بلندترین آبشارهای شرق ایران ، در بفره داورزن جلوه ای از زیبایی های طبیعت چند اقلیم دیار سربداران

مدتی قبل شاهد انتشار یک خبر اشتباه از جانب کوه نوردان نیشابوری در روزنامه خراسان بودیم که مدعی شده بودند برای اولین بار بلندترین آبشارهای شرق کشور را در منطقه بفره کشف کرده اند.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، این اشتباه بلافاصله با واکنش مردم محلی و به ویژه کوه نوردان منطقه سبزوار بزرگ مواجه شد که از سال ها قبل این آبشارها را می شناختند و سفرهای زیادی به دره باصفای بفره در شهرستان داورزن و در حدود 30 کیلومتری شمال غرب شهر سبزوار داشته اند. برای مشاهده گوشه ای از اعتراضات مردم سبزوار به مطلب اشتباه روزنامه خراسان هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

اما واکنش ها به انتشار این خبر اشتباه در روزنامه خراسان ، چنان با قدرت و جدیت انجام شد که نه تنها آن خبر اشتباه را به حاشیه راند بلکه بهانه خوبی شد برای توجه و حساسیت بیشتر مردم منطقه سبزوار بزرگ نسبت به توانمندی های محیطی خود که تا قبل از این به صورت گسترده ای از آن غافل بودند.

به عنوان نمونه ای از غفلت های رایج در نگاه مردم شهرستان های غرب خراسان نسبت به توانمندی خود می توان به این موضوع اشاره کرد که هر چند بسیاری از مردم شهرستان های سبزوار ، داورزن ، جغتای و جوین در سال های گذشته از آبشارهای باصفای منطقه بفره بازدید کرده بودند ، اما هیچ یک به این موضوع دقت نکرده بودند که آبشارهای موجود در محل زندگی آن ها بلندترین آبشارهای شرق کشور هستند که در دامنه جنوبی رشته های کوه های موسوم به جغتای و در محدوده سیاسی و اداری شهرستان داورزن واقع شده و تفرجگاه دیرین فرزندان این دیارند.

اما همین اشتباه روزنامه خراسان تلنگر خوبی به مردم محلی دیار سربداران وارد آورد تا دقت بیشتری در شناخت و معرفی استعدادهای فراوان طبیعی و انسانی منطقه خود به خرج دهند.

جلوه های ارزشمندی از این حساسیت و پیگیری های موثر مردم غرب خراسان رضوی در هفته های اخیر توسط اصحاب رسانه و فعالان فرهنگی و اجتماعی سبزوار بزرگ ، مشاهده شده است.

به طور نمونه ، خبرگزاری فارس در روزهای اخیر گزارشی از دره باصفای بفره منتشر کرده که دراین مطلب توضیحات خوبی درباره ویژگی های این منطقه و تاریخ چندین ساله کشف آن ارائه شده است.

پس از مطالعه دقیق این اطلاعات هر مخاطبی بی شک پی به عظمت و قدرت خداوند رحمان می برد که به چه زیبایی بعضی از اقلیم های متضاد طبیعی را چنان نزدیک به یکدیگر خلق کرده است که فقط در محدوده یک شهرستان نظیر داورزن در غرب سبزواربزرگ که عمدتا به عنوان منطقه ای کویری شناخته می شود می توان بلندتری ارتفاعات صعب العبور خراسان و پرارتفاع ترین آبشارهای شرق کشور در منطقه بفره را با فاصله کمی (حدود 40 کیلومتر) از کویر تفت دیده مزینان زادگاه دکتر علی شریعتی مشاهده کرد. کویری که به واسطه توصیفات زیبا و شاعرانه این نویسنده برجسته معاصر ، به یکی از معروف ترین و خاطره انگیز ترین کویرهای ایران تبدیل شده است و خود به تنهایی قابلیت تبدیل شدن به قطب گردشگری طبیعی و ادبی شرق کشور را دارد.

اینک مجله اینترنتی اسرارنامه درادامه این مطلب به انتشار ، گزارش اخیر خبرگزاری فارس از دره باصفای بفره می پردازد:

 

فارس گزارش می‌دهد

دره «بفره» بهشتی زیبا و بکر در حاشیه کویر سبزوار

چندی پیش خبری مبنی بر کشف دره «بفره» در منطقه سبزوار توسط کوهنوردان منتشر شد که اطلاعات تکمیلی اخذ شده نشان از بکر بودن و طبیعت زیبا و جذاب آن دارد.

خبرگزاری فارس: دره «بفره» بهشتی زیبا و بکر در حاشیه کویر سبزوار

به گزارش خبرگزاری فارس از سبزوار، دیار کهن بیهق امروز دستخوش تغییرات فراوانی شده و در خلال پیشرفت روزافزون و تغییر مبلمان شهری دیگر رنگ و بویی از آثار تاریخی و فرهنگی دیده نمی‌شود.

آنچه هم که از میراث گذشتگان مانده دستخوش بی‌توجهی ادارات مسئول فرهنگی و غیر‌فرهنگی شده است.

سبزوار را به عنوان شهر دیرینه‌های پایدار، کهن شهر شیعه ایران، پایتخت نخستین حکومت شیعه، سرزمین آذربرزین مهر، دیار بیهقی، شهر آیت‌الله کاشفی نویسنده کتاب روضة الشهدا، حاج ملاهادی سبزواری نویسنده کتاب شرح منظومه، سرزمین گل‌محمد قهرمان مبارزه و آزادی، شهر بزرگانی چون علی شریعتی و محمود دولت‌آبادی می‌شناسند.

چندی پیش خبری مبنی بر کشف دره «بفره» در منطقه سبزوار توسط کوهنوردان منتشر شد؛ رئیس هیئت کوهنوردی شهرستان سبزوار در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سبزوار گفت: مالکیت این دره به لحاظ تقسیمات کشوری متعلق به شهرستان داورزن است که از سرچشمه‌های اصلی و آبریز آن مشخص می‌شود.

حسن اکرامی‌پور افزود: کشف این دره مربوط به سال‌های گذشته بوده که توسط پیشکسوتان، کوهنوردان و برخی افراد بومی سبزوار شناسایی شده است.

وی در ارتباط با اطلاعات درج شده در ارتباط با ارتفاع آبشارهای این دره تصریح کرد: آنچه که در این زمینه منتشر شده کاملاً غلط و اشتباه است.

اکرامی‌پور ادامه داد: بعضی از تمرینات سنگ‌نوردان سبزواری از گذشته تاکنون در این منطقه انجام می‌شده است.

وی از حضور کوهنوردان و سنگ‌نوردان شهرستان‌ها و استان‌های مختلف برای اجرای تمرینات و دوره‌های آمادگی در این دره با هدایت و مربیگری سنگ‌نوردان سبزواری خبر داد.

در همین راستا سرپرست تیم گشایش دره بفره در منطقه کوهستانی شملق سبزوار نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: درج اظهارات غیرکارشناسی در مورد رشته دره‌نوردی توسط برخی افراد بی‌اطلاع، اجحاف بزرگی در حق رشته نوپا و جذاب دره‌نوردی است.

بهزاد شکیبایی افزود: اکتشاف این دره با اطلاع چند تن از کوهنوردان سبزواری مبنی بر وجود دره‌ای در رشته کوه نظرگاه سبزوار و تشکیل تیم اکتشاف در تاریخ 26 خردادماه سال گذشته صورت گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در همین زمینه تیمی 9 نفره از دره‌نوردان حرفه‌ای شهرستان‌های سبزوار، نیشابور و مشهد به قصد پیمایش یک‌روزه دره از سبزوار عازم منطقه شدند.

این کوهنورد سبزواری تصریح کرد:  پس از طی یک ساعت مسافت تا روستای مبدأ، کوهپیمایی به سمت ابتدای دره آغاز شد.

این مربی امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به مشقت‌های زیاد در راه اکتشاف این دره بکر تصریح کرد: در ساعت 12:30 ظهر به ابتدای دره رسیدیم و نخستین فرود آغاز شد که دو فرود در ارتفاعات 9 و 12 متر با کارگاه طبیعی مقدور بود و پس از چند سرسره ناچار به کوبش رولبولت برای فرود 35 متری سوم شدیم.

وی ادامه داد: پس از آن با عبور دست به سنگ و تراورس از 2 آبشار به ابتدای آبشاری رسیدیم که ارتفاع و عمق آن مشخص نبود.

این آتش‌نشان سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرستان سبزوار یادآور شد: بلندترین آبشار این دره 96 متر ارتفاع دارد که برای بررسی و اکتشاف آن چند فرود سخت صورت گرفته است.

وی از اعزام تیم دوم برای ادامه گشایش این دره نیز خبر داد و گفت: این تیم در تاریخ 15 و 16 تیرماه اقدام به پیمایش این دره تا انتها کرد.

این مسئول افزود: همچنین در تاریخ 29 و 30 تیرماه نیز تیمی از شهرهای سبزوار، نیشابور، مشهد و تهران اقدام به پیمایش، ترمیم و اصلاح کارگاه‌ها و نقشه‌برداری از دره کردند.

شکیبایی تصریح کرد: بلندترین فرود صورت گرفته توسط تیم گشایش در این دره 48 متر و بلندترین ارتفاع آبشار 96 متر بوده و در نهایت حدود 33 فرود انجام گرفته است.

منبع : خبرگزاری فارس

 

لازم به ذکر است ، مجله اینترنتی اسرارنامه در بخش عکس نامه همین وبسایت اقدام به انتشار عکس هایی از منطقه زیبای بفره کرده است ، که شما مخاطبان گرامی می توانید برای مشاهده این تصاویر هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

رودها و آبشارهای سبزوار بزرگ جاذبه های طبیعت گردی خراسان

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما