کتاب معماری و معماران سبزوار مرجعی برای شناخت هنرمعماری در نواحی مرکزی ایران

معماری و معماران سبزوار نام کتاب فاخری است که به تازگی توسط انتشارات فیروزی سبزوار منتشر شده است و به دلیل محتوای مطلوب علمی و پژوهشی که در این کتاب درج شده است ، می توان آن را به عنوان کتاب مرجعی برای شناخت هنر معماری سنتی در شهرهای مرکزی فلات ایران  در استان های خراسان ، یزد ، کرمان ، سمنان و اصفهان دانست.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، انتشارات فیروزی که مدت کوتاهی از آغاز به کار آن در دارالمومنین سبزوار می گذرد ، تا کنون با انتشار چند کتاب ارزشمند در زمنیه های مختلف ، نشان داده است ، از فکری فاخر و همتی بلند در زمینه فعالیت های فرهنگی و به ویژه چاپ و نشر کتاب در دیار سربداران برخوردار است.

به طوری که این انتشارات در یکی از اولین اقدامات خود ، به انتشار روایت ساده سازی شده ای از داستان حسنک وزیر تاریخ بیهقی به قلم استاد محمود دولت آبادی بزرگترین نویسنده معاصر ایران(منبع) و از فرزندان نام آور سبزوار پرداخته است و نقطه عطف این کتاب که به زودی به بازارعرضه خواهد شد ، وجود فایل صوتی صدای استاد دولت آبادی و مقدمه ای است که خود وی برای این کتاب نوشته و به پیشینه کتابفروشی فیروزی در شهر سبزوار ریشه فرهنگی خراسان اشاره کرده است.

همزمان با در دست انتشار و توزیع بودن روایت محمود دولت آبادی از حسنک وزیر ، کتاب فاخر معماری و معماران سبزوار نیز به قلم یکی از پژوهشگران پرتلاش محلی سبزوار آقای حمید معماری  توسط انتشارات فیروزی به بازار کتاب ایران عرضه شده است که مطالعه آن برای آشنایی عموم علاقه مندان به میراث فرهنگی ایران به ویژه دانش آموختگان ، دانش آموزان و اساتید رشته معماری در دانشگاه های سراسر کشور بسیار مفید است.

مجله اینترنتی سبزواری ها در روزهای اخیر خبر کاملی درباه جزئیات چاپ این کتاب ، منتشر کرده است که اسرارنامه نیز در ادامه به بازنشر آن خبر می پردازد :

 

منتشر شد : معماری و معماران سبزوار

“در سرزمین ما مطالب فراوانی در خصوص معماری سنتی گفته و نوشته شده است.

هر جا سخن از معماری سنتی می‌شود یا کتابی و جزوه ای نوشته، فیلمی‌تهیه و ساخته، از آثار معماری و بناهای سنتی و اصیل ایرانی بحث و گفتگو می‌شود، همیشه حرف و حدیث‌ها پیرامون شکل بناها و نقشه و طرح و تاریخ و قدمت بنا بوده، و از یکی از عوامل اصلی آن که سازندگان و پدیدآورندگان این آثار می‌باشند سخنی گفته و نوشته نمی‌شود، چرا که اگر آنان نبودند بطور قطع نام و نشانی از این آثار و بناها هم وجود نداشت.

بناهایی که به عنوان شناسنامه ملی و فرهنگی ما در گوشه و کنار این دیار کهن در بسیاری از شهرها و روستاها وجود دارد و حاصل پیدایش شهرها و آبادی‌ها بوده اند.”

متن بالا بخشی از مقدمه ی کتاب نفیس “معماری و معماران سبزوار” است که در ماه جاری به قلم محقق گرامی‌جناب آقای حمید معماری و توسط انتشارات فیروزی منتشر گردیده است.

این کتاب که به گفته ی نویسنده آن جلد اول از دوره کتاب‌های معماری سبزوار است به بررسی معماری ایرانی (خصوصاً معماری سبزوار) و معرفی اساتید به نام و جاودان این رشته در سبزوار می‌پردازد.

شناخت تاریخی سبزوار،معماری ایرانی، معماران، معماری خانه‌های سنتی سبزوار و … از بخش‌های اصلی این کتاب می‌باشد.

این مجموعه نفیس در ۲۶۰ صفحه گلاسه ی رنگی و قطع رحلی با تیراژ ۱۰۰۰ جلد و با قیمت ۳۹۰۰۰ تومان منتشر گردیده است.

جهت خرید این کتاب می‌توانید به فروشگاه کافه کتاب ( میدان فرمانداری، خیابان قائم، جنب قائم ۱۹ ) مراجعه نمایید.

منبع : مجله اینترنتی سبزواری ها

 

لازم به ذکر است ، انتشارات فیروزی یاد آور نام یکی از اولین خبرنگاران حرفه ای و از معلمان پیشکسوت سبزوار ، مرحوم محمد تقی فیروزی است که علاوه بر معلمی و خبرنگاری در سال های دور به شغل شریف کتابفروشی نیز مشغول بود. اینک فرزند آن مرحوم علیرضا فیروزی قدم در همان راه گذاشته است تا با راه اندازی کتاب فروشی و انتشارات فیروزی ، اهداف ارزشمند پدر را برای ارتقاء فعالیت های فرهنگی در دیار سربداران پیگیری کند.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

نگاهی به نقد ها و ارزش های کتاب روضه الشهدا

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما