میلیون ها نفر مسافر در راه سبزوار...


ایام تعطیلات نوروز در راه است و به زودی برای مدت دو هفته میلیون ها مسافرت  نوروزی در کشورمان به وقوع خواهد پیوست.

در این میان برخی شهرها مانند مشهد مقدس خودشان مستقیماً مقصد گردشگری هستند و برخی دیگر مانند سبزوار شهرهایی هستند که در نزدیکی یا در مسیر راه اصلی شهرهای مقصد گردشگری قرار گرفته اند.

البته سبزوار و بسیاری دیگر از شهرهای کشور عزیزمان این پتانسیل را دارند که خودشان مستقیماً به مقصد گردشگری شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شوند ، اما متأسفانه در حال حاضر نتوانسته اند این استعداد خود را شکوفا کنند.

به عنوان مثال دارالمومنین سربداران با همه شهرها و روستاهای اطرافش به خاطر داشتن تاریخی کهن و فرهنگ و تمدنی دیرینه ، از آثار تاریخی و باستانی فراوانی برخوردار است که هریک قابل تبدیل به زیباترین موزه ها برای بازدید گردشگران هستند و همچنین مشاهیر زیادی در این شهر به خاک سپرده شده اند که آرامگاهشان می تواند از جذابیت های کافی برای جذب گردشگران برخوردار باشد اما این آثار در حال حاضر در سبزوار به خوبی معرفی نشده و فعلاً توان جذب گردشگران داخلی و خارجی را ندارند.

اما هنوز در سبزوار شانس های زیادی وجود دارند که اگر ما مردم و مسئولین محلی هشیاری کافی را به خرج بدهیم می توانیم از این شانس ها نهایت بهره برداری را داشته باشیم.

یکی از این شانس ها موقعیت خوب مواصلاتی سبزوار است . به گونه ای که همه ساله میلیون ها نفر زائر و مسافر از این شهر عبور می کنند .

قرار گرفتن سبزوار در محل تلاقی چندین راه اصلی کشور یکی از این شانس هاست . البته در این بین با اهمیت ترین این راه ها جاده تهران—مشهد به عنوان یکی از پرترددترین جاده های کشور است.

به همین خاطر در ایام تعطیلات نوروزی یا تابستانی میادین و پارک های شهرهای موجود در مسیر این جاده شب ها و ظهرها مملو از زائران و مسافران خسته ای می شوند که برای استراحتی چندساعته و صرف نهار یا شام در گوشه ای امن اتراق می کنند.

همشهریان سبزواری همه ساله نمونه های فراوان این امر را در اطراف میدان شهید دکتر بهشتی(سی هزار متری) ، پارک شهربازی ، باغ ملی ، میدان کارگر (فلکه زند) و ... مشاهده می کنند.

با این وجود به نظر می رسد از حضور این تعداد کثیر از مسافران در شهر سبزوار متأسفانه کمترین بهره برداری اقتصادی هم صورت نمی گیرد.

در حالی که صنعت گردشگری یکی از منابع اصلی درآمد در برخی کشورهای جهان است و این کشورها روی درآمد ناشی از صنعت گردشگری حسابی عظیم به اندازه نفت ایران باز کرده اند.

اما روی دیگر همین سکه شمار زیاد جوانان بیکار در شهر سبزوار و روستاها و شهرهای اطراف است. جوانانی که حتی اگر به لطف داشتن سرمایه خانوادگی بتوانند شغل و کارو کاسبی آزاد نظیر آرایشگری ، سوپرمارکتی ، کفش و لباس فروشی ، کافی شاپ ، کافی نت ، اغذیه فروشی و ...برای خود راه بیاندازند ، به دلیل پرشدن بازار از اغلب این مشاغل بعد از مدتی محکوم به شکست می شوند.

حال آنکه چنانکه گفته شد ، همه ساله شمار زیادی مسافر از شهر سبزوار می گذرند و حتی برای مدت چندساعت اقامت می کنند و این یعنی فرصتی طلایی برای رونق گرفتن صنعت گردشگری ، لیکن عملاً بهره چندانی از این محل برای ما حاص نمی شود.

اما اگر ما سبزواری ها به شیوه های مختلف سعی کنیم زمان حضور این مسافران عبوری را در شهر خودمان حتی به مدت چندساعت افزایش دهیم ، سود اقتصادی بسیار بالایی نصیبمان خواهد شد.

چرا که افراد مختلف از هرتیپ و طبقه اجتماعی که باشند معمولاً در سفر بیشتر و راحت تر از بقیه اوقات حاضر به انجام برخی هزینه هایی می گردند و به قول معروف دست به جیب می شوند ، آنهم دست به جیبی برای انجام خرج هایی که ممکن است در طول بقیه ایام زندگی هرگز چنین خرج هایی انجام ندهند. در نتیجه هریک ساعت اقامت بیشتر مسافران در یک شهر می تواند سود اقتصادی بالایی برای مردم آن به همراه آورد.

به عنوان مثال با طولانی تر شدن حضور مسافران در هرشهری قطعاً رستوران ها ، هتل ها و مهمانپذیرها ، وسایل نقلیه عمومی ، سوپرمارکتی ها فروشگاه های سوغاتی و سایر کسب و کارهای آن شهر حتی داروخانه ها ، درمانگاه ها ، بانک ها و ...رونق بیشتری می گیرند. و رونق گرفتن این مشاغل یعنی مشغول به کار شدن تعداد بیشتری کارگر و کارمند و ...

لذا ما سبزواری ها با این حجم زیاد از بیکاری جوانان شهرمان باید سعی کنیم از فرصت مسافرت های نوروزی و عبور میلیون ها نفر زائر و مسافر از دیار سربداران نهایت استفاده را ببریم.

برخورداری یک شهر از نقش مواصلاتی آن هم قرار گرفتن در مسیر راه هایی نظیر جاده تهران—مشهد حقیقتاً شانس باارزشی است که بسیاری از شهرها از آن برخوردار نیستند. مثلاً در همین اطراف خودمان شهرهایی مثل بردسکن ، کاشمر ، اسفراین ، جاجرم و ... هرگز چنین موقعیتی ندارند و این شهرها اگر هم بهترین جاذبه های گردشگری را در خود داشته باشند برایشان بسیار سخت خواهد بود که بتوانند شمار زیادی از مسافران را به سمت خود بکشانند. اما در سبزوار این مرحله مهم کار یعنی ورود مسافران به شهر خود به خود و بدون زحمت ما انجام می شود. از اینجا به بعد به توانمندی و زیرکی خود ما بستگی دارد که چه طور بتوانیم از این نعمت به نفع خود و شهرمان استفاده کنیم.

به عنوان مثال اگر در محل اقامت این گردشگران درپارک ها یا میادین توسط شهروندان سبزواری انوع و اقسام غذاها و آش های محلی  از جمله کمه جوش پخته شده و به فروش برسد ضمن اینکه قطعاً از جانب مسافران خسته و کوفته مورد استقبال قرار می گیرد ، زمینه معرفی فرهنگ بومی و اشاعه آن نیز فراهم می آید.

فروش کلوچه های زنجفیلی به عنوان  سوغاتیخوش طعم محلی ، فروش عکس ها و پوسترهای افتخارات و مکان های دیدنی شهرستان ، فراهم آوردن زمینه هایی که مسافران بتوانند از طریق فوتوشاپ یا دیگر فنون کامپیوتری با منظره آثار باستانی و تاریخی شهرستان عکس بگیرند اجرای تئاترهایی با درونمایه معرفی افتخارات و ارزش های محلی ، اجرای موسیقی و رقص محلی ، فروش نوارهای موسیقی و رقص محلی ، فروش لباس های سنتی و ... نیز می تواند از دیگر روش هایی باشد که برخی از این موارد مستقیماً سود اقتصادی برای مردم محلی ایجاد می کند  و برخی دیگر باعلاقه مند کردن مسافران به ماندن طولانی تر در یک شهر ، به صورت غیرمستقیم زمینه سوددهی بیشتر اقتصادی را برای مردم آن شهر فراهم می آورند.

چنانکه مشاهده شد اغلب موارد گفته شده در بالا راهکارهایی نسبتاً ساده و کم خرج بود.که بعضی از آنها را تنها یک نفر هم می تواند انجام دهد.

البته این موضوع را هم نباید فراموش کرد که آنچه در این مطلب مورد بررسی قرار گرفت بیشتر معطوف به جنبه های اقتصادی حضور گردشگران در یک شهر بود. اما جنبه معنوی این قضیه نیز بسیار ارزشمند است . چرا که حضور هر گردشگر در یک محل باعث ایجاد زمینه های تبادل فرهنگی و اشاعه فرهنگ بومی به سایر نقاط خواهد شد.

راستی از چند روز دیگر میلیون ها نفر مسافر از سبزوار عبور خواهند کرد ، شما چه فکری برای بهره برداری اقتصادی از این فرصت کم نظیر کرده اید؟

نویسنده : ضمیر سبز کویر
نظرت را بنویس
comments

همشهری

دیشب در اخبار 30/20 از عدم تغییر قیمت های سایپا،خبر داد.اما این در حالی است که بنده به عنوان یک در خواست کننده ماشین ال 90از سایپا ، بودم که قیمت آن 16میلیون تومان بود.اما امروز که مراجعه نموده ام قیمت به 19میلیون تومان افزایش پیدا نموده است.جالب اینجاست برای دریافت ماشین خواستار1میلیون تومان نیز شده اند. لطفا هرچه زودتر به عنوان وکلای رسانه ای ما همشهریان پاسخ گوی این گرانی ها باشید. باتشکر

رضا

واقعا باید در اداره میراث فرهنگی سبروار و خراسان رضوی رو گل بگیرند. پنل سبزوار در سایت مبراث فرهنگی مشهد فعال نیست. هیچ عکسی از سبزوار در گالری عکس سازمان میراث فرهنگی کشور در قسمت خراسان رضوی وجود ندارد یا به اسم دیگر شهرها ثبت شده.
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما