برزین مهر سبزوار در دام دومینوی تعطیلی کتاب فروشی ها

مجله اینترنتی سبزواری ها ، که یکی از رسانه های تحلیلی دیار سربداران با رویکرد فرهنگی و اجتماعی است ، از روند نگران کننده تعطیلی کتابفروشی ها در دارالمومنین سبزوار خبر داده است.

این گزارش مجله سبزواری ها که به همراه یک کاریکاتور هنرمندانه و در عین حال دردناک منتشر شده است ، جای تأمل بسیار از سوی مسوولان شهرستان به ویژه مسوؤلان ارشد فرهنگی و نیز جای تأمل از جانب اصحاب فرهنگ سبزوار و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی دارد.

جدیدترین کتابفروشی که در آستانه تعطیلی قرارگرفته است ، برزین مهر است که نام پرمعنای آن یادآور آذربرزین مهر یکی از سه نیایشگاه اصلی ایرانیان باستان است که در نزدیکی سبزوار ساخته شد و مدیریت آن برعهده کاظم دامغان ثانی یکی از نویسندگان و چهره های فرهنگی دیار سربداران می باشد که اینک متأسفانه  پس از سالها فعالیت ، کتابفروشی خود را در دام دومینوی دردناک تعطیلی کتاب فروشی ها می بیند.

اسرارنامه در ادامه به انتشار گزارش امیرمسکنی مدیر مجله اینترنتی سبزواری ها از تعطیلی قریب الوقوع کتاب فروشی برزین مهر می پردازد:

دومینوی تعطیلی کتاب فروشی ها به برزین مهر رسید

دومینوی تعطیلی کتاب فروشی‌های سبزوار که در دو سال اخیر ۸ قربانی داشت به کتاب فروشی برزین مهر رسید.

آژند (ثنایی فر) ، سیما (سیّدی)، کارن (لعل بهادر)،دولت، معلم(خانزاده)، افرا(پارساپور)، هدایت و فرهنگسرای آفتاب محافل فرهنگی بودند که خوراک فکری این شهر را تامین می‌کردند و امروز خبری از آنها نیست.

مهر ماه سال گذشته که جمعه بازار کتاب فعال شد، مسئولین شهری قول‌های زیادی دادند که می‌خواهند وضعیت کتاب خوانی شهر را متحول کنند.

اما چیزی که امروز شاهد آن هستیم، خالی شدن شهر از کتاب فروشی‌هاییست که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند با کتاب، بازاری برخورد کنند.

کاظم دامغان ثانی (مدیر انتشارات و کتاب فروشی برزین مهر) در چند روز اخیر اعلام کرده است به دلیل افزایش ناگهانی و ۵۰ درصدی اجاره ی مغازه مجبور است تا فعالیت خود را تعطیل کند.

 

دامغان ثانی باید ۱۰ روزه مغازه ای را تخلیه کند که ۳ ماه طول کشید تا آن را از محل قبلی جابجا کند (و البته در آن مدت ۲ اجاره مغازه پرداخت می‌کرد)، در غیر این صورت باید با حکم تخلیه ای مبارزه کند که می‌خواهد کتاب‌هایش رو آواره ی خیابان‌ها کند.

این که صاحب مغازه ی ایشان به فکر حکم تخلیه ی سریع باشد و برایش مهم نباشد که چطور باید چند هزار کتاب را ده روزه جابجا کرد، چیز عجیبی نیست؛ عجیب این است که مسئولین “خود فرهنگی دان” ما چرا بی تفاوت هستند.

این که نمایندگان شهر ( چه در مجلس و چه در شورای شهر ) همه مدعی فرهنگ هستند و خود را حامی‌فرهنگ و هنر “شهر دیرینه‌های پایدار” و “روشنفکران همیشه بیدار” می‌دانند، چرا باید به این موج هجوم سیاهی و بی فرهنگی بی تفاوت باشند جای سوال دارد.

ایجاد پاساژ ویژه کتاب فروشان، اعطای تسهیلات، خرید کتاب و … از وعده‌هایی بوده که در این مدت داده شده است.

اما سر انجام این وعده‌ها چه بوده؟

نیازی به تشریح نیست

منبع: مجله اینترنتی سبزواری ها

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

راه اندازی ایستگاه مطالعه رایگان در سبزوار با ابتکار فرهنگی کافه کتاب

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما