گفتگو با سکینه رجایی دانشجوی نمونه کشوری و از فارغ التحصیلان موفق دانشگاه حکیم سبزواری

دانشگاه حکیم سبزواری در دهه های اخیر به یکی از بزرگترین قطب های دانشگاهی و فرهنگی شمال شرق کشور تبدیل شده است ، که پس از دانشگاه فردوسی مشهد بزرگترین و با سابقه ترین دانشگاه ملی این ناحیه از کشور محسوب می شود.
این دانشگاه تا کنون ، تعداد زیادی از نخبگان علمی و فرهنگی کشور را در خود پرورده است که بسیاری از این دانشجویان سابق هم اکنون در زمینه های مختلف مشغول خدمت رسانی و ایفای دین به ایران اسلامی هستند.
یکی از دانشجویان نخبه ای که در سالهای اخیر تحصیلات کارشناسی خود را به صورت موفقیت آمیزی در دانشگاه حکیم سبزواری سپری کرده در همان دوران به عنوان دانشجوی نمونه کشوری انتخاب شده و با حضور در تعدادی از جشنواره های علمی و دانشجویی موفق به کسب رتبه های برتر کشوری گردیده است ، سرکار خانم سکینه رجایی است.
این دانشجوی موفق که هم اکنون دوران تحصیلات کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان سپری می کند ، اصالتی قوچانی دارد و در سال های 87 تا 91 از بهترین دانشجویان رشته تکنولوژی محیط زیست دانشگاه حکیم سبزواری بوده است.
وی علاوه بر فعالیت و درخشش در زمینه علمی ، یک دانشجوی فعال فرهنگی هم بود ضمن عضویت و دبیری در انجمن علمی محیط زیست دانشگاه ، به طبیعت زیبای سبزوار به ویژه پناه گاه حیات وحش شیراحمد سبزوار عشق می ورزید و توجه ویژه ای داشت.
وی علاقه و توجهش به پناه گاه حیات وحش شیراحمد را هنوز هم حفظ کرده است به گونه ای که حتی پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه حکیم سبزواری و ترک شهرستان سبزوار ، چندین مرتبه به بازدید و تهیه عکس و گزارش علمی از این منطقه مبادرت کرده است.
شما مخاطبان گرامی هم اکنون می توانید ، گزارش چند مورد از بازدیدهای اخیر این دانشجوی موفق کشوری از منطقه شیراحمد را در وبلاگ چشمان سبز طبیعت مشاهده نمایید. برای ورود به این وبلاگ  روی اینجا کلیک کنید.

وبسایت خانه فرهنگ دانشجوی سبزوار ، در روزهای اخیر در اقدامی قابل تقدیر به سراغ خانم سکینه رجایی رفته است تا با این دانشجوی سابق و افتخارآفرین دانشگاه حکیم سبزواری به گفتگو بپردازد.
مجله اینترنتی اسرارنامه در ادامه به انتشار متن کامل این مصاحبه به نقل از وبسایت سبزوارفرهنگ می پردازد :



نقش دانشجو از دیدگاه یک دانشجوی نمونه کشوری


برای بسیاری از دانشجویان، دانشجو بودن اولین تجربه زندگی مستقلی است که بسیاری از تصمیمات،فعالیت ها به تنهایی و به صورت کاملا مستقل صورت می گیرد. امابرای اینکه بتوانید بهترین و مهم ترین تصمیمات زندگیتان را در نقش یک دانشجوی موفق ایفا نمایید،چه باید بکنید؟
به منظور پاسخ به این سوال به سراغ یک دانشجوی نمونه کشوری رفتیم.سکینه رجایی دانشجوی نمونه سال90 که در مقطع کارشناسی موفق به کسب عنوان نمونه کشوری و دریافت لوح تقدیر از ریاست محترم جمهوری شد. وی دانشجوی مورد نظر واحد خبری "سبزوارفرهنگ"است.


خانم رجایی از اینکه وقتتان را در اختیارمان گذاشته اید ممنونم.در ابتدا خودتان را برای خوانندگان عزیزمعرفی بفرمائید.

سکینه رجایی متولد1369 از شهرستان قوچان هستم.
ورودی سال1387 رشته تکنولوژی محیط زیست دانشگاه حکیم سبزواری(تربیت معلم سابق) هستم که با رتبه11کنکور کارشناسی ناپیوسته توانستم مدرک فراغت از تحصیل خود را در مقطع کارشناسی از همین دانشگاه در سال1391 بگیرم و با رتبه 28 کنکور و در همان سال وارد مقطع ارشد شوم.همینک دانشجوی ترم 3 کارشناسی ارشد رشته مهندسی منابع طبیعی-محیط زیست گرایش زیستگاه ها و تنوع زیستی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان که در حال حاضر در حال گذراندن مراحل انجام پایان نامه خود در دانشگاه فردوسی مشهد هستم و عملا یکسال تحصیلی پیش رو را در این دانشگاه و شهر محل زندگی خود میگذرانم.

 


1-دانشجو کسیت؟
دانشجو فردی است با پتانسیل بالا برای انجام فعالیت در تمام زمینه ها به بهترین نحو و متاسفانه بی انگیزه و بی میل برای استفاده از این پتانسیل،  در واقع نیاز به کشف شدن دارد و نمیداند که هیچکس بهتر از خود او نمی تواند استعدادهایش را کشف و شکوفا کند...دانشجو باید بداند معجزه و انگیزه ای که برای زندگی و رسیدن به اهداف به دنبالش است هر روز از درون خود او می جوشد.


 
2- دانشجو در جامعه از چه چه جایگاهی برخورداراست؟
داریم دانشجویانی را که بسیار فعال ظاهر شدند و با جلب اعتماد کشور و نشان دادن همت والایشان توانسته اند گوشه ای از چرخ فعالیت های جامعه را در دست بگیرند  و چه بسیار دانشجویانی که رضایت داده اند به قرارگرفتن در سرازیری عادت... حضور در کلاس درس و فراغت از تحصیل را همه هدف خود قرار داده اند و بعد از آن است که پشیمانی پاداششان می شود.در واقع بهتر است من از جایگاه واقعی دانشجو که باید باشد و نیست بگویم آنجا که او با نشان دادن همت والایش خود را به همگان اثبات می کند و این جامعه، جامعه ایست که در نهایت اجازه میدهد چنین فردی در جایگاه واقعی اش قرار بگیرد.
 


3- نقش فعالیت های جانبی وفعالیت های دانشجویی تان چه میزان در موفقیت شما نقش داشته است؟
در واقع می توانم بگویم من هم از آن دست دانشجویانی بودم که هیچ شناختی نسبت به رشته تحصیلم نداشتم. بسیار گنگ وارد رشته محیط زیست شدم هیچ  دانشی از آن نداشتم. این رشته  ...نه ریاضی بود نه فیزیک و نه شیمی...چیزی که همه از آمدن به رشته تجربی میخواستند...
به جرات میتوانم بگویم که انجمن و فعالیت هایی که در آن انجام می دادم باعث شد به رشته ام علاقه مند شوم و هدف و مسیرم را انتخاب کنم. کسب تجربه، حضور موثر در جامعه، رضایت خاطر از خود و خود باوری  و حتی کسب امتیازات و سوابق، همه مواردی بودند که من با حضورم در انجمن و داشتن فعالیت های جانبی ام که تمامی آنها به نحوی به رشته ام مربوط می شد رسیدم.
گقتنی است خدا را شکر میکنم  که از همان ابتدا دانشگاههای شهرهای دورتر با رشته های بهتر را انتخاب نکردم چرا که فهمیدم من از آن دست آدم هایی هستم که میخواستم در رشته ای تحصیل کنم که نه تنها توان و انگیزه من را بخاطر سنگین و سخت بودن نگیرد بلکه جزوی از زندگی من شود. به این نحو که تفریحم مربوط به رشته است درسم همینطور و رضایت دارم از بینشی از که نسبت به زندگی در من ایجاد شد و این دید مشترک است در تمامی کسانی که متعادل و با علاقه به رشته شان می پردازند.
 


4-خاطراتتان از دوره تحصیل در دانشگاه حکیم بفرمائید؟
دوران دانشجویی هر فرد از بهترین دوران زندگی او محسوب می شود. دوری از خانواده و آشنا شدن و مهم شدن کسانی که تا قبل از آن غریبه ای بیش نبودند و حال از بهترین دوستان فرد محسوب می شود خاطرات بسیاری را هم رقم می زند. تمام خاطرات شخصی من از دانشگاه یکطرف و خاطرات مربوط به انجمن یک طرف.
به شخصه باید بگویم من از خستگی های حین کار و دیدن نتیجه این دوندگی ها لذت می بردم و اتفاق می افتاد که تنها 2یا3دقیقه استراحت و خواب ناخودآگاه طی کار به اندازه یک شبانه روز استراحت ،به من نیرو میداد و این زمانها بود که از شخص خودم بخاطر فعالیت موثر بعنوان عضو کوچکی از جامعه رضایت داشتم.جالب اینجاست آخرین باری هم که از جلوی ساختمان مرکزی با دوست عزیزم خانم نزل آبادی اوایل سال تحصیلی حاضر رد میشدیم هر دو به عینه،خودمان را میدیدیم که برای امضا گرفتن و انجام کارهای انجمن وقت و بی وقت مسافت بین سازمان مرکزی و دانشکده را بدون خستگی طی میکردیم و هردو تعجب داشتیم از انگیزه و شوری که داشتیم و باید گفت هم اکنون کمتر در سایر دانشجویان دیده می شود.


 
5-افتخاراتی که تاکنون در رشته و زندگیتان به آن رسیده اید را ذکرنمایید؟
کسب عنوان دانشجوی نمونه کشور سال1390
کسب عنوان انجمن قابل تقدیر در چهارمین جشنواره ملی حرکت کشور
کسب عنوان برتر درجشنواره دانشگاهی حرکت
عنوان دبیر شایسته تقدیر درجشنواره دانشگاهی حرکت
مقام3کشوری جشنواره رسانه و محیط زیست
گروه برتر جشنواره پژوهشی استان گلستان
کسب رتبه در اولین و دومین گردهمایی گروه های حامی محیط زیست کشور
دانشجوی معدل الف در تمامی مقاطع تحصیلی
 


6-مهم ترین آسیبی که در فعالیت های مربوط به انجمن ها دیده میشد و هم اکنون دیده میشود چیست؟
بنظر من مهمترین آسیب در این نوع فعالیت ها، بی انگیزگی و نداشتن شور لازم، چه در خود اعضای اصلی و چه در مخاطبان آن است...همچنین ضعف در انجام کار گروهی که نتایج مثبت آن بسیار است و ناتوانی در پرورش نیروی جایگزین اعضای سابق ، انجمن ها و فعالیت های آنان را تهدید می کند. نبود ارتباط قوی بین دانشجویان انجمنی و اساتید رشته چه به شکل دوستانه و یا رسمی و بصورت برپایی جلسات هم اندیشی ضروری است.

 


 7-پیشنهادات خود را در هرچه فعال و پررنگ تر کردن نقش دانشجو در جامعه بفرمائید؟
درست است که نقش وزارت و مسئولین دانشگاهی در کمک به هرچه بهترشدن نقش دانشجوی امروز انکار نشدنی است اما حقیقت این است که همه چیز به شخص دانشجو برمیگردد. تا زمانیکه انگیزه کافی در وی وجود نداشته باشد حتی بهترین امکانات موجود نیز معجزه ای نمیکند. دانشجوی با انگیزه و فعال حتی در کمترین و سخت ترین شرایط خود را و حقیقت همت خود را نشان می دهد و حتی جایی که احساس کند کمبود دیده، می تواند حق خود را بگیرد...بنظر من برنامه ریزی و کارگروهی و ایستادگی تا انتهای کار و تقویت خود باوری می تواند به ما دانشجویان امروز کمک کند.
 


8- از موفقیت های کنونی تان بگوئید؟
طی یکسال گذشته حضورم بعنوان دبیرانجمن علمی محیط زیست گرگان وبرپایی نمایشگاه عکس و غرفه بزرگ مجیط زیست که در کل استان گلستان جزو 5گروه برتر استان شد مسئول و مجری برپایی  کارگاه های مختلف علمی نظیر تاکسیدرمی،GPSو حلقه گذاری پرندگان مهاجر که گاهی بعنوان مدرس نیز فعالیت داشتم و بویژه مجری برگزاری کارگاه HSEکه مدرک بین المللی آن از انگلستان در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت و فعالیت در نشریه دانشجویی بعد فرهنگی برنامه های من را تامین کرد و بعد علمی هم با تمام کردن دروس مقطع ارشد و نوشتن مقالات علمی و انجام راضی کننده مراحل پایان نامه تامین شد.
 


9-مشکلات تا چه میزان می توانند در عدم رسیدن به موفقیت ها، نقش داشته باشند؟
نگاه به نقش مشکلات بعنوان یک مانع یا فرصت در فعالیت ها و روند زندگی هر کس به دیدگاه او مربوط می شود ...هستند کسانیکه به مشکلات می بازند و نمیدانند که انسان آفریده شده تا با غلبه بر مشکلاتش، انسان بودن و جایگاه همت والای خود را به آفرینش اثبات کند...خدا را شکر تاکنون مشکلات موردنظرکه ممکن است هر شخصی با آن روبروشود مانع من نشده است...انکار نشدنی ایست گاهی یاس و بی انگیزگی سراغ فرد میاید اما مدد گرفتن از خدا و توجه به الطافش خود موتور محرک قوی برای ادامه مسیر و رسیدن به اهداف خواهد بود
 


10-از وضعیت کنونی تان رضایت دارید؟به چه دلیل؟ و از چه نظر؟
سپاسگذار خداوند هستم چراکه از نظر علمی دقیقا همان رشته تحصیلی و دانشگاه مورد نظر را قبول شدم و در این بین اگر هم کم کاری بوده مربوط به شخص؛بنده  است و واضح است از این نظر که می توانستم در دوران تحصیل چه در مقطع لیسانس و چه در مقطع حاضر از نظر علمی و فرهنگی-اجتماعی بهتر و فعالتر حاضر شوم و وظیفه خود را بعنوان یک دانشجو ادا کنم ضعف و کمبودهایی دارم.
 


11-اهدافی که برای آیندتان دارید چیست؟
ادامه تحصیل و رسیدن به سطح و جایگاه علمی که بتوانم با قرار دادن علمم در اختیار سایرین زکات آن را پرداخت کنم حال در هر جایگاهی که خدا بخواهد.
 


12-شاه راه رسیدن به موفقیت از دیدگاه یک دانشجوی موفق چیست؟
توکل به خدا و امیدوار بودن به رحمت الهی.دعای خیر پدر و مادر.تلاش شخص فاعل و دید مثبت او به آینده  امور


 
13-اگر توضیحاتی مدنظرشماست که به آن اشاره نکرده ایم بفرمائید؟

فقط یک توصیه حاصل از تجربه: لازم است دانشجویان به ویژه ورودی های عزیز بهترین استفاده را از زمان بسیار خود ببرند.توصیه من به ایشان و آنهایی که هنوز هم میگویند از رشته خود آنگونه که باید نمیدانند این است که با حاضر شدن در جمع هایی مثل انجمن و علمی تر کردن فضای آن به خود و دیگران کمک کنند. خواندن درس و مقالات مرتبط با رشته و یادگرفتن فنونی مثل کار آزمایشگاهی و کار با نرم افزارهای مرتبط نیز بسیار کمک کننده است. در انتها باید بگویم جامعه به شما در هر رشته و جایگاهی که هستید نیاز دارد و منتظر شماست اما، فقط و فقط  به این شرط که خودتان را باور داشته باشید.
 
 
14-سخن پایانی؟
در اینجا لازم است از خانواده عزیزم و مسئولین دانشگاه حکیم سبزواری بویژه حوزه فرهنگی و تمامی دوستانی که بنده رو باور کردند و با اظهار لطف به بنده انگیزه ام را مضاعف کردند تشکر کنم.
بعلاوه مراتب تشکر و قدردانی خود را نسبت به اظهار لطف شما عالی قدرها در سایت "سبزوار فرهنگ" به بنده حقیر بجا می آورم  و این حرکت شما برای ارتباط با دوستان گذشته در دانشگاه را می ستایم از تمامی عزیزان و مخاطبان التماس دعای خیر دارم.
باسپاس فراوان


منبع : سبزوارفرهنگ

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

عکس قدیمی از دانشجویان و اساتید دانشگاه حکیم سبزواری

نظرت را بنویس
comments

فاطمه معصوم

سلام واقعا خوشحالم که دوران کاردانی همچین هم کلاسی داشتم. منم اصفهان تنوع میخونم ....

mahtab

افریننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننننن

عاطفه

سلام خانم از اینکه میبینم در چنین جایگاهی ایستادی از ته دلم خوشحالم و از خداوند میخوام که هر روزت بهتر از دیروزت باشه وبه مدارج بالاتری علی الخصوص دانشجویه نمونه در مقطع ارشد هم برسی به امید موفقیت روزافزون خانم رجایی

سیده مهناز هاشمی

سلام عزیزم.امیدوارم که حالت خوب خوب باشه.امشب تو اینترنت بودم که یه دفعه دلم هوای دانشگاه و کرد.اتفاقی اومدم تو وبلاگت و ازت با خبر شدم.بهت تبریک میگم عزیزم.از خبر موفقیتت خیلی خوش حال شدم.انشاا... که روز به روز موفقیت های بیشتری به دست بیاری.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما