محمود دولت آبادي نويسنده برجسته سبزواري ، برنده جايزه ادبي امسال سوئيس شد


محمود دولت آبادي بدون شک يکي از افتخارآورترين فرزندان دارالمومنين سبزوار در دوره معاصر است . وي نه تنها از بزرگترين نويسندگان ادبيات فارسي ، بلکه يکي از چهره هاي سرشناس ادبي در جهان است که بعضي از آثار او به ديگر زبان هاي جهان  ترجمه شده و با موفقيت گسترده اي مواجه گرديده است. (منبع1) ، (منبع2)
 

از جمله رمان هاي دولت آبادي که علي رغم برخي بي مهري ها در ايران ، در سطح جهان به شهرت و موفقيت مناسبي  دست يافته ، جديدترين اثر اين نويسنده ايراني با نام "زوال کلنل" است.
دولت آبادي که پيش از اين با "کليدر" بلند ترين رمان فاخر ادبيات فارسي و دومين رمان طولاني در دنيا ، شهرت جهاني پيدا کرده بود ، اينک موفق شده است جايزه ادبي سال سوئيس با نام جايزه "يان ميخالسکي" را به خاطر رمان زوال کلنل به خود اختصاص دهد.
بدين ترتيب شايد استاد دولت آبادي يکي از بهترين دلايلي باشد که اهالي زبان و ادبيات فارسي ، شهر زادگاه او سبزوار را به عنوان پايتخت نثر ايران مي شناسند.

پايگاه خبري تحليلي مستقل بهار ، خبر موفقيت جديد اين رمان نويس برجسته ايراني را در کسب جايزه ادبي سال سوئيس ، به شرح زير منتشر کرده است :

زوال کلنل جايزه‌ ميخالسکي را بدست آورد

 «محمود دولت‌آبادي» برگزيده‌ي سال 2013 جايزه‌ي ادبي «يان ميخالسکي» سوييس شد.
برگزارکنندگان جايزه ادبي «يان ميخالسکي» در سوييس ساعاتي پيش ترجمه‌ي رمان «کلنل» محمود دولت‌آبادي را به‌عنوان برگزيده‌ي نهايي سال 2013 اين جايزه اعلام کردند. اين کتاب که هنوز در ايران اجازه‌ي انتشار نيافته است، مردادماه گذشته يکي از پنج نامزد نهايي جايزه‌ي «ميخالسکي» 2013 معرفي شده بود. «کلنل» قرار بود با تغيير بخش‌هايي و تغيير ناشر تعليقي، در دولت قبل اجازه‌ي انتشار يابد که با تغيير معاونت فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، بلاتکليف ماند. دولت‌آبادي پيش‌تر نيز با ترجمه‌ي اين رمان نامزد جايزه‌ي ادبي آمريکا براي بهترين کتاب ترجمه به زبان انگليسي بود و نامش در فهرست نامزدهاي اوليه‌ي جايزه‌ي بوکر آسيا نيز قرار گرفت.

جايزه‌ي بين‌المللي «ميخالسکي» با 50 هزار فرانک جايزه‌ي نقدي همراه است که سالانه به برترين اثر ادبي يک نويسنده تعلق مي‌گيرد. علاوه‌بر اين، از پنج نويسنده‌ي برگزيده براي يک اقامت سه ماهه در کوه‌هاي آلپ دعوت مي‌شود. اين جايزه آثار ادبيات داستاني و غيرداستاني از نويسندگان سراسر جهان را شامل مي‌شود و زبان اصلي اثر مهم نيست.

رقيبان دولت‌آبادي براي کسب اين جايزه‌ عبارت بودند از: «سرجي گروژينسکي» (عقاب و اژدها)، «استيو سم سندربرگ» (امپراطور دروغ‌ها)، «رابرت مک‌فارلين» (راه‌هاي قديمي) و «اوداي پراکاش» (ديوارهاي دهلي).

منبع :یایگاه خبری تحلیلی مستقل بهار

گفتني است ، هر چند رمان زوال کلنل استاد دولت آبادي تا کنون در ايران اجازه چاپ و نشر نيافته است ، اما در حال حاضر کتاب جديد ديگري از اين نويسنده توانمند کشورمان ، در شهر زادگاهش سبزوار در دست چاپ است که امتياز نشر آن متعلق به انتشارات فيروزي است.

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

کلیدر دولت آبادی ، نقطه اوج اعتلای نثر فارسی در رمان نویسی دوران معاصر است
 

نظرت را بنویس
comments

امیر مسکنی

در عجبم از مردمی که به دنبال قتل خورشیدند...

یک دوست

جای بسی تاسف که .............................................. ........

دوست عزیز ایشان و اقای رضوی هستند ایشون

خانم شیرازی دوست عزیز شماست اقای مدیر سایت؟

زهرا شیرازی

با سلام و تبریک به جامعه ادبی باعث بسی فخر و مباهات هست وجود هنرمندی چون محمود دولت آبادی برای سبزوار /خداوند ایشان را د رپناه خویش سلامت دارد این چهره سرشناس اد بی دیار سربداران را که عاشق زادگاهش است .سا یه ات مستدا م و قلمتان پویا
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما