آشنایی با مجید علوی زاده جوان موفق سبزواری و چهره وب ایران

فعالیت گسترده و حرفه ای در دنیای شگفت انگیز رایانه و اینترنت ، یکی از ظرفیت های بالا و استعدادهای کمتر معرفی شده جوانان سبزواری است که تا کنون  مسوولان شهرستان برنامه ریزی و توجه خاصی به این ظرفیت نکرده و حتی رسانه های محلی نیز کمتر به انعکاس این جنبه از توانمندی های جوانان دیار سربداران همت گماشته اند.

با این حال ، جوانان سبزواری در دو دهه اخیر و همزمان با ورود تدریجی رایانه و بعدها ظهور اینترنت در ایران ، آرام و بی صدا راه خود را در دنیای مدرن و وسیع باز کرده و به پیشرفت های تحسین برانگیزی دست پیدا کرده اند. به گونه ای که بعضی از این فرزندان امروز به عنوان چهره های سرشناسی برای کاربران حرفه ای رایانه و اینترنت در ایران تبدیل شده اند.  

 

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، یکی از فرزندان موفق سبزوار در این زمینه ، آقای مجید علوی زاده  موسس و مدیر وبسایت مجیدآنلاین اولین و معتبرترین مرجع فارسی گرافیک وب و مالتی مدیا برای کاربران فارسی زبان اینترنت است.

شهرت و محبوبیت مجید آنلاین به حدی است که در یکی از ساده ترین و پیش پا افتاده ترین کاربردهای آن ، بسیاری از وبلاگ نویسان ایرانی برای آپلود و درج تصاویر مورد نیازشان در وبلاگ های شخصی خود ، از مشتریان خدمات رایگان این وبسایت بوده اند. اما شاید کمتر کسی بداند که مدیر این وبسایت محبوب و پرکاربرد در میان کاربران ایرانی اینترنت ، یک جوان 29 ساله سبزواری است که با ورود موفقیت آمیز خود به این عرصه ، ثابت کرده است ، سبزواری ها نه فقط در عرصه تاریخ ، فرهنگ ، هنر ، ورزش و سیاست ایران بلکه در زمینه دانش های روز کامپیوتری نیز دستی توانمند و فکر خلاق دارند.

مجید علوی زاده ، در اردیبهشت ماه سال جاری به عنوان چهره وب ایران معرفی شد و ازهمین رو وبسایت چهره وب ایران مصاحبه مفصلی با او انجام داد که مجله اینترنتی اسرارنامه در ادامه به انتشار متن کامل مصاحبه این همشهری جوان سبزواری درباره فعالیت ها و موفقیت هایش در دنیای مجازی اینترنت می پردازد:

 

لطفا خودتان را برای کاربران معرفی کنید؟

مجید علوی زاده هستم، متولد 22 شهریور 1363 در سبزوار ، کودکی در شهرستان سبزوار بودم و از نوجوانی در مشهد و هم اکنون در تهران زندگی میکنم. کار با کامپیوتر را از سال 74 زمانی که 11 سال داشتم با کمک برادر بزرگترم شروع کردم و در ابتدا فقط بدلیل علاقه ای که به مسایل الکترونیک و سخت افزار داشتم با دل و جیگر کامپیوتر ور می رفتیم اما کم کم به سمت نرم افزار کشیده شدم و اول برنامه نویسی خودم رو با زبان Quick Basic شروع کردم و در اون زمان به نتایج خوبی هم رسیدم، بعد از اون با Visual Basic 1 که تحت DOS بود کار کردم و تقریبا از سال 77 که توانستیم ویندوز را بر روی سیستم نصب کنیم وارد حوزه طراحی شدم. طراحی را با فتوشاپ نسخه 3 شروع کردم و با کارل دراو و فری هند هم کار می کردم ، مدتی هم به سمت 3DSMax رفتم و بدیل اینکه این نرم افزار تحت DOS بود قدرت 3D زیادی نداشت به همین دلیل AutoCAD رو هم در همان زمان یاد گرفتم. اتوکدی که من کار میکردم نسخه 12 بود .  در همان بازه زمانی برای چند مجله کار صفحه بندی بصورت تفریحی در آمدی انجام می دادم. بعد از مدتی در یک کانون تبلیغات و گرافیک مشغول به کار شدم و بصورت حرفه ای تر وارد مباحث طراحی شدم. در همین زمان ها بود که دیدم من برای کار سه بعدی ساخته نشدم برای همین کلا این کار را کنار گذاشتم و به همان مباحث گرافیک 2 بعدی ادامه دادم. تقریبا سال 78 بود که وارد حوزه وب شدم. قبل از این زمان بدلیل اینکه با  BBSها کار کرده بودم علاقه بسیار زیادی به وب پیدا کردم و کم کم به سمت وب کوچ کردم و شروع به یادگیری مسایل حوزه وب کردم که اولین مورد آن HTML و گرافیک وب بود ، از سال 81 که مجید آنلاین رو راه اندازی کردم تمرکزم فقط بر روی وب شد. ابتدا مدتی ASP کار کردم و نسخه اول مجید آنلاین با ASP بود اما بعد از حدود 5 ماه به PHP  سوییچ کردم و تا الان به PHP پایبند بودم. در حال حاضر شغل و فعالیت اصلی من طراحی و برنامه نویسی وب، مشاوره و کارشناس حوزه وب و مدیریت تیم می باشد و در شرکتی که با شراکت برادرم در سال 82 راه اندازی کرده ایم که هم اکنون بصورت مستقل در تهران فعالیت داره، کار میکنم.

اولین باری که به اینترنت متصل شدید را یادتون هست؟

بله، به کافی نت اما رضا که وابسته به آستان قدس رضوی (در مشهد) بود رفتم، فکر کنم سال 78 بود.

کجا و در چه تاریخی اولین فعالیت حرفه ای خودتون را در حوزه وب شروع کردید؟

فعالیت های من در وب از همان سالهای حدود 78 با طراحی سایت ها و صفحات static برای شرکت ها و افراد مختلف شروع شد اما بصورت خیلی حرفه ای نبود و فقط هنوز در حال یادگیری و بصورت آزمون و خطا مراحل را پیش می بردم. فعالیت حرفه ای من از سال 81 در یک شرکت طراحی سایت شروع شد و بعد از آن نیز دیگر در شرکت خودم بطور متمرکز و سایر شرکت ها یا سازمان ها بصورت نیمه وقت همکاری داشتم.

 

در مورد مجید آنلاین توضیح دهید؟

مجید آنلاین مهر 1381 راه اندازی شد، به قولی برای دل خودم و برای اینکه بتونم هر چند وقت یک بار مطالب و مقالات مفیدی بذارم راه اندازی کردم. من همان زمانها که به دنبال یاد گیری بودم مطالب را به سختی پیدا میکردم، زیرا هم منبع فارسی بسیار کم بود و هم اینکه متاسفانه بدلیل نو بودن این صنعت خیلی ها حاضر به کمک نبودند. به همین دلیل من مطالب و مقالاتی که در سایتهای خارجی پیدا میکردم و یاد می گرفتم را در قالب مقاله آماده می کردم و در سایت قرار می دادم، این بود که مجید آنلاین از حالت شخصی خارج شد و به سمت آموزشی پیش رفت. ابتدا من یک فضای رایگان از سایت brinkster.com گرفتم و در اون آدرس majidonline.s5.com رو راه اندازی کردم، اما بعد از گذشت چند روز بدلیل اینکه هاست رایگان بود به اواسط روز که می رسید پهنای باند آن تمام می شد و سایت بسته می شد به همین دلیل تصمیم گرفتم که یک دامین اختصاصی با فضا بگیرم که با شرایط آن زمان کمی برایم مشکل بود اما بالاخره انجام شد و majidonline.com  رو گرفتم (اون آدرس قبلی هنوز وجود داره اما بعد از اینکه آدرس سایت تغییر کرد من صفحه اصلی اون آدرس رو تغییر دادم و پیغام گذاشتم که آدرس دامنه سایت تغییر کرده) این داستان راه اندازی سایت بود و بعد از آن هم به مرور زمان بخش های انجمنها و سایر قسمتها رو به سایت اضافه کردیم، به لطف خدا و توجه و فعالیت کاربران توانستیم تا الان فعالیت کنیم و ان شالله بتونیم باز هم در خدمت باشیم.

 

چه مقدار طول کشید متوجه شدید وب سایت شما بازدهی خوبی داشته است؟

کمتر از یک هفته  چون بعد از چند روز که بر روی هاست رایگان بودم و مشکلاتی که برایم بوجود آمد متوجه شدم که کاربران به سایت مراجعه می کنند و از مطالب استفاده می کنند برای همین تصمیم گرفتم که بطور جدی تر کار کنم، و شاید بشه گفت در همین چند روز بود که دید من نسبت به سایت بطور کل تغییر کرد و هدفم بطور جدی تبدیل شد به آموزش و کمک به کاربران فارسی زبان، البته تا حدی که خودم در توانم باشه اما بعد از مدتی کاربران خوب دیگه ای هم اومدن و با همکاری اونها و مدیریتی که اونها هم انجام دادن سایت رو گسترش دادیم.

 

در اوایل شروع فعالیت هزینه های سایت را چگونه تامین می کردید؟

در آن مواقع تازه بصورت حرفه ای کارم رو شروع کرده بودم و در یک شرکت طراحی سایت فعالیت داشتم و بابت کاری که در آنجا و یا کارهای دیگری که بصورت شخصی میگرفتم و انجام می دادم حقوق دریافت می کردم که از آن راه هزینه هایی که بود را تامین میکردم. البته بزرگترین هزینه ای که داشتم هزینه کارت اینترنت و دسترسی به اینترنت بود چون هاست و دومین را که سالانه باید پرداخت می کردیم، اما دسترسی به اینترنت بود که بسیار هزینه بر بود.

 

شده تا به حال خسته یا کلافه شده باشید و فعالیت سایت را متوقف کنید؟

خسته یا کلافه شده ام، اما فعالیت سایت را متوقف نکردم. البته دروغ نگم یکبار این اتفاق افتاد،فکر کنم سال 83 بود، زمانی که برای سیستم انجمنها از phpBB استفاده می کردم. در همان زمان هم چند سرویس دهنده به من پیشنهاد دادن که اسپانسر ما بشوند و فضای رایگان بدهند، من استقبال کردم اما بعد از چند روز پیشمان می شدند، بدلیل اینکه بازدید سایت به نسبت سایت های موجود بر روی سرورهای آنها بسیار بالاتر بود و باعث می شد سرور آنها دچار مشکل شود و به همین دلیل هیچ سرویس دهنده ای حاضر نشد به ما سرویس ارائه بدهد. تنها راهی که ما داشتیم سویچ از phpBB به vBulletin بود (به این دلیل که vBulletin بسیار بهینه تر بود و فشار کمتری به سرور وارد می کرد) اما امکان خرید لایسنس نرم افزار vBulletin را نداشتم. در این زمان بود که من انجمنها را تعطیل کردم و یک صفحه قرار دادم و از کاربران عذرخواهی کردم و اعلام کردم که متاسفانه دیگه امکان ادامه وجود نداره، که در همون زمان من اینقدر ایمیلهای با محبت از کاربران دریافت کردم که شخصا از کاری که کردم شرمنده شدم، حتی چند نفری هم کمک های مالی به سایت کردن. به هر طریقی که شده بود لایسنس vBulletin  رو خریدم و مجددا سایت رو تقریبا بعد از گذشت 3 روز باز کردم بعد از اون تا الان دیگه همچین اتفاقی رخ نداده و امیدوارم (با کمک همکارانم و کاربران سایت) بتونم تا جایی که برام امکان داره بستری رو فراهم بکنم که برای کاربران مفید باشه.

 

ایده آکادمی مجید آنلاین چگونه به ذهنتان رسید ، در چه سالی؟

ایده آکادمی مجید آنلاین سایل 87 به ذهنم خطور کرد. برخی از قابلیت ها و امکاناتی که اون زمان در نظر داشتم راه اندازی کنم متاسفانه بدلیل بستر اینترنت امکان پذیر نبود و زمانی که بستر اینترنت فراهم شد من درگیر یک سری مسایل و کارهای دیگری شده بودم که نتوانستم به درستی انجام دهم. بطور کل ذهنیتم در خصوص آکادمی مجید آنلاین آموزش بصورت حرفه ای و تخصصی از راه های گوناگون بود که ما فقط آموزش حضوری را کار کردیم، اما از سال 91 با مهیا شدن یک سری شرایط و تشکیل تیم جدید توانستیم یک قدم جدید برداریم و کلاس ها و وبینار های آنلاین برگزار کنیم و اکنون هم در حال برنامه ریزی و تهیه موارد و ایده های جدید این بخش هستیم.

 

آیا آنطور که پیش بینی میکردید شد؟

همانطور که در سوال قبلی گفتم، متاسفانه شروع این کار به اون شکلی که در ذهنم بود اتفاق نیفتاد و دلیلش هم کمبود امکانات و شرایط بود، من ایده هایم را از سایتهای مشابه خارجی گرفته بودم و قصد داشتم اونها رو بصورت بومی اجرا کنم که متاسفانه اون طوری که فکر می کردم نشد، اما خدا رو شکر الان شرایط خیلی فرق کرده و امیدوارم بتوانم به اون هدف نهایی که داشتم برسم.

 

وب سایت های دیگری دارید که تحت مدیریت شما باشند؟

هیچ سایت دیگری تحت مدیریت من نیست، سایتهایی هستند که در مجموعه شرکت ما قرار دارند و بر آنها نظرات میکنم اما در هیچ کدام از آنها مدیریت مستقیم ندارم. سایت خواهر مجید آنلاین GigaPars.com است که از سال 86 با هدف مطرح کردن مسایل عمومی که کاربران در مجید آنلاین تقاضا می کردند، راه اندازی شد. که مدیریت این سایت بر عهده برادرم است ولی مسلم است که همکاری نزدیکی در این زمینه دارم.

 

پیشرفت وب ایران رو چطور می بینید ؟

بسیار عالی، من به شخصه همیشه فکر میکردم که خیلی زمان خواهد برد که ایران به موقعیتی که الان هست برسد، اما خیلی زودتر از آن چیزی که فکرش رو میکردم انجام شد. که تمام آن هم مدیون فعالیت کاربران ایرانی است، کاربران ایرانی هستند که بصورت خودجوش و مستقل سایتها، ایده ها و خدمات بسیار مفیدی رو راه اندازی کرده اند و در اختیار سایرین قرار داده اند.

 

اینترنت : مبین نت، ADSL مخابرات، رایتل

برنامه نویسی : PHP ,  jQuery

Ios  : یک ipad دارم

Android : گوشیم آندرویدی هستش

مرورگر : برای مرور در اینترنت Chrome و برای طراحی و کد نویسی Firefox

تفریح : هر چیزی که من رو از کارم دور بکنه

ورزش : یک مدت Fitness کار کردم اما مدتیه که فرصت نمیکنم ادامه بدم و تنها ورزشم پیاده روی هستش در نهایت ممنونم که این سایت را راه اندازی کرده اید و این حرکت را انجام داده اید و از من هم برای مصاحبه دعوت کرده اید، امیدوارم که موفق باشید.

منبع: چهره وب ایران

 

لازم به ذکر است ، نظر به وجود ظرفیت های بسیار بالا و کمتر معرفی شده جوانان سبزواری در زمینه فعالیت های رایانه ای و اینترنتی ، مجله اسرارنامه تصمیم دارد در مطالب آینده خود توجه مخصوصی را به سوژه هایی از این دست در شهر سبزوار داشته باشد.

از همین رو این مجله اخیراً با یکی از اولین وبلاگ نویسان سبزواری گفتگویی داشته که متن کامل این گفتگو در روزهای آینده در بخش چای داغ همین وبسایت منتشر خواهد شد.

شما گرامیان هم چنین می توانید با ارسال پیشنهادات خود برای اسرارنامه ، این مجله را در مسیر معرفی هر چه بیشتر و کامل تر استعدادهای رایانه ای جوانان سبزواری یاری رسانید.


کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

درخشش رفتگران طبیعت سبزوار در سطح کشور...

نظرت را بنویس
comments

بهروز

دمت گرم اقا مجید افتخار ما سبزواریایی

مجتبی

سلام آرزوی موفقیت برای این سایت و مدیر آن را دارم :) بنده هم مدیر سایت افق دانلود هستم... (15ساله از فردوس) ofoghdownload.ir امیدوارم منم بتونم به این سطح برسم باتشکر از سایت خوبتون

ابراهیم

موفق باشی داش مجید.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما