نوحه خوانی حاج صادق آهنگران برای سربداران زمان

تعدادی از رسانه های کشور در ماه های اخیر به انتشار متن و صوت نوحه ای از حاج صادق آهنگران مداح سرشناس ایرانی پرداخته اند که برای سربداران غیور زمان ، اجرا شده است.

حاج صادق آهنگران بی شک یکی از معروف ترین مداحان انقلابی  ایران است که نوحه های او به ویژه در دوران هشت سال دفاع مقدس ایران ، درمیان جوانان آن زمان ایران و به ویژه رزمندگان جبهه های نبرد حق علیه باطل به شدت گل کرده بود و معروف بود.
محبوبیت آهنگران در آن سالها به تدریج به حدی رسید که در میان مردم به "بُل بُل امام" مشهور شد.
از جمله بعضی از معروف ترین نوحه های آهنگران می توان به "ای لشکر صاحب زمان آماده باش ، آماده باش" ، "با نوای نینوا" و "کربلا منتظر ماست بیا تا برویم" اشاره کرد.
این مداح پیشکسوت انقلابی در یکی از نوحه های خود ، شهدا و رزمندگان غیورایرانی در جبهه های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را به سربداران تشبیه کرده و با این مضمون برایشان به نوحه خوانی پرداخته است.

سربداران هر چند نام حکومتی محلی در قرن هشتم هجری بود که در دارالمومنین سبزوار یکی از 4 شهر اصلی مرکز تشیع ایران ، برپا شد و در همان قرن هشتم هجری نیز با حمله سپاه تیمور منقرض گردید ، اما رسم آزادگی و مقاومت آنان هیچگاه در میان مردم این سرزمین از بین نرفت. بلکه به مرور زمان سربداران به نماد غیرت ملی و دینی ایرانیان تبدیل شد.

آری، این پاداش مقاومت در مقابل زور و ایستادگی بر سر حق تا پای جان ، به پیروی از سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) است که حکومتی محلی نظیر سربداران را از پس قرون طولانی به چنان درجه ای از افتخار و ارزش می رساند که هفتصد سال بعد از وقوع، با نام نیک از آن یاد می شود و کار تا بدانجا می رسد که دیگر به تدریج نام سربداران نه فقط به مردم باشتین و سبزوار ، بلکه به تمام فرزندان قهرمان ایران اطلاق می شود که برای دفاع از حریم سرزمین اسلامی خود ، تا پای جان ایستادگی کردند.

اینک به مناسبت ایام سوگواری تاسوعا و عاشورای حسینی ، به انتشار متن نوحه السلام ای سربداران السلام می پردازیم که در وصف شهدای هشت سال دفاع مقدس ایران سروده شده است. همان ها که در دفاع از عزت و استقلال میهن اسلامی  ایران ، سربدار شدند و به راه حسین (ع) رفتند.

السلام ای سربداران السلام
السلام ای جان نثاران السلام

السلام ای جان نثاران حسین
السلام ای رهنوردان حسین

با شما هستم که بیعت کرده اید
دعوت حق را اجابت کرده اید

با شما هستم که خنجر خورده اید
جان میان خون و آتش برده اید

با شما ای مردم یک لا قبا
ای بسیجی های گمنام خدا

ای اباذر های بی نام و نشان
مالک اشتر های صفین زمان

با شما هستم که هم درد منید
ساده چون خورشید بی پیرایه اید

هشت دریا در دل خون رفته اید
تا کنار دجله مجنون رفته اید

هشت صحرا خاک سنگر خورده اید
نان خشک و تیر و خنجر خورده اید

عشق را منزل به منزل گشته اید
بارها با خاک و خون آغشته اید

اینک از میدان سری آورده ایم
شرحه شرحه پیکری آورده ایم

باز گشتیم از کران های بهشت
ذوب گشتیم در لهیب سرنوشت

آه اینجا قربت و غم مانده است
عشق در خط مقدم مانده است

منابع :
سامانه اطلاع رسانی سراج
 ندای انقلاب

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

این پیروزی خجسته باد
 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما