سکه های سربداران ، جلوه ای از اعتدال دینی در اولین حکومت شیعه 12 امامی ایران

یکی از موزه های شهرتاریخی بیرجند مرکز استان خراسان جنوبی ، آثاری را در خود به نمایش گذاشته است که مربوط به بخشی از تاریخی پرافتخار دارالمومنین سبزوار ریشه فرهنگی خراسان و شهر دیرینه های پایدار است.

سکه های متعلق به عصر سربداری که در موزه بیرجند به نمایش گذاشته شده اند ، طبق سیاست امرای سربداران ، برای دو گروه شیعه و سنی ، به دو شکل مختلف ضرب می شد و همین امر امروز به جلوه مهمی از رعایت اعتدال دینی در اولین حکومت مردمی با مذهب شیعه 12 امامی در ایران تبدیل شده است.

این سکه های ارزشمند این روزها در موزه بیرجند ، مورد توجه گردشگران و اصحاب رسانه قرار گرفته اند.

از همین رو صدا و سیمای خراسان جنوبی طی گزارشی ، شرح مختصری درباره سکه های سربداری ونیز درباره قیام تاریخی سربداران ارائه داده است.

مجله اینترنتی اسرارنامه در ادامه به انتشار متن کامل گزارش صدا و سیمای خراسان جنوبی درباره  می پردازد :

سکه های دوره سربداران

سربداران نام نهضتی از شیعیان ایران ، در قرن هشتم هجری بود. پس از یکصد و بیست سال استیلای قوم تاتار و مغول بر ایران و بسیاری از مناطق آسیا، قیامی مردمی در باشتین و سبزوار خراسان علیه ظلم و تعدی حاکمان مغول و عاملان آنان به وقوع پیوست. از تلاش پیگیر رهبران آزاده این قیام، منجر به تشکیل حکومت مستقل ملی و شیعه مذهب ایرانی در خراسان شد.

مهم‌ترین ویژگی‌های این حکومت عبارت بود از: تنفر و انزجار از عنصر مغولی و تثبیت ایدئولوژی تشیع امامی.شیخ خلیفه مازندرانی پایه گذار و رهبر جنبش سربداران بود که مردم را تشجیع کرد و به مبارزه با حکومت مغول می‌پرداخت که بعدها این امر به دست شیخ حسن جوری افتاد.

از جمله کارهای فرهنگی و اقتصادی دوره سربداران ضرب سکه هایی با طرح های اسلامی بود که چند نمونه از آنها هم اکنون در موزه بیرجند به یادگار مانده است .

سربداران علیرغم شیعی بودن دو نوع سکه ضرب می کردند : یکی سکه هایی با شعار اهل تسنن و دیگری سکه  هایی با شعار اهل تشیع .

وجه تمایز سکه‌های اهل تسنن و شیعه به خاطر اسامی ذکر شده در آنها بوده است ؛ به طوری که در سکه‌های شیعه اسامی دوازده امام آمده است .

سکه های اهل تشییع دارای شعار ذیل بودند: روی سکه متن لا اله الا الله محمد رسول الله علی ولی الله و در حاشیه اللهم صلی علی محمد و علی و الحسن و الحسین و علی و محمد و جعفر و موسی و علی و محمد و علی و الحسن و محمد الحجه و در پشت سکه هم تاریخ و محل ضرب سکه درج شده بود.

لازم به ذکر است از جمله سکه های شیعی که قبل از روی کار آمدن صفویه ضرب می شده است ؛ سکه های آل بویه، علویان طبرستان و سربداران نام برد.

منبع : صدا و سیمای خراسان جنوبی

 

گفتنی است ، مجله اینترنتی اسرارنامه هم اکنون در بخش عکس نامه این وبسایت اقدام به انتشار تعدادی از سکه های سربداری موجود در موزه بیرجند کرده است. شما مخاطبان گرامی می توانید برای مشاهده این تصاویر روی اینجا کلیک کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

درس هایی از نهضت سربداران اولین حکومت شیعه دوازده امامی در ایران

نظرت را بنویس
comments

کرم پور

احسنت چه روشنفکر بوده اند در آن عصر زمان اگر امروز هم آقایان کمی انعطاف پذیرتر بودند چنین اختلافات عقدیتی شدیدی بین شیعه و سنی پیش نمی امد که یکی علیه دیگری بگوید اگر 5 نفر از انها را بکشی به بهشت می روی!و سربازهای بیچاره ما را گروگان بگیرند
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما