ضرورت تداوم و تکمیل احداث المان های فرهنگی و تاریخی در سبزوار ریشه فرهنگی خراسان

صفحه "سبزوار از نگاه دوربین" در شبکه اجتماعی فیسبوک به تازگی به انتشار تصویری زیبا  از المان انقلاب سبزوار پرداخته است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، این عکس توسط آقای مصطفی نقوی یکی از همشهریان هنرمند سبزواری تهیه شده و انتشار آن تا کنون با استقبال زیادی از جانب کاربران سبزواری فیسبوک مواجه گردیده است.

المان انقلاب که در میدان 22 بهمن ، همان میدانی که در اصطلاح رایج سبزواری ها به عنوان میدان پست و تلگراف شناخته می شود ، نصب گردیده است ، در کنار المان های دیگری نظیر چاووش ، جانباز ، زعفران ، رستم و سهراب ، دکتر شریعتی ، المان میدان فهمیده و ... از جمله اقداماتی است که در دوره ریاست حسین مقصودی بر شهرداری سبزوار انجام شد.

عده ای از صاحبنظران شهری معتقدند بسیاری از اقدامات حسین مقصودی در سمت شهرداری سبزوار اقداماتی سطحی و روبنایی بوده است که به عنوان مثال نصب المان های شهری را از این نوع اقدامات به شمار می آورند.

اما عده ای دیگر از کارشناسان عقیده دارند ، هرچند ممکن است به نوع و نحوه ایجاد المان های شهری در سبزوار توسط شهردار پیشین انتقاداتی وارد باشد ، اما خود این اقدام اساسا هرگز اقدامی غیرمفید و روبنایی نبوده است. چرا که وجود المان ها در هر شهری منجر به ایجاد نوعی هویت محلی منحصر به فرد می شود که با جذابیت های بصری ای که ممکن است به همراه داشته باشند ، می تواند به علاقه مند شدن مردم محلی به زندگی در شهر محل سکونت خود یاری رساند.

در همین زمینه بد نیست به یاد بیاوریم که تا پیش از نصب المان های انقلاب و چاووش در میدان های 22 بهمن و دروازه عراق سبزوار متأسفانه این دو میدان قدیمی و پرتردد شهر از نمایی بسیار نامناسب رنج می بردند که مشاهده حالت یکنواخت و کسالت بار این میدان ها می توانست در میان مردم به ویژه ساکنان و کسبه آن مناطق نوعی حس ناخوشایند و افسردگی را به وجود آورد.

اما پس از نصب المان های جدید در این میادین ، به ویژه المان بسیار مناسب چاووش ، هویت تاریخی و فرهنگی این میادین تثبیت گردید و به خوبی به نمایش گذاشته شد.

با این حال باید پذیرفت که اقدامات حسین مقصودی در نصب المان های شهری تماما بی ایراد نبوده است. به طوری که وی علی رغم وعده ها و نیز علی رغم اهمیت بسیار زیاد و حیاتی موضوع سربداران برای سبزوار و خراسان ، سرانجام نتوانست ساخت یادمان این نهضت را به سرمنزل مقصود برساند و  میدان بزرگ سربداران در ورودی غربی دارالمومنین سبزوار هم اکنون بعد از چندین ماه که از تخریب آن می گذرد ، همچنان بلاتکلیف به حال خود رها شده است.

میدان لاله نیز از جمله دیگر میادینی است که هرچند به دلیل قرارگرفتن در مجاورت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سبزوار به عنوان یکی از مهمترین ادارات دیار سربداران از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، اما تا پایان کار مقصودی در شهرداری همچنان نیمه تمام باقی ماند.

اینک باید گفت هرچند مقصودی ضرورت ورود به مقوله ساخت و ساز المان های شهری  با رویکرد تاریخی و فرهنگی را در شهر دیرینه های پایدار به خوبی درک کرد ، اما آن را نیمه تمام گذاشت و از همین رو پس از انتخاب دکتر محمدعلی طالبی به عنوان شهردار سبزوار ، شایسته است که این موضوع مهم توسط شهردار جدید و اعضای شورای چهارم نیز مورد توجه قرار گیرد.

در این بین به ویژه ضروری است پروژه طراحی مناسب و ساخت المان های سربداران ، ابوالفضل بیهقی و تکمیل پروژه گردشگری المان رستم و سهراب در رأس  فعالیت های شهرداری در حوزه مبلمان شهری و المان های فرهنگی قرار گیرد.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

ضرورت های شهری دیار سربداران ، مسئولیتی که هر روز بر دوش اعضای شورای شهر سنگین تر می شود

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما