آهوان مینیاتوری سبزوار ، در پناه گاه خود بی پناه مانده ا ند!

آهوی مینیاتوری گونه ای از آهو است که به عنوان جبیر نیز از آن نام برده می شود و از گونه های ارزشمند جانوری محسوب می شود که به دلیل شکار بی رویه و یا برخی دیگر از دلایل طبیعی ، چند سال است که در معرض خطر نابودی قرار گرفته است. (منبع)

این خطر در ماه های اخیر به شدت در کمین آهوان مینیاتوری پناه گاه حیات وحش شیراحمد بوده است به طوری که طبق اعلام مقامات مسوول در این زمینه ، تعداد جبیرهای موجود در منطقه شیراحمد سبزوار به 4 عدد کاهش یافت.

انتشار این خبر برای دوستداران طبیعت در سبزوار و حتی تمام طبیعت دوستان ایران که پناه گاه حیات وحش شیراحمد را به عنوان یکی از غنی ترین زیست گاه های آهو در کشور می دانند ، به اندازه کافی ناراحت کننده بود ، اما ماجرا وقتی دردناک تر شد که در خبر های بعدی آمد ، مهندس ایمانلو رئیس اداره محیط زیست سبزوار که طبیعتا می بایست خود را مسوول محافظت از این گونه های در معرض خطر در حوزه تحت مدیریتش بداند ، در تصمیمی که به معنای پاک کردن صورت مسأله است و نه حل مسأله ، بر آن شده است که 4 رأس جبیر باقی مانده در پناه گاه شیراحمد سبزوار را  به نقطه ای دیگر انتقال دهد.

براساس آنچه گفته شد ، به نظر می رسد جبیرهای منطقه شیراحمد ، در حال حاضر از هر لحاظ قربانی شده اند. هم قربانی  بوالهوسی شکارچیان غیرقانونی ، هم قربانی بعضی پدیده های طبیعی نظیر خشکسالی و کاهش منابع غذایی  و هم قربانی تصمیمات نابه جای مسوولانی شده اند که در واقع می بایست حامی این گونه های ارزشمند جانوری بودند! و چنین است که در کمال تأسف و ناباوری ، شرایط به گونه ای پیش رفته است که گویی آهوان مینیاتوری سبزوار در پناه گاه خود نیز بی پناهند!!!

 اما این تصمیم سوال برانگیز رئیس اداره محیط زیست سبزوار ، تا به حال باعث اعتراض گسترده ای در میان طبیعت دوستان این شهر شده و این اعتراضات در تعدادی از رسانه های محلی از جمله در مجله اینترنتی اسرارنامه انعکاس یافته است.که شما مخاطبان گرامی ، هم اکنون می توانید ، مطالب قبلی اسرارنامه در این زمینه را در پیوندهای زیر مطالعه نمایید :

حمایت از محیط زیست با لهجه شیرین سبزواری

مسوولان محترم ! لطفا جبرهای منطقه شیراحمد سبزوار را انتقال ندهید.

 

با این حال طبق آخرین خبرهایی که در میان طبیعت دوستان سبزواری و رسانه های متعلق به آنان منتشر شده است ، رئیس اداره محیط زیست ، به خواسته مردم سبزوار احترام نگذاشته و ضمن بی اعتنایی به همه اعتراض های مردمی ، تصمیم گرفته است در جمعه 15 آذرماه 92 آخرین آهوان مینیاتوری سبزوار را به منطقه سلامه خواف منتقل کند. (منبع)

یکی از وبلاگ های هوادار محیط زیست سبزوار در روزهای اخیر ، به بررسی دلایل اشتباه بودن این تصمیم اداره محیط زیست سبزوار پرداخته است و با چند دلیل ثابت کرده ، نه تنها جبیرهای سبزوار نباید به جایی دیگر منتقل شوند بلکه از آنجایی که پناه گاه حیات وحش شیراحمد از بهترین و مستعدترین مناطق برای رشد و تکثیر این گونه ارزشمند جانوری است ، باید  از سایر نقاط ایران چند رأس از این حیوان به شیراحمد آورده شود تا رشد و تکثیر آهوی مینیاتوری در منطقه جغرافیایی مناسب خود ، ادامه یابد.

اسرارنامه در ادامه به انتشار متن کامل این مطلب می پردازد :

انتقال جبیر از شیراحمد به خواف .... غلط یا درست؟!!!

در سال 1374 هنگامیکه نام جبیر (آهوی مینیاتوری)در لیست پستانداران در معرض انقراض ایران قرار گرفته بود مسئولین محیط زیست کشور 3راس جبیر از نایبندان طبس به شیر احمد منتقل کردند ودر سال 1386 در یک رکورد باور نکردنی جمعیت این گونه در این پناهگاه به بیش از 75 راس رسید.

سایت اختصاصی پرورش و رهاسازی جبیر در سلامی خواف در خرداد ماه سال 1386 با انتقال دو راس جبیر ماده و یک راس جبیر نر از پناهگاه حیات وحش شیر احمد سبزوار شروع به فعالیت کرد و هم اکنون 12 راس جبیر در این سایت پرورش و تکثیر شده است یعنی فقط 9 راس زادآوری طی 6 سال که در مقایسه با شیر احمد که طی 12 سال بیش از 72 راس زادآوری داشته آمار بسیار ضعیفیست.

دیده بان حیات وحش ایران جمعیت جبیر در شیر احمد را در شهریور 1391 تعداد 60 راس گزارش کرده و این بدان معناست که کاهش جمعیت این گونه منحصر به فرد طی یک بازه زمانی یکساله صورت گرفته که کاملا غیر طبیعیست و نیازمند بررسی موشکافانه توسط کارشناسان حیات وحش میباشد.

آنچه مسلم است این کاهش چشمگیر جمعیت در یک بازه زمانی کوتاه  و با توجه به زندگی و تولید مثل بی دغدغه  16 ساله جبیر در این منطقه  نمیتواند صلاحیت پناهگاه حیات وحش شیر احمد را با چنان سابقه درخشانش در احیاء و تکثیر این گونه زیر سوال ببرد وجبیر را از شیر احمد وشیر احمد را از جبیر جدا کند ومسوولین نبایستی  برای حل مساله صورت مساله را پاک کنند.

مدیران محیط زیست شهرستان نیز اگر کمی عمیق تر به امتیازات حضور این پستاندار در معرض انقراض در شیر احمد بنگرند متوجه خواهند شد که حضور جبیر در پناهگاه حیات وحش شیر احمد در آینده نه چندان دور چه وزنه سنگینی برای ارتقاء این پناهگاه به پارک ملی محسوب میشود

منبع: طبیعت دوستان سبزوار

 

چنین است که رئیس اداره محیط زیست سبزوار ، این روزها در اذهان عمومی مردم دیار سربداران در معرض یک سوال اساسی قرار گرفته است، که چرا با وجود بعضی دلایل واضح مبنی بر اینکه پناه گاه حیات وحش شیراحمد از پتانسیل های کافی برای میزبانی از گونه ارزشمند جبیر برخوردار است ، بازهم به اعتراضات و دلنگرانی های طبیعت دوستان سبزواری بی اعتنا مانده و تصمیم گرفته است ، یکی از سرمایه های طبیعی مردم سبزوار را به راحتی از این شهر خارج کند؟

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

پناه گاه حیات وحش شیراحمد ، دریچه ای به زیبایی های طبیعت سبزوار

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما