نماینده سبزوار مطرح کرد:

درخواست بارور سازی ابرها در منطقه سبزوار بزرگ جهت کاهش خشکسالی شدید

در پی بروز خشکسالی شدید در سال زراعی جاری در منطقه سبزوار و بعضی دیگر از شهرستان های خراسان رضوی ، نماینده مردم دیار سربداران طی تذکری کتبی به رئیس جمهوری اسلامی ایران ، از وی درخواست کرد جهت جبران کاهش شدید نزولات جوی در این منطقه از کشور ، طرح بارورسازی ابرها اجرا شود.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، وبسایت محمدرضا محسنی ثانی نماینده مردم شهرستان های سبزوار ، جوین ، جغتای ، خوشاب ، داورزن و ششتمد در همین زمینه نوشته است:

 

نماینده سبزوار خواستار بارور سازی ابرها جهت کاهش آسیب های خشکسالی شدید امسال شد

نماینده سبزوار در تذکری کتبی به رئیس  جمهور خواهان اجرای طرح بارور سازی ابرها برای ممانعت از ادامه خشکسالی های شدید در شهرستان های حوزه انتخابیه خود شد.
به گزارش روابط عمومی وبسایت محمدرضا محسنی ثانی ، وی در این تذکر کتبی یادآوری کرده است که از ابتدای سال زراعی جاری تا کنون میزان بارندگی در سبزوار و نواحی اطراف آن بسیار ناچیز بوده و به حدود 22 میلیمتر رسیده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته حدود 70 درصد کاهش داشته و نسبت به دوره آماری نیز با کاهش فراوانی  مواجه بوده است.
وی سپس خاطرنشان نموده است که اگر دولت خواهان کاهش مهاجرت نیروی جوان از روستاها به سوی شهرهاست باید در این موقعیت ها همکاری لازم را با کشاورزان به ویژه دیمه کاران به عمل آورد.چرا که ادامه خشک سالی ها منجر به از بین رفتن محصولات کشاورزی و وارد آمدن زیان های جدی به روستائیان خواهد شد و در شرایط بیکاری و تنگنای اقتصادی آن ها چاره ای جز مهاجرت نخواهند داشت.

منبع: وبسایت محمدرضا محسنی ثانی

لازم به یادآوری است که طبق اطلاعات آماری درج شده در وبسایت هواشناسی خراسان رضوی از ابتدای سال آبی جاری تا بدین لحظه 13 بهمن ماه 92 در اکثر شهرهای خراسان با کاهش ریزش های جوی نسبت به سال گذشته و نیز نسبت به دوره بلندمدت آماری بوده ایم.

برهمین اساس از ابتدای مهر 92 تا به امروز مجموع شهرستان های خراسان رضوی نسبت به میانگین بلندمدت خود 38 درصد کاهش بارندگی داشته اند.

در این بین کلات نادری تنها شهرستانی است که تا بدین لحظه هیچ گونه کاهش یا افزایشی نسبت به میانگین بلندمدت بارش های خود نداشته است.

براساس همین آمارها ، شدیدترین خشکسالی تا بدین لحظه متعلق به منطقه سبزوار با 71 درصد کاهش بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت است.

علاوه بر سبزوار شهرستان های مشهد با 45 درصد ، کاشمر با 51 درصد ، تربت حیدریه با 37 درصد ، نیشابور با 32 درصد و گناباد با 50 درصد کاهش بارندگی مواجه بوده اند.

در سایر شهرستان های خراسان رضوی نیز کاهش های چشمگیری در میزان بارندگی نسبت به میانگین بلندمدت مشاهده می شود.

منبع: پرتال اداره کل هواشناسی خراسان رضوی

طرح بارور سازی ابرها که توسط نماینده سبزوار به رئیس جمهور ایران اسلامی پیشنهاد شده است ، طرحی است که پیش از این نتایج موفقیت آمیز آن در بعضی دیگر از نواحی کشور مورد آزمایش قرار گرفته است.به طوری که خبرگزاری ایسنا طی گزارشی دراین زمینه نوشته است:

افزايش 20 درصدي بارش در مناطق عملياتي

باروري ابرها در كشور جواب داد

در حالي كه ابهاماتي از سوي برخي كارشناسان درباره اثرگذار بودن باروري ابرها در ايجاد بارندگي مستمر مطرح شده بود، مسئولان اين پروژه از اثربخشي آن خبر مي‌دهند.

به گزارش خبرنگار ايسنا، مسئولان طرح‌هاي بارورسازي ابرها اعلام مي‌كنند در سال آبي 90 – 89، باروري ابرها بارش باران را در مناطق عملياتي 15 تا 20 درصد افزايش داده است.

مهدي جواديان‌زاده، مدير مركز ملي مطالعات و تحقيقات باروري ابرها با اعلام خبر افزايش بارش باران در نتيجه اجراي طرح باروري ابرها به ايسنا گفت: با اجراي اين طرح در سال آبي 90 – 89 متوسط افزايش باران در شهرهاي مختلف كشور 15 الي 20 درصد برآورد شده است.

وي افزود:‌ براساس ارزيابي‌هاي انجام شده ميزان افزايش بارش در استان فارس سه درصد، كرمان 9 درصد، زنجان 9 درصد و يزد 25 درصد تعيين شد.

مدير مركز ملي مطالعات و تحقيقات باروري ابرها درخصوص قيمت تمام شده آب استحصالي براي هر مترمكعب از طريق باروري ابرها بيان كرد: برآورد قيمت هر مترمكعب آب استحصالي از طريق بارورسازي ابرها در سال آبي 90 – 89 نشان دهنده به صرفه تر بودن اجراي اين روش نسبت به ساير روش‌هاي موجود است.

وي با اشاره به مجموع پروازهاي انجام شده در سال آبي گذشته گفت:‌ در سال 89، تعداد 60 سورتي پرواز و در سال 90 تعداد 10 سورتي پرواز براي انجام عمليات انجام شد كه براين اساس در پايان سال آبي 90 – 89 تعداد 70 پرواز عملياتي براي بارورسازي ابرها در استان‌هاي ذكر شده صورت گرفته است.

منبع : خبرگزاری ایسنا

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

سبزوار جزء پربارش ترین شهرهای خراسان رضوی در سال 90

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما