متن این سند تاریخی درباره قدمت بیمارستان حشمتیه سبزوار پرداخت.

مجله اینترنتی اسرارنامه در ادامه بخش هایی ازاین مطلب را مجدداً منتشر می کند :

نامه ای خصوصی از سبزوار به دکتر قاسم غنی در پاریس

نامه ی حاضر را حسن  علوی معروف به آقا زاده سبزواری (فرزند آیت الله حاج میرزا حسین علوی سبزواری) و داماد آقا سید احمد بهبهانی (فرزند آیت الله سید عبدالله بهبهانی زعیم مشروطیت) به سال 1303 شمسی از سبزوار به پاریس برای دکتر قاسم غنی (1272-1331) از چهره های فرهنگی و سیاسی موثر عصر پهلوی پدر و پسر فرستاده است. موضوع این نامه ، اختلافات محلی سبزوار و مسائل مرتبط با اداره و مدیریت بیمارستان حشمتیه سبزوار است که به سعی دکتر غنی و همیاری مردم آنجا به نام سالار حشمت (حاکم وقت سبزوار) تأسیس شده است.

این نامه در یادداشت های دکتر غنی یا نامه های او نیامده است .

متن نامه : فدایت شوم . ان شاءالله تعالی ، مزاج بهاج شرافت امتزاج درنهایت صحت و استقامت و ابتهاج ، همواره قرین سعادت و سلامت و خوشی بوده باشد. چندی قبل در جواب رقیمه شریفه ، مختصری مزاحمت نموده توسط آقا سیدرضا ارسال شد الی تا کنون رسیده است.این اوقات که مرقومات شریفه را که نزد آقا سید رضا بود ، قرائت نمودم . حقیقتاً از اظهار افسردگی جناب عالی فوق العاده متأسف شدم.

در غیبت جناب عالی ، مبتلا به اشخاص دنی الطبع پست فطرت رذل گردیده همه روزه نیرنگی می کردند ، هر روز به عنوانی . و حقیقتاً اشخاص مزبوره بی وجدان و بی شرافت اند که شخص برای خود ذلت می داند که آن را طرف خودش قرار بدهد.

غالباً به بی اعتنایی و سکوت می گذرانید. اشخاصی را خودتان سابقه به حالشان دارید و با حیله و نیرنگات ، مسأله ی مریضخانه بود.

چند روزی اوضاع تغییر ، شاهزاده ابوالفضل میرزا –که همشیره اش عیال نصرت لشکر و خودش پسر خوید خان حاکم شریف آباد- چندی قبل به حکومت سبزوار آمد ، اشخاص معلوم به اتکال ایشان در صدد برآمده که امور مریضخانه را مختل و ضمناً خودی در مریضخانه نگه دارند خودشان امور مریضخانه را اداره و حیف و میل [نمایند] . حقیقتاً یکی از اشخاص پست فطرت بی شرف بی وجدان – که غیر از پول به هیچ چیز در عالم عقیده نداشت – چند روزی با خیالات آنان کمک و مساعدت نمود. چهارصد و پنجاه تومان از قصاب ها گرفت و عایدی مریضخانه را نسبت به قیمت مسلخ به زمین زد.

پس از این مریضخانه کسری بودجه پیدا کرد ، خود بنده کسر بودجه را متقبل شدم که دست آنان از مریضخانه کوتاه شود و دیگر وسیله یی برای مداخلات در امور مریضخانه پیدا نکنند. انشاءالله موقع تشریف آوردن به زودی مستحضر خواهید شد.

ولی به حمدالله این شاهزاده ابوالفضل میرزا ، منفصل ؛ در عوض شاهزاده رکن الدوله حاکم این چند روزه وارد می شود. در باب قیمت مسلخ به توسط شیخ الرییس و آقای امیر اعظم تعقیب کردم. حکم از تهران صادر شد که مجدد از قصاب ها بگیرند. منتظر ورود حکومت جدید هستم که بعد از ورود اجراء نماییم.

از جهت دیگر مخصوصاً به آقا سید رضا و سایرین مخصوصاً سفارش کردم و تأکید کردم که از این موضوعات ابداً چیزی به جناب عالی عرض نکنند که اسباب افسردگی تان بشود. از این اتفاقات هر چه بیفتد خودمان دفاع و جلوگیری می کنیم.نمی دانم باز که به جناب عالی نوشته واسباب افسردگیتان را فراهم کرده .به هر جهت ابداً به واسطه ی مزخرفات مفسدین ، تأثر حاصل نفرمایید و از هر جهت خاطر شریف مطمئن باشد به فضل خداوند از تمام خطرات آن ها جلوگیری خواهد شد و ان شاءالله زودتر حرکت فرموده تشریف بیاورید و دوستان را به فیض خدمتتان محفوظ فرمایید. حضرت حجت الاسلام روحی فداه حقیقتاً فوق العاده مشتاق و سلام و می رسانند. ایام به کام باد. حسن العلوی»

منابع : پایگاه مجلات تخصصی نور

پرتال جامع علوم انسانی (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)

نسخه PDF

نتیجه :

اینک با وجود این قدمت بالا و جایگاه خاص بیمارستان حشمیته در امر بهداشت و درمان خراسان ، امیدمی رود از جانب مسوولان کنونی ، مدیریتی متعهدانه و دلسوزانه بر این بیمارستان اعمال شده و شاهد آن باشیم که در سال 1398 جشن یکصدمین سالگی بیمارستان حشمتیه سبزوار در شرایطی برگزار شود که این بیمارستان مجددا توانسته باشد قطبیت درمانی خود در خراسان بزرگ را به دست آورده باشد.

نکته :

اسرارنامه از انتشار سند تاریخی فوق قصد هیچ گونه توهین به افراد حقیقی یا حقوقی امروز در دارالمومنین سبزوار را ندارد. بلکه غرض از انتشار این نامه تنها یادآوری قدمت تاریخی بیمارستان حشمتیه و تلنگر به مسوولان امروزی جهت ضرورت نگاه ملی مسوولان مربوطه نسبت به اداره این بیمارستان است.

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

ادامه پروژه های توسعه ای دانشگاه علوم پزشکی سبزوار ، مطالبه مهم مردم از رئیس جدید دانشگاه

نظرت را بنویس
comments

حمید معماری

دکتر غنی اهل کشور سوه (سبزوار) بوده است. جهان در باستان از هفت کشور تشکیل شده بود و کشور سوه در غرب این جهان بوده است. نام این جهان ایران ویج بوده است. در جهان باستان سوه کشوری بوده که مردمان آن سودرسان و خیر رسان به دیگران بوده اند. توجه شود که حاصل دوستی دکتر غنی با حاکم شهر (سالار حشمت) نه غارت و چپاول شهر است بلکه ساخت بیمارستانی مجهز برای خدمت رسانی به تمام اقشار جامعه بوده و این عملی ماندگار و خیرخواهانه و سود رسان است. ریشه ی نام سبزوار در بیش از ده هزار سال پیش به همین موضوع بر می گردد. سبزوار یعنی بارش سبز. مردمانی با اندیشه و فکر سبز. سود رسان و خیر رسان به دیگران.

واقعا جای تشکر داره که اینقدر پیگیر هستید و اسناد و مدارک معتبر بدست می آورید.ما مردم غرب خراسان ضمن تشکر از شما آرزوی سلامتی و موفقیت برای شما داریم و انشالله خدا برای این تلاشهای صادقانه اجرتون بده

پایتخت سربداران

اطلاعات مفیدی بود من حقا نمدونستم بیمارستان حشمیته قدمتی در این حد داره فکر می کردم فوق فوقش 40 ، 50 ساله ولی الان معلوم شد نزدیک صدسال قدمت داره که در نوع خودش خیلی زیاده همین که قدیمی ترین بیمارستان خراسانه یک نکته مهمیه.باید خیلی روش کار بشه حداقل کاری که می تونن بکنن اینکه در تابلو سردر این بیمارستان قدمتشو قید کنن و تاریخ دقیق تاسیسشو همچین بزرگ بزنن
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما