درخشش افسانه بایگان هنرپیشه مطرح سینما و تلویزیون ایران در سریالی برای تاریخ سبزوار

افسانه بایگان یکی از هنرپیشگان مطرح سینما وتلویزیون ایران است که بسیاری از مردم کشورمان نقش های درخشان فراوانی از وی در مجموعه های تلویزیونی و فیلم های سینمایی مشاهده کرده اند. این هنرپیشه 52 ساله ایرانی ، که در سال 1340 در تهران دیده به جهان گشوده است ، فعالیت حرفه ای خود را پس از درخشیدن دریک سریال فاخر تلویزیونی درباره تاریخ دارالمومنین سبزوار شهر دیرینه های پایدار ، آغاز کرد.
سریال سربداران که اولین سریال تاریخی صدا و سیمای ایران است ، اثر هنری فاخری است که شمار زیادی از هنرپیشگان موفق امروز سینما و تلویزیون کشورمان بخشی از شهرت و محبوبیت خود را مدیون حضور در این سریال هستند که پیرامون دوره ای از تاریخ پرافتخار سرزمین خراسان به جلوداری مردم سبزوار و نواحی اطراف آن از جمله باشتین در قرن هشتم هجری ساخته شد ونکته مهم درارتباط با سربداران این است پیش از آن هیچ سریال تاریخی دیگری در صدا و سیمای ایران تولید نشده بود .
اهمیت سریال سربداران به حدی است که حتی شخصیت های برجسته سیاسی نظیر آیت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز درباره آن اظهار نظر کرده و حتی درباره این سریال با یکدیگر اختلاف نظر پیدا کرده اند.که مجله اینترنتی اسرارنامه پیش از این دراین رابطه مطلب کاملی منتشر کرده است.(منبع)
افسانه بایگان چنان که گفته شد یکی از همان هنرمندانی است که بخشی از موفقیت های هنری خود را مدیون سریال فاخر سربداران است ، و برخی رسانه ها درباره نقش آفرینی وی در سربداران و شروع موفقیت های حرفه ای او از آن زمان تا کنون نوشته اند :
او با یک نقش فوق العاده کارش را شروع کرد. «نقش ترکان خاتون» در سربداران کافی بود تا افسانه بایگان آنقدر دیده شود که بعد از آن به شکل مطلق به مدت یک دهه تبدیل به سوپراستار سینمای ایران شود ؛ آن هم در دورانی که خبری از ستاره سازی و این جور چیزها نبود ....(منبع)
این بازیگر مطرح سینما و تلویزیون ایران مدتی قبل در یک مصاحبه مفصل با خبرگزاری ایرنا ، بخش عمده ای از سخنان خود را به مرور خاطرات شیرین و درس آموز سربداران بعد از 30 سال اختصاص داد که بسیاری از رسانه های ملی به انتشار اظهارات وی پرداختند.
مجله اینترنتی اسرارنامه در اینجا بخش هایی از مصاحبه افسانه بایگان را که در ارتباط مستقیم با تاریخ سبزوار ریشه فرهنگی خراسان است منتشر میکند :

**
چگونه بازیگر شدم؟

بازیگر فیلم سینمایی محاکمه در ادامه سخنانش با بیان این که استعدادهای جوان برای ورود به سینما باید کانالیزه شوند و متاسفانه این استعدادها اغلب به بیراهه می روند، در مورد دوران آغاز بازیگری خود گفت:

اوایل سال 60 بود که وارد سینما شدم و این در شرایطی بود که من در دوران سرگشتگی قرار داشتم.

هر روز ساعت ها قدم می زدم و از خدا می خواستم دری بزرگ را به روی من باز کند؛ در نهایت برای تست بازیگری دعوت شدم و محل تست دادن دقیقا همانجایی بود که من با خدا برای گشوده شدن درهای بزرگ راز و نیاز کرده بودم.

بازیگر فیلم سینمایی کنعان با یادآوری حضور خود در مجموعه تلویزیونی سربداران توضیح داد: حضور در سربداران یک اتفاق بود. به قولی یک وقت هایی راه آدم را صدا می زند و خودش هم آدم را می برد.

بایگان با یادآوری این که پیش تولید مجموعه سربداران یک سال و نیم طول کشید ادامه داد: فیلمبرداری سربداران از ابیانه آغاز شد و سپس گروه به کاشان آمد و من در کاشان برای نخستین بار جلوی دوربین قرار گرفتم.

بازیگر مجموعه تلویزیونی وضعیت سفید افزود: فضای کار در سربداران برای من بسیار جذاب بود و هر روز اتفاقی نو را تجربه می کردم.

وی ادامه داد: روزی در ده ابیانه راه می رفتم که احساس کردم صدای یک سمفونی از بتهوون را می شنوم؛ به دنبال صدا رفتم و به خانه ای قدیمی در ابیانه رسیدم که مملو از کوزه های قدیمی و رنگ های مختلف بود و گروه به همراه آقای خورشیدی در حال طراحی بخشی از شهر میکده ها بودند که قرار بود شیخ حسن از آنجا عبور کند.


**
مجموعه سربداران اثری بازیگر ساز

بایگان توضیح داد: در همان زمان چیزهایی می نوشتم و آقای رهگذار نویسنده مجموعه سربداران مرا تشویق می کرد. موضوع قالب در مجموعه سربداران تفکر بود و به عبارتی اینکه کمال گرایی از اندیشه آغاز می شود و بعد تبعا گفتار زیبا می شود و عمل هم نیکو خواهد شد و در حقیقت ریاست و رهبری با اندیشه است.

بازیگر مجموعه تلویزیونی راه طولانی ادامه داد: برای ساخته شدن یک انسان به عنوان بازیگر حرفه ای درباره این مباحث بحث می شد؛ تمرینات ما در مجموعه سربداران بسیار جدی بود. در عین حال من حق نداشتم بعد از ساعت 9 شب بیدار باشم و باید 6 صبح بیدار می شدم.

بایگان تاکید کرد: همچنین در زمینه خواندن کتاب ها نیز گروه در تولید سریال سربداران مرا هدایت می کرد و به عنوان نمونه ˈهنر چیستˈ لئون تولستوی را به من برای مطالعه پیشنهاد کرده و از من درباره این کتاب ها به تناوب پرسش می کردند که بدانند من آنها را مطالعه می کنم یا نه. از حسن تصادف من هم از یک خانواده فرهنگی آمده بود.

 

**سربداران اثر ماندگار

بایگان با اشاره به حضور 30 ساله خود در عرصه سینما توضیح داد: هنوز بعد از گذر 30 سال، سربداران را جور دیگری دوست دارم زیرا علاوه بر بازیگر، منشی صحنه نیز بودم و به همین دلیل، تمام فیلمنامه بسیار منسجم سربداران را حفظ شده بودم.

وی ادامه داد: متن، موسیقی، کارگردانی در سربداران بی نظیر بود و به هر گوشه ای از این کار نگاه می کنم تفکر مورد نظرم را که با آن شکل گرفته ام را می بینم.

این بازیگر سینما درباره ادامه مسیر کاری خود پس از بازی در مجموعه سربداران گفت: کار دشواری بود زیرا من با یک شاه نقش فعالیت هنری خود را شروع کرده بودم.

بایگان اظهار کرد: در آن سال ها ارزشگذاری نوینی برای سینما وجود نداشت و نمی دانستیم ما به ازای کلاه مخملی ها قرار است چه چیزی جایگزین شود از این رو سناریوهای پیشنهادی بعد از سربداران مرا اذیت کرد.

وی با یادآوری اینکه سربداران در دو سال ساخته و پخش شد، گفت: در طول دو سال فیلمبرداری ، دکورها نیز ساخته شد و در نهایت این اثر شهریور سال 60 تا دی ماه سال 62 طول کشید که از حسن تصادف شب تولدم روی آنتن رفت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

گفتنی است با وجود این اهمیت بالای نهضت سربداران که به تشکیل اولین حکومت مردمی شیعه در ایران انجامید ، و حتی در ایام پرحماسه 8 سال دفاع مقدس ، سوژه ساخت اولین سریال فاخر تاریخی در صدا و سیمای کشورمان با هدف به نمایش گذاشتن بعضی از مبارزات مذهبی و ملی ایرانیان در مقابل بیگانگان مهاهجم شد ، در استان خراسان و به ویژه شهر سبزوار که پایتخت این قیام بوده است ، مسوولان ارشد استان و شهرستان و نهادهایی نظیر ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی توجه خاصی به این رویداد مهم هویتی و فرهنگی خراسان ندارند و حتی از کنار سالروز وقوع این قیام نیز به راحتی و در فراموشی کامل عبور می کنند!!!

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

از محبوبیت سربداران تا موفقیت جومونگ

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما