تلاش ارزشمند جوانان فشتنق برای اعمال تغییرات اساسی و احیای آداب و رسوم سوگواری در محرم


فشتنق نام یکی از روستاهای کهن و کوهپایه ای منطقه سبزواربزرگ است که در حال حاضر به لحاظ تقسیمات سیاسی از توابع شهرستان تازه تأسیس داورزن می باشد.
این روستا که به دلیل کوه پایه ای بودن ، جزء مناطق خوش آب و هوای غرب خراسان رضوی است ، ساکنانی سخت کوش و مومن همچون تمام روستاییان بی آلایش ایران زمین دارد.
تاریخچه دینداری و خداجویی در روستای فشتنق داورزن به هزاران سال قبل ، بازمی گردد. یعنی همان ایامی که آتشکده برزین مهر سبزوار ، به عنوان یکی از سه آتشکده اصلی ایرانیان باستان در دامنه کوه های ریوند خراسان ، در حوالی روستای فشتنق تأسیس شد.
وجود آتشکده ها که معبدهای مقدس پیروان دین زرتشت بوده اند ، در نقاط مختلف ایران ، نشان از آن دارد که مردم این سرزمین باستانی از گذشته های دور و حتی پیش از ظهور دین ارزشمند اسلام تا کنون ، از روحیه خداجویی و خداپرستی برخوردار بوده اند. وقرارگرفتن یکی از مهمترین آتشکده های ایران پیش از اسلام در نزدیکی روستای فشتنق سبزوار ، نشان دهنده مرکزیت مذهبی و دینی این نواحی در بین ایرانیان باستان بوده است.
اما مردم روستای فشتنق ، همچون سایر اهالی حقیقت جوی دیار سربداران پس از ظهور دین شریف اسلام ، حقیقت محض را در این دین آسمانی یافتند و به اسلام و مذهب گرانبهای تشیع ، گرویدند. فشتنقی ها از همان زمان تا کنون همتی والا در به جای آوردن آیین ها و رسوم  مذهبی تشیع به جای آورده اند .
از جمله مهمترین  مراسم های مذهبی که همه ساله با شور و حرارتی خاص در روستای فشتنق برگزار می شود ، آیین سوگواری های ایام محرم و صفر به ویژه تاسوعا و عاشورای حسینی است.
مجله اینترنتی اسرارنامه پیش از این در مطلب مستقلی به معرفی بخشی از آیین های عزاداری شهادت سرور و سالار شهیدان ، امام حسین (ع) در روستای فشتنق پرداخته است.
شما گرامیان هم اکنون می توانید برای مطالعه این  مطلب به پیوند زیر مراجعه نمایید :
 آیین مراسم عاشورای حسینی در روستای فشتنق شهرستان داورزن

مردم این روستا امسال نیز در دهه آغازین ماه محرم همچو هر سال به برپایی مراسم عزاداری در روستای خود پرداختند.
دکتر سیدعلی کرامتی  مقدم یکی از اهالی فرهیخته روستای فشتنق  است که هر چند در حال حاضر ساکن مشهد مقدس می باشد و به کار تدریس ادبیات فارسی در دانشگاه های این شهر از جمله دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه علوم اسلامی رضوی مشغول است ، اما در عین حال ارتباط و علاقه اش را با شهر و روستای زادگاهش حفظ کرده و برای  معرفی و شناساندن  توانمندی های این روستا به نوبه خود تلاش می کند.
این همشهری فرهیخته که ازمخاطبان مجله اینترنتی اسرارنامه نیز  می باشد ، در یکی از جدیدترین تلاش هایش برای معرفی  توانمندی های روستای زادگاهش به ارائه گزارشی از برگزاری مناسب عزاداری های تاسوعا و عاشورای حسینی سال 92 در فشتنق پرداخته و جهت انتشار به بخش نظرات مجله اینترنتی اسرارنامه ارسال نموده است.
اینک مجله اینترنتی اسرارنامه ، به پیروی از رسالت  فرهنگی خود ،  به انتشار متن کامل  گزارش دکتر کرامتی از کم و کیف برگزاری  آیین های عزاداری محرم امسال در روستای فشتنق شهرستان داورزن می پردازد :


 تلاش ارزشمند جوانان  فشتنق برای اعمال  تغییرات اساسی و احیای آداب و رسوم سوگواری در محرم 92


تغییرات اساسی و احیای آداب و رسوم سوگواری دو نقش برجسته از جوانان روستای فشتنق
 در محرم امسال وضعیت عزاداری و سوگواری در روستای فشتنق با سال‏های گذشته متفاوت بود. قبل از هر چیز نقش جوانان در ایجاد تغییر و توسعه‏ی روستا پر رنگ تر از پیش بود. آنان که در انتخابات شورای اسلامی دو سوم کرسی‏ها را از آن خود کرده بودند، در طی این دو سه ماه توانسته بودند لیاقت خود را در انجام فعالیت‏های اجتماعی، فرهنگی و عمرانی به اثبات برسانند؛ قبل از هر چیز فضایی برای برگزاری تعزیه اباعبدالله الحسین(ع) ساخته بودند و در تجهیز امکانات برگزاری تعزیه مثل صندلی، سکو، تابلو و... گام‏هایی موثر برداشته بودند.
 با خرید دیگ‏های جدید، اجاق‏های گازسوز، ظروف نو و... برای تجهیز آشپزخانه‏ی حسینیه‏ی سیدالشهدای روستا تلاش نموده و از رسیدگی به وضعیت ظاهری آشپزخانه و کاشی‏کاری و بهداشت آشپزخانه نیز غافل نبوده‏اند. اعضای جوان شورا با همکاری تنی چند از اهالی روستا اقدامات دیگری همچون ساختن سرویس های بهداشتی جدید، غسالخانه، سنگفرش نمودنِ ورودی مسجد و... تلاش های ارزنده و قابل تحسینی داشته اند.
 اعضای شورا با ارائه‏ی فهرستی از فعالیت‏های خود به‏طور شفاف میزان هزینه‏ها، کمک‏های بخشداری، کمک‏های مردمی و هم‏چنین بدهی‏های خود را برای مردم تبیین نمودند که این امر سبب شد در شب عاشورا حدود شش میلیون تومان کمک‏های مردمی برای بدهی‏ها و توسعه‏ی فعالیت‏ها جمع‏آوری و به اعضای شورا پرداخت شود.
آنان با انجام این فعالیت‏ها در طی دو سه ماه اخیر لیاقت خود را اثبات نمودند به حدی که در روز تاسوعا و عاشورا تعزیه خوانان قدیم با رفتاری ایثارگونه برگزاری مراسم تعزیه‏ی اباعبدالله الحسین(ع) را نیز به جوانان واگذار نمودند.
 جوانان با احیای سنت «علم گردانی» در روستا این مراسم را که سال‏ها فراموش شده بود، برگزار کردند. مراسم «علم گردانی» به این طریق است که مردم گرد هم می‏آیند و با به دست گرفتن علم به در تک تک منازل می‏روند و برای اموات منزل فاتحه می‏خوانند و برای زندگان طول عمر و توفیق هدایت در سایه‏ی عنایت امام حسین(ع) را خواستار می‏شوند. صاحب خانه نیز با آوردن حلوا، خرما و... از حاضران در این مراسم پذیرایی می‏کند و در حد توان خود مبلغی پول نقد برای رونق امور مربوط به سوگواری ایام محرم کمک می‏نماید.
جوانان با بهره گرفتن از تجربه‏ی پیشینیان و ابتکارات خود به تعزیه رونق خاصی بخشیدند و آن قدر این مراسم را با شکوه برگزار نمودند که تحسین تماشاگران را برانگیخت.
از حاشیه‏های جالب این مراسم آن که در نخستین لحظات شروع تعزیه، باران پاییزی شروع شد و ادامه‎ی تعزیه خوانی به حسینیه منتقل شد و دریافتیم که هیچ پدیده‏ای نمی‏تواند مانع اجرای مراسم سوگواری امام حسین(ع) گردد.
 از دیگر حاشیه‏های مراسم تعزیه این بود که وقتی از مردم درخواست می‏شد که برای صرف ناهار گروه گروه به مسجد بروند، به علت علاقه به پیگیری مراسم، تمایلی برای رفتن نداشتند و همین امر سبب شد که صرف ناهار تا حدود ساعت سه و نیم بعد از ظهر طول بکشد.
پانوشت:
1- سیدمحمد، سیدابراهیم و حسینعلی فشتنقی اعضای شورای فعلی هستند.
2- لازم است علاوه بر تشکر از اعضای شورا از زحمات جناب آقای سیدهاشم صفائیان، محسن فاضل منش، مصطفی فشتنقی و سایر افرادی که با اعضای شورا همکاری نموده اند، تشکر نماییم

نویسنده : دکتر سیدعلی  کرامتی مقدم /

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

یادی از برخی پیرغلامان اهل بیت (ع) در دیار سربداران

نظرت را بنویس
comments

عباس فشتنقی

جناب آقای مزینانی به فارسی عمومی تالیف دکتر کرامتی اشاره کرده اند در حالی که ایشان تالیفات زیادی دارند که در وبلاگ علمی و دانشگاهی خود آن ها را معرفی کرده اند. وبلاگی که ایشان گفته اند مربوط و خطاب به دانشجویانشان است خوب است که ایشان به وبلاگ زیر مراجعه نمایند http://adab222.blogfa.com/

مهدی مزینانی

آقای دکتر سیدعلی کرامتی مقدم به تازگی کتاب فارسی عمومی برای تدریس در دانشگاه تالیف نموده اند که در وبلاگ ایشان(دلبسته یاران خراسانی خویشم) معرفی شده است. کاش ایشان این کتاب را به جامعه دانشگاهیان سبزوار نیز معرفی می نمودند و به کتابفروشی های سبزوار می فرستادند تا از این کتاب در شهر خودشان نیز استفاده شود. وبلاگ ایشان: http://www.zabanefarsi.blogfa.com/
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما