تلنگری به مسوولان فرهنگی دیار سربداران در نشریه نسیم نیشابور

نگاهی به جای خالی مشاهیر علم ، فرهنگ و ادب سبزوار در تقویم ملی ایران


وبلاگ متعلق به هفته نامه سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی نسیم نیشابور در مطلبی که مدتی قبل به انتشار آن پرداخته است ، با اشاره به اینکه تنها  23 تاریخ در تقویم جمهوری اسلامی ایران مصوب شورای فرهنگ عمومی به‌عنوان «روز بزرگداشت» شخصیت‌‌های بزرگ ملی در عرصه مذهبی، علوم دینی، ادبیات، علوم نظری و علوم سیاسی درج شده است ، نسبت به عدم ثبت روزهای ملی به نام بعضی از مفاخر ایران از جمله بزرگترین مشاهیر علم ، فرهنگ و ادب سبزوار از جمله ابوالفضل بیهقی ، حکیم حاج ملاهادی اسرارسبزواری و ملاحسین واعظ کاشفی انتقاد کرده و عنوان داشته است که باید روزهای ملی بیشتری برای بزرگداشت مفاخر کشورمان در نظر گرفته شود. (منبع:نسیم نیشابور)

در این مطلب مختصر که نسیم نیشابور به انتشار آن پرداخته است ، هر چند نام بعضی دیگر از بزرگان ارزشمند دیار سربداران نظیر دکتر علی شریعتی از قلم افتاده و نیز جای رویداد مهمی نظیر نهضت سربداران که اولین تشکیل دهندگان حکومت مردمی شیعه در شرق ایران بودند ، خالی است ، اما به طور کل ، محتوای متن به خوبی پیام انتقادی مد نظر نویسنده آن را منتقل می کند و گویی انتقاد مستقیمی به عملکرد مدیران ارشد فرهنگی در منطقه سبزوار بزرگ دارد که چرا از کنار گنجینه های مهمی در تاریخ فرهنگ و ادبیات سبزوار به این راحتی عبور می کنند و اجازه می دهند که شخصیت برجسته ای نظیر ابوالفضل بیهقی پدر نثر داستانی فارسی و مورخی که بخش عمده ای از آگاهی امروز ایرانیان از بعضی ادوار تاریخشان مدیون این نویسنده چیره دست است ، به راحتی مورد غفلت قرار گیرد؟

همان بیهقی که برجستگی شخصیتش به حدی است که دیگر ملل فارسی زبان از جمله افغانستان در صدد معرفی بیهقی به عنوان مشاهیر تاریخی کشور خود هستند! (منبع1) ، (منبع2) و بزرگانی نظیر دکتر باستانی پاریزی سال ها پیش از این نسبت به لزوم هوشیاری و اقدام موثر سبزواری ها در خصوص بزرگداشت وی تأکید کرده اند.(منبع)

مشابه همین ارزش های علمی ، تاریخی ، فرهنگی و ادبی برای شخصیت های دیگری نظیر دکتر شریعتی ، حکیم حاج ملاهادی اسرار سبزواری ، ملاحسین واعظ کاشفی و ... نیز وجود دارد که بیان همه آنها در این مجال نمی گنجد.
اما همین اندازه نیز کافی است تا تلنگری زده باشیم و یادآوری مختصری کرده باشیم به مسوولان محترم سبزوار که هرچند اسرارنامه نیت خیر آنان را در هر پست و سمتی که باشند زیر سئوال نمی برد ، اما عملکردشان در رابطه با اصلی ترین مسائل فرهنگی دیار سربداران ، جای نقد اساسی دارد و در این میان به ویژه دو اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری سبزوار بیش از بقیه نهادها مورد نقد و سئوال هستند.
در پایان مجله اینترنتی اسرارنامه از دغدغه و دقت نظر همکاران رسانه ای خود در هفته نامه نسیم نیشابور نسبت به مغفول واقع شدن مفاخر ملی سبزوار شهر دانشوران بیدار سپاسگزاری می کند و امیدوار است این شروعی باشد برای تلاش و همت همگانی در تمام استان خراسان در جهت تلاش برای شناخت و معرفی مشاهیر برجسته سبزوار که حقیقتاً نه فقط باعث افتخار سبزوار بلکه باعث فخر و مباهات تمام مردم خراسان و ایران هستند.  
 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

اول آبان مهمترین روز فرهنگی سال برای علاقه مندان به نثر فارسی

نظرت را بنویس
comments

مهدی حسین پور

با سلام و عرض ادب مجله اینترنتی اسرارنامه در وبلاگ های مهد هندبال ایران و ششتمد در رسانه بعنوان پیوندها لینک شد تلاشتان در عرصه خبر ستودنی است. پیروز باشید و سربلند
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما