مسوؤلان فرهنگی شهر دیرینه های پایدار دریابند:

موزه تاریخ تصویری فرهنگ و پهلوانی ایران در قهوه خانه عمو شاغلام سبزوار

صنعت گردشگری یکی از عوامل مهمی است که می تواند به رونق اقتصادی جوامع مختلف به خوبی یاری رساند. هرچند در صنعت گردشگری جای سرمایه گذاری های سنگین و زیادی وجود دارد ، اما همیشه هم نیازی به سرمایه گذاری های سنگین توسط دولت و یا سرمایه گذاران کلان بخش خصوصی نیست. بلکه گاهی اوقات بعضی خلاقیت های ساده که توسط مردم عادی صورت می گیرد ، می تواند در امر جذب گردشگر به یک شهر یا منطقه بسیار موثر و مفید باشد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، نمونه ای ازاین خلاقیت های ساده اما مفید و موثر را می توان در قهوه خانه عموشاغلام مشاهده کرد. عمو شاغلام پیرمردی خوش ذوق و در نوع خود کارآفرین سبزواری است که در مغازه کوچک خود در جنوب شهر سبزوار با صرف هزینه ای بسیار کم و بدون هیاهو و تبلیغات خاص ، موفق شده است فضایی بسیار جذاب و در عین حال ساده  و صمیمی برای مسافران مسیر طولانی تهران- مشهد ایجاد کند که شرح فعالیت او و قهوه خانه ساده و صمیمیش در خبرگزاری میراث فرهنگی ایران به زیبایی توصیف شده است.

البته خبرنگار اسرارنامه که همینک این مطلب را می نویسد ، متأسفانه از وضعیت عمو شاغلام و قهوه خانه او اطلاعی در دست ندارد و برای ما معلوم نیس نیست آیا این مجموعه جذاب گردشگری که به شهادت خبرگزاری میراث فرهنگی در مردادماه 91 برای چند نفر هم ایجاد اشتغال کرده بود ، در حال حاضر نیز فعال است یا بنا به دلایل مختلف فعالیت آن تعطیل شده است.

اما چه قهوه خانه عموشاغلام که در تیتر خبرگزاری آریا از آن به عنوان موزه هزارتصویر یاد شده است هم اکنون مشغول به فعالیت باشد و چه فعالیت این مجموعه خودجوش فرهنگی و گردشگری در سبزوار متوقف شده باشد ، این گونه خلاقیت های مردمی ، می تواند ظرفیت های خوبی برای رونق صنعت گردشگری در دیار سربداران باشد ، به شرط آن که مسوولان فرهنگی و مدیران شهری سبزوار از این ظرفیت های مردمی به موقع با خبر شوند و در  جهت حمایت و شکوفاکردن آنها بکوشند.

برای مشاهده تصاویر بیشتر از موزه هزارتصویر سبزوار در قهوه خانه عمو شاغلام هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

نکته با اهمیت در اینجا این است که به یاد بیاوریم ، تعداد زیادی از دستگاه های اجرایی و نهادهای مسئول در شهر سبزوار هم اکنون نزدیک به 5 سال است که از تلاش برای تأسیس موزه تاریخ پزشکی در محل آرامگاه بقراط در شهر دیرینه های پایدار خبر می دهند.

در این 5 سال تا کنون ده ها مصاحبه از زبان فرمانداران ، معاونان فرماندار ، رئسای ادارات میراث فرهنگی ، اداره اوقاف ، شهرداری ، اعضای شورای شهر و .... در سبزوار مطرح  شده است ، اما قضیه تأسیس این موزه کوچک با مساحتی حدوداً 100 مترمربع در سبزوار ، به همان ماجرای آفتابه لگن هفت دست ، شام و ناهار هیچی شبیه شده است که علی رغم این همه جلسه و کارگروه و مصاحبه و خبر و گزارش مسوولان ارشد سبزوار هنوز نتوانسته اند موزه تاریخ پزشکی را در شهر یادمان های هزاران ساله به ثمر برسانند.(برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سریال چند ساله ساخت موزه طب سبزوار به پیوندهای موجود در انتهای همین صفحه در بخش کوچه پس کوچه پیوندها مراجعه کنید)

در چنین شرایطی همت مردانه و حرکت آرام و بی ادعای پیرمردی پایین شهری که در خلوت و سکوت بی ادعای خود موفق شده در طول سالیان عمر حرفه ایش ، فضایی فراهم آورد که وصف آن در خبرگزاری میراث فرهنگی کشور بپیچد ، به منزله یکی از ظرفیت های مغفول اما موثر مردمی در شهر سبزوار است.که می طلبد مسوولان شهری به ویژه آنها که در حوزه مسائل فرهنگی و گردشگری فعالیت می کنند اگر خودشان با وجود آن همه اداره های معظم! و خدم و حشم فراوانی که در اختیار دارند ، از توان و تدبیر کافی برای راه اندازی و اجرای پروژه های ساده اما ارزشمند فرهنگی برای دارالمومنین سبزوار برخوردار نیستند، حداقل از حرکت ها و خلاقیت های مردمی حمایت کرده و به شکوفایی آنها یاری رسانند.

این موضوع به ویژه در مقطع کنونی که شورای شهر سبزوار با انتخاب ارزشمند دکتر طالبی به عنوان شهردار ، قدمی مهم و موثر در مدیریت شهری دیار سربداران برداشته اند ، و همچنین اعضای جوان و پویایی نظیر مهدی مقصودی و مسعود پسندیده در دو کمیسیون مهم شورای شهر (کمیسیون فرهنگی و کمیسیون گردشگری) مسئولیت یافته اند ، بیشتر قابل توجه و تأمل است.

اینک ، پس از بیان این مقدمه کوتاه ، اسرارنامه  به بازنشر کامل گزارش توصیفی خبرگزاری میراث فرهنگی درباره قهوه خانه عمو شاغلام یا به عبارتی دیگر موزه هزارتصویر تاریخ فرهنگ و پهلوانی ایران در دارالمومنین سبزوار می پردازد.

این مطلب هم اکنون در بخش سبزوارگردی اسرارنامه منتشر شده که شما گرامیان می توانید برای ورود به بخش سبزوارگردی اسرارنامه همینک روی اینجا کلیک کنید.

تا آن زمان با ما همراه باشید....

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

گزارشی از روند تأسیس موزه طب و تاریخ پزشکی در سبزوار

 

موزه طب سبزوار در وقت اضافه / معاون محترم فرماندار ، لطفا سریعتر ما منتظریم

 

نقدی بر مدیریت اجرایی سبزوار در عرصه مسائل فرهنگی ، تاریخی و گردشگری

 

نظرت را بنویس
comments

مفتح

خوشم اومد اسرار نامه به جاهای خوبی داری وارد میشی این فولکور یه شهر زنده رو بیان میکنه سبزوار دنیایست از این قبیل انسانهایی که هر کدومشون گنجینه ای از تاریخ سبزوار را یدک می کشند
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما