ضرورت پاسداشت سالانه آیت الله سیدعبدالاعلی سبزواری و ترجمه کتب ارزشمند این عالم ربانی

آيت الله سيد عبدالاعلي سبزواری يکي از بزرگترين فقها ، مفسران و قرآن پژوهان جهان تشيع و از بلندمرتبه ترین مفاخر علمي و برجسته اسلامي در يک قرن اخير است که در دارالمومنين سبزوار شهر دانشوران بيدار و ریشه فرهنگی خراسان متولد شده است.

وي به واسطه رشد و نمو در دیار سربداران به عنوان منطقه ای که همواره از مراکز اصلي رشد و گسترش تشيع شرق ايران از قرون اوليه اسلامي تا کنون بوده ، از همان ابتداي کودکي داراي علائق ديني بود و نزد پدر بزرگوارش در سبزوار به کسب مقدمات علوم اسلامي پرداخت.

سیدعبدالاعی در بزرگسالي ضمن ادامه تحصيل و پژوهش در زمينه علوم ديني و اسلامي به نجف اشرف مهاجرت کرد و به تدريج به بزرگترين عالم ديني زمان خود تبديل شد.

این عالم ربانی در دوران حيات پربارش آثار ارزشمند فراواني را پديد آورد ، که از بين همه تأليفاتش ، تفسير "مواهب الرحمن" از جايگاه ويژه اي برخوردار است.

چنان که بعضي از صاحبنظران ديني معتقدند تفسير مواهب الرحمن آيت الله سبزواري حتي از تفسير ميزان علامه طباطبائي هم دقيق تر است .

با اين حال از آنجايي که تفسير الميزان به زبان عربي نوشته شده و متأسفانه تا کنون به فارسي ترجمه نشده است ، شيعيان فارسي زبان در ايران و ديگر کشورها از اين تفسير ارزشمند و معتبر قرآن کريم بي بهره مانده اند.

اما صاحبنظران معتقدند چنانچه اين تفسير 30 جلدي به زبان فارسي و ديگر زبان هاي زنده دنيا ترجمه شود و به صورت گسترده اي در اختيار قرآن پژوهان و طلاب و دانشجويان علوم ديني قرارگيرد ارزش و اهميت آن بيش از پيش آشکار خواهد شد به طوري که حتي مي توان گفت قدر و منزلت آيت الله عبدالاعلي سبزواري نیز بهتر و بیشتر شناخته خواهد شد.

گفتني است آيت الله سبزواري علي رغم همه برجستگي هاي علمي ، فقهي و مقام والایی که در زمان حياتش در مرجعيت شيعيان جهان داشت ، تا اندازه بسيار زيادي ناشناخته باقي مانده است.که بخشي از اين ناشناختگي به واسطه آن است که تقريبا همه کتاب هاي ايشان به دليل سال ها اقامت در نجف اشرف به زبان عربي نوشته شده و تا کنون کمتر در ايران ترجمه شده و انتشار يافته است.

البته در سال 89 کنگره بزرگداشت اين فقيه برجسته به صورت بين المللي در دو شهر قم و سبزوار برگزار شد که در نوع خود کم نظير بود ، اما از آنجايي که متاسفانه اين کنگره در سال هاي بعد تکرار نشد و به برگزاري همان يک برنامه در سال 89 اکتفا گرديد ، چنان که بايد و شايد اثرات پايداري در راستاي ترجمه آثار سيدعبدالاعلي به فارسي ، و نشر و گسترش انديشه هاي او در ايران برجاي نگذاشت.
همچنین در همان ایام برگزاری کنگره بین المللی سیدعبدالاعلی سبزواری در سال 89 ، زمزمه های تأسیس بنیادی مذهبی و فرهنگی با همین نام در شهر زادگاه این عالم ربانی مطرح شده بود که متاسفانه تا کنون به نتیجه ای نرسیده است.
چنين است که اينک اميد مي رود مسوولان فرهنگي ، روحانيت معزز ، دانشگاه ها و حوزه هاي علميه ديار سربداران نسبت به تکريم عملي و بسط و گسترش عملي انديشه هاي آيت الله العظمي سيدعبدالاعلي سبزواري بکوشند و در اين راستا شايد برگزاري مراسم هاي سالانه بزرگداشت در سالروز ولادت وي (هجدهم ذي الحجه مصادف با عيد سعيد غدير خم) و يا سالروز وفاتش (در 27 صفر مصادف با رحلت نبي مکرم اسلام و شهادت امام حسن مجتبي -ع- )و يا هر زمان مناسب ديگري در طول سال اقدامي موثر در اين زمينه باشد.

همچنین با توجه به اینکه مردم و مسوولان فرهنگی ، اعضای شورا ، شهرداری ، دانشگاه ها و نیز اصحاب رسانه دارالمومنین سبزوار در شرف برگزاری کنگره ملی و بین المللی هفتصدمین سالگرد تأسیس قیام سربداران هستند ، بهتر است این تجربه مهم درباره کنگره بزرگداشت سیدعبدالاعلی را از همین ابتدا مد نظر قرار دهند ، که بزرگداشت چنین اشخاص و یا موضوعات ارزشمند و تاریخ سازی را نباید تنها در یک سال و یک جلسه و یک مراسم (هرچند هم که مفصل باشد) خلاصه کنند.بلکه تشکیل دبیرخانه های دائمی و برگزاری همایش های سالانه برای معرفی مستمر و موثر این گونه موضوعات ارزشمند بسیار ضروریست.

گفتنی است اسرارنامه هم اکنون در بخش حوض هشت پایه همین وبسایت اقدام به انتشار معرفی نامه کامل سیدعبدالاعلی سبزواری پرداخته است.

شما گرامیان هم اکنون می توانید برای مطالعه آن مطلب هم اکنون می توانید به پیوند زیر مراجعه نمایید:

آیت الله العظمی سیدعبدالاعلی سبزواری مرجع عالی قدر جهان تشیع

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

شیخ خلیفه مازندرانی اولین رهبر معنوی قیام سربداران سبزوار

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما