به مناسبت هفته ی کتاب و کتابخوانی

نگاهی به تلخ و شیرین حرفه ی کتابداری در گفتگو با کتابداران سبزوار

با نگاهی به مناسبت های موجود درتقویم رسمی  کشورمان ، به 24 آبان* ماه روزکتاب و کتابداری برمی خوریم که این روز به یادمان می اندازد افرادی درجامعه هستند ، که برای پیشبرد فرهنگ کتاب وکتابخوانی از دل وجان مایه می گذارند تا شاید بتوانند ذره ای از خزان بی کتابی کشورمان را بکاهند و فصلی نواز فرهنگ مطالعه را در جامعه ی ایرانی پدید آورند. البته این روز هنوز برای شماری از افراد جامعه ناآشناست، بخصوص افرادی که هیچگونه ارتباطی با کتاب و کتابخانه ندارند.

اینک به مناسبت فرارسیدن هفته کتاب و کتابخوانی، مجله ی اینترنتی اسرارنامه به سراغ تنی چند از کتابداران پرتلاش و فرهیخته ی شهرستان رفته تا پای حرف دل این قشر مانوس با کتاب و کتابخوانی بنشیند وآنان ازتلخی و شیرینیهای حرفه ی خود بگویند. بدین منظوربا تعدادی از کتابداران خدوم کتابخانه ی حاج ملاهادی سبزواری به گفتگو نشستیم ،که درادامه متن این مصاحبه را منتشرمیکنیم.

لطفا بفرمایید:

 

  1. کتابخانه عمومی حاج ملاهادی سبزواری چه تعداد منابع دارد؟

 25000هزارجلد(درحال حاضر)

     2-پرسابقه ترین کتابدار، کتابخانه عمومی سبزوار چه کسی است؟

خانم قره چاهی، با 20 سال سابقه در حرفه ی کتابداری می شود گفت از پیش کسوتان این حرفه در سبزوار می باشند.

      3-آیا  این کتابخانه افتخاری کسب نموده است؟

 بله – درسال گذشته کتابخانه حاج ملاهادی سبزواری در استان از نظر فعالیتهای فرهنگی یکی از کتابخانه هایی بودکه نمونه اعلام شد.

      4-از ویژگیهای حرفه کتابداری لطفا چند مورد را نام ببرید؟

می توان از ویژگیهای کتابداری به پویا بودن آن اشاره کرد ، یعنی میشودبرای خدمت بهتر به مراجعان  همیشه به اینترنت مراجعه کرد و مطالب جدید و به روز را جستجو نمود.و اینکه این کار در کتابخانه های عمومی شغل متنوعی است هم به لحاظ داشتن منابع گوناگون و هم مراجعینی که از قشرهای مختلف دارد. و همچنین کتابخانه را می توان مکان امن و مطمئنی برای مراجعان دانست که پس ازمحیط خانواده ومدرسه بهترین جایگاه برای تربیت دانش آموزان باشد.

      5-آیا راهکارهایی برا ی افزایش اطلاعات مراجعین وجود دارد؟

 بله – اول اینکه با جستجو در اینترنت و دوم طرح مسابقه "بوکی" که هرماهه در کتابخانه های عمومی به صورت آن لاین برگزار می شود. آدرس سایت: www.booki.ir

     6-در مورد فعالیتهای فرهنگی که در کتابخانه های عمومی برگزار می شود،لطفا توضیح بدهید؟

فعالیت چندین انجمن مثل: مثنوی خوانی، شاهنامه خوانی ، بازدیدهای مختلف ازکتابخانه، انجمن شعرهای آیینی، کارگاه آموزشی مهارتهای زندگی. وهمچنین کتابخانه های عمومی دارای بخشهای مختلفی من جمله:  بخش کودکان، نابینایان، و کافی نت  است.

     7-....

     8- لطفا کمی هم از ناملایمات شغلیتان بگویید؟

با توجه به مراجعین چشمگیرو ساعات کار فشرده کتابداران، وجود نیروی بیشتری برای کتابخانه ها لازم است، دوم اینکه شهرستان سبزوار، با داشتن جمعیت زیاد، نیازمند یک کتابخانه مرکزی است،  وهمچنین کتابخانه های عمومی با توجه به مراجعین زیادی ، که از قشرهای مختلف شهرستان دارد، محیط  کوچک ساختمان کتابخانه ها جوابگوی همه ی مراجعین نیست.

      9-پیشنهاد شما به عنوان  یک کتابدار برای ارتقاء وضعیت کتابخانه های عمومی چیست؟

 کتابخانه های عمومی چون نهادی مردمی است، و میتوان گفت که از لحاظ مالی، تحت حمایت هیچ ارگانی نمی باشد، نیازمند کمک خیرین است، ولی افراد خیر به وجود چنین مکانهای فرهنگی درجامعه آگاه نیستند، پیشنهاد می شود به طرقی خیرین آگاه شده و کمکهای خود را، چه مادی و چه معنوی،  دراختیار کتابخانه های عمومی قراردهند.

حرف آخر:

تبریک هفته ی کتاب و کتابخوانی به همه ی کتابداران و مردم کتابدوست.

                 خدایا چنان کن سرانجام کار          تو خشنود باشی و ما رستگار

 

گزارشگر: سمیه سیدآبادی کارشناس کتابداری


توضیحات :

* : این گزارش در 22 آبان ماه سال جاری ، به مناسبت 24 آبان ماه روز کتاب و کتاب خوانی انجام شد. اما به دلیل مصادف شدن باایام تاسوعا و عاشورای حسینی با حدود یک هفته تأخیر در 30 آبان ماه منتشر شد.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

آشنایی با کتابخانه عمومی فرامرز ناوی در سبزوار

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما