یک وبلاگ نویس خراسانی در حاشیه بلاتکلیفی های تعیین استاندار جدید نوشت:

لزوم انتخاب استانداری غیر بومی و به دور از تعصبات شهری برای خراسان رضوی

موضوع تعیین استاندار جدید خراسان رضوی ، یکی از مهمترین مسائل روز سیاسی و اداری استان خراسان رضوی در چند ماه اخیر بوده و همچنان هست.

البته بحث تعیین استاندار خراسان رضوی نه تنها برای مردم این استان بسیار مهم است ، بلکه در کل کشور نیز از اهمیتی خاص برخوردار است. زیرا استان خراسان رضوی یکی از بزرگترین ، پرجمعیت ترین استان های کشور است که به ویژه وجود کلان شهر مذهبی مشهد و همسایگی این استان با دو کشور خارجی ترکمنستان  و افغانستان بر اهمیت سیاسی و اجتماعی آن می افزاید .

با این حال مردم این استان ، مسلما بیشتر از سایرین نگران این موضوع مهم هستند.

خصوصا اینکه خراسان رضوی با برخورداری از حدود 30 شهرستان که به ویژه بین بعضی از این شهرستان ها از دیرباز رقابت هایی تنگاتنگ و حساسیت هایی شدید در بعضی مسائل توسعه ای و سیاسی وجود داشته است ، قطعا نیازمند استانداری است که بتواند به خوبی از پس تمام حساسیت های داخلی موجود دراین استان بر بیاید و رفتار مدیریتی او به گونه ای نباشد که آتش حساسیت میان مردم این استان را شعله ور کند.

از همین رو بسیاری از دلسوزان و فرهیختگان خراسان رضوی در هفته های اخیر به انتشار مطالبی در رابطه با بحث مدیریت خراسان رضوی پرداخته اند و از دیدگاه خود ملاک ها و شرایطی را که برای شخص استاندار این استان لازم است ، تبیین کرده اند.

یکی از وبلاگ نویسان فرهیخته ای که به این وادی وارد شده است ، آقای حسن پورعلی یکی از شهروندان محترم تربت حیدریه است که مطلب وی در ماه های اخیر در وبلاگ خراسان مرکزی منتشر شده است.

مجله اینترنتی اسرارنامه در ادامه به انتشار متن کامل منتشرشده در وبلاگ خراسان مرکزی می پردازد ، اما پیش از آن یادآوری می کند ، انتشار این مطلب الزاماً به معنای موافقت یا مخالفت اسرارنامه با تمام دیدگاه های مطرح شده در آن نیست:

استاندار جدید خراسان رضوی (نیازمندی به مدیریتی لایق و کارآمد)

پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و افزایش امید به زندگی و شور و نشاط عمومی در مردم، انتظار مردم از دولت جدید رفع مشکل سوء مدیریت و انتصاب مدیرانی لایق و توانمند در رأس امور مملکت می باشد. از این رو طبعاً مردم پس از انتخاب کابینه دولت یازدهم و تعیین وزراء کم کم آماده روی کار آمدن استانداران قدر و کارآمد در استانها می باشند.

استاندارانی که نماینده مستقیم دولت در استان بوده و ناظر بر اجرای برنامه های دولت در استان و عدالت گستری در جای جای استان تحت نظارت می باشند. استان خراسان رضوی به مرکزیت مشهد مقدس که پایتخت معنوی کشور بوده و پس از تهران بزرگترین و پرجمعیت ترین کلان شهر کشور می باشد و همچنین پس از استان فارس بیشترین شهرستان را درخود جای داده است با حساسیت بیشتری انتصاب استاندار جدید را دنبال می کند.

در این استان  بخش های کاری و نظارتی بسیار مهمی می بایست مورد توجه استاندار آن قرار گیرد و به همین دلیل مدیریتی قوی و کارآمد و بسیار برجسته تر نسبت به سایر استان ها را طلب می کند. اگر بخواهیم مهمترین و اصلی ترین چالش های استاندار خراسان رضوی را به چند قسمت مهم تقسیم کنیم باید موارد ذیل را برشمرد و آن گاه است که در می یابیم که مدیریت خراسان رضوی نیازمند یک استاندار خبره و با درایت است.

1-   مشهد مقدس به عنوان پایتخت معنوی ایران و پر مسافرترین شهر کشور دارای مشکلات بسیار فراوان بوده که نظارت به وضعیت این کلان شهر و حفظ آرمش عمومی آن از یک سو و انتظارات و نیازهای مسافران داخلی و خارجی و لزوم حفظ شأن و منزلت این شهر بزرگ و تخصیص بودجه مناسب و متناسب به آن از جمله دغدغه های استاندار خراسان رضوی صرفاً درباره مشهد مقدس می باشد.

2-   وجود شهرستان هایی بزرگ نظیر تربت حیدریه، سبزوار و حتی نیشابور که دارای فرمانداری ویژه می باشند و با حومه ای وسیع (خصوصاً شهرستان های تربت حیدریه و سبزوار که شرایط تبدیل شدن به مرکزیت استان را نیز دارا می باشند) رسیدگی هایی ویژه و متفاوت را می طلبد و خواسته های مردم این شهرستان های بزرگ و مستعد با توجه به موقعیت آنها نیز ویژه و متفاوت می باشد. مسئله ای که تاکنون مورد توجه و نظر سایر استانداران نبوده است.

3-   وجود تعداد زیادی شهرستان کوچک و محروم که بدلیل عدم توجه مسئولین مملکتی و خصوصاً استانی، سال های سال به دور از توجه و توزیع مناسب عدالت و حقوق شهروندی تحت پوشش استان خراسان بزرگ و سپس خراسان رضوی بوده و هیچ رشد و توسعه ای را در این چند سال به خود ندیده و نیازمند به یک برنامه ریزی وسیع و گسترده برای دستیابی به حداقل  امکانات و توسعه شهری می باشند.

انتصاب استانداری که توانایی مدیریت در همه زمینه های اصلی و حیاتی فوق الذکر را داشته باشد و بتواند با در نظر گرفتن همه اولویت ها نسبت به رسیدگی هم زمان به این امور حیاتی اقدام نماید کاری بسیار دشوار بوده و نیازمند انسان هایی به معنای واقعی مدیر می باشد. لذا فردی غیر بومی که به دور از تعصبات شهری و منطقه ای به استانداری خراسان رضوی  منصوب گردد می تواند با نگاهی وسیع و بدور از تعصب در مدیریت عادلانه استان موفق تر باشد. هرچند که راهکار اصلی مدیریت استانی بزرگ همچون خراسان رضوی تفکیک آن به استان های کوچک تر و کم کردن چالش های این کلان استان می باشد. یقیناً یکی از بهترین راه حل ها ایجاد استان خراسان مرکزی به مرکزیت تربت حیدریه و کم کردن مشکلات و چالش های تعداد حداقل 10 شهرستان از استان خراسان رضوی می باشد.

امید است دولت مردان جدید با نگاهی منطقی به این موضوع تصمیمی منطقی تر که همان ایجاد خراسان مرکزی  توانمند به مرکزیت تربت حیدریه می باشد را اتخاذ نمایند.

منبع: وبلاگ خراسان مرکزی

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

مطالبات یک نویسنده نیشابوری از رئیس جمهور ایران

نظرت را بنویس
comments

هم استاني

با سلام و احترام بدينوسيله از انعكاس مطلب اينجانب در خصوص استانداري خراسان رضوي از جنابعالي صميمانه سپاسگذاري مي نمايم. اميدورام همكاري بيشتر خراسان مركزي و اسرارنامه منجر به تشكيل استان هاي خراسان مركزي به مركزيت تربت حيدريه و استان سربداران به مركزيت سبزوار گردد. پيروز و موفق باشيد

علیرضا

باسلام به اسرارنامه اسرارنامه عزیز چرا از انتصابات جدید در دانشگاه فناوری مبحثی درج نکرده اید انتصاب جدید خانم محسنی خواهر نماینده محترم را در دانشگاه فناوری رو خدمتتان عرض می کنم باز تاسیس یک دانشگاه در سبزوار و باز هم استخدام شدن خانم محسنی در دانشگاه جدیدالتاسیس . از رئیس مرکز تربیت مدرس تا استعفاء و از معاون دانشکده علوم قرآنی سبزوار تا استعفاء و از مدیر دانشجویی دانشگاه فناوری سبزوار تا .......... و از ................ خانم محسنی خدا بده این همه پست و مسئولیت و استخدام

حرف ربط

الان این بحث استخدامی خانم محسنی یا هر کس دیگه چه ربطی داشت این به اینجا. معلومه منتقدان دکتر محسنی کلا ادمای وقت نشناسی هستن اگرنه چه ربطی داره که تو مطلب مربوط به استانداری بیان بحث وضعیت استخدامی در دانشگاه های سبزوارو تعیین کنن که اتفاقا اصلا ربطی به استاندارم نداره شایدم این منتقدان اصلا سبزواری نیستن
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما