شهلا ریاحی بانوی پیشکسوت سینما، تلویزیون و تئاتر ایران در جستجوی گمشده ای در دیار سربداران

شهلا ریاحی بانوی پیشکسوت هنر سینما ، تئاتر و تلویزیون ایران در سبزوار دیار سربداران و شهر دیرینه های پایدار به دنبال یک گمشده عزیز می گردد.
به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، این بانوی هنرمند که اخیرا به همراه یکی از فرزندان خود برای مدت کوتاهی به سبزوار سفر کرده ، اظهار داشته است ، پدر او که مدتی از حیاتش را در سبزوار سکونت و اشتغال داشته ، در همین شهر بدرود حیات گفته و به خاک سپرده شده است.
این اطلاعات را حامد ارشادی پور، موسس و دبیر انجمن دوستداران طبیعت سبزوار در اختیار مجله اینترنتی اسرارنامه قرار داده است.
ارشادی پور که خود زمینه سفر یک روزه این بانوی هنرمند به دیار سربداران را فراهم آورده است ، شنبه شب در گفتگو با خبرنگار اسرارنامه ، به تشریح چگونگی آشکار شدن ارتباط بین این اولین کارگردان زن ایرانی وبازیگر پیشکسوت تئاتر و سینمای کشورمان با دارالمومنین سبزوار پرداخت.
ارشادی در این رابطه اظهار داشت : مهرماه 92 که اولین کنفرانس ملی خدمات شهری و محیط زیست در مشهد مقدس برگزار شد ، خانم ریاحی به همراه فرزندش دکتر منوچهر ریاحی که از فعالان محیط زیست ایران است ، به عنوان میهمان افتخاری این مراسم در مشهد حضور پیدا کرده است.
وی ادامه داد : در دیدار و گفتگویی که با دکتر ریاحی در رابطه با مسائل محیط زیست داشته است ،  هنگامی که خانم ریاحی پی به سبزواری بودن وی برده ، با بیان اینکه آرامگاه پدر مرحومش در این شهر واقع شده ، ابراز تمایل کرده است که سفر کوتاهی به این شهر داشته باشد تا بعد از سالهای طولانی به زیارت خاک پدر بشتابد.
ارشادی پور افزود: هر چند وی هنگامی که برای شرکت در این کنفرانس زیست محیطی به مشهد سفر می کرد ، هرگز گمان نمی برد چنین ملاقات و آشنایی خاطره انگیزی در انتظارش باشد و در نتیجه هیچ گونه آمادگی ای برای این موضوع نداشت ، اما طبیعتا طرح چنین پیشنهادی از جانب یکی از مادران مهربان سینمای ایران برای آمدن به میهمانی شهری که خود به نوعی یکی از شهروندان افتخاری آن محسوب می شود ، افتخاری ارزشمند است که پذیرفتن آن حتمی است.
به گفته این فعال محیط زیستی سبزوار ، خانم ریاحی و فرزند ایشان دکتر منوچهر ریاحی سرانجام  پنجشنبه و جمعه هجدهم و نوزدهم مهرماه میهمان شهر دیرینه های پایدار می شوند تا علاوه بر چند دیدار خصوصی با دوستداران طبیعت سبزوار و آشنایان قدیم خود در این شهر ، به جستجوی آرامگاه مرحوم حاج شیخ آقای استرآبادی وفادوست پدر سرکار خانم قدرت الزمان وفادوست با نام هنری شهلا ریاحی بپردازند.


در این دیدار مهندس جلال تعصبی یکی از اعضای شورای شهر سبزوار نیز حضور داشته است.


خانم ریاحی هر چند در پایان این حضور یک شبانه و روزه در سبزوار موفق نشده است ، مکان دقیق آرامگاه پدر مرحوم خود را که حالا دیگر به یکی از پارک های سبزوار در خیابان های مرکزی این شهر تبدیل شده ، پیدا کند ، اما از اینکه آن آرامستان قدیمی اینک کارکرد یک فضای فرهنگی و تفریحی در سبزوار را پیدا کرده ابراز خرسندی نموده و در عین حال تمایلش را جهت ایجاد بنای یادبودی برای حاج شیخ آقا استرآبادی وفادوست که زمانی مسند ریاست عدلیه (دادگستری) شهرهای مشهد را برعهده داشته و به واسطه کارش در سبزوار نیز رفت و آمد وسکونت داشته، اعلام کرده است.
مجله اینترنتی اسرارنامه در روزهای آینده ، پس از جمع آوری و تکمیل اطلاعات در این زمینه به انتشار مطالب بیشتری خواهد پرداخت.
شما مخاطبان گرامی هم اکنون می توانید برای مشاهده عکس هایی از حضور اولین بانوی کارگردان سینمای ایران و هنرپیشه با سابقه تئاتر و سینمای ایران در سبزوار به بخش عکس نامه همین وبسایت مراجعه کنید.برای ورود به این بخش هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.


لازم به توضیح است شهلا ریاحی از نسل اولین بانوان بازیگر سینمای ایران است که همواره نجابت و حیای زن ایرانی را در آثار هنری خود حتی پیش از انقلاب حفظ کرده و در کنار چهره های سرشناسی نظیر  شادروانان ، حمیده خیرآبادی ، رقیه چهره آزاد ، پروین دخت یزدانیان ، جمیله شیخی و ... به  عنوان یکی از مادران سینمای ایران شناخته شده است. وی علاوه بر اینکه در حرفه خود موفقیت و محبوبیت گسترده ای کسب کرده و لقب اولین کارگردان زن سینمای ایران را نیز در پرونده حرفه ایش ثبت نموده است، در زندگی خانوادگی نیز الگوی مطلوبی از یک همسر شایسته و مادر نمونه ایرانی را برای شوهر و فرزندان خود به نمایش گذاشته است.
وی تنها یک مرتبه و آن هم با همسر هنرمند خود مرحوم اسماعیل ریاحی ازدواج کرده و نزدیک به 70 سال زندگی عاشقانه ای را با او سپری کرده است تا پیوند آنها ، در ردیف طولانی ترین زندگی خانوادگی ، در میان زوج های مشهور هنری ایران و جهان قرار بگیرد. حتی قرار بوده است ، در هفتادمین سالگرد ازدواج این زوج هنری نامشان در کتاب رکوردهای گینس ثبت شود ، اما با درگذشت مرحوم اسماعیل ریاحی این امر محقق نشد.

منابع بیشتر برای آشنایی با شهلا ریاحی :

شبکه ایران

عصر ایران

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

تجلی متون نمایش نامه نویسی زبان فارسی در تاریخ بیهقی

نظرت را بنویس
comments

دارینی

آخ جانم. من این خانمو خیلی دوست دارم. خیلی همیشه بهش عشق می ورزیدم ممنونم از این گزارش خوبتون باورم نمیشه ایشون اینجا بوده من اگر با خبر میشدم حتما هرجور شده خودمو به دیدارشون می رسوندم.خیلی وقته دیگه فیلم بازی نکردن دلم واقعا تنگ شده برای حس و حالات مادرانشون.خدا خیرشون بده
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما