از جهاد اقتصادی تا تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی

سال 1391 بر تمامی مردمان شریف خطه پرافتخار سربداران و برتمامی شما مخاطبین گرامی این مجله مبارک باد.
نظر به اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در پیام نوروزی خود ، این سال را با عنوان سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری کرده اند ، که ادامه مسیر آغاز شده در سالهای گذشته را به عنوان یک  تکلیف ولایتی پیش روی همه ما ایرانیان مسلمان قرار می دهد .
ادامه مسیر کار و تلاش اقتصادی برای ملت ایران که نامگذاری 3 سال گذشته همه در راستای این هدف بوده است. به طوری که رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 88 را اصلاح الگوی مصرف ، سال 89 را همت مضاعف و کار مضاعف و سال 90 را سال جهاد اقتصادی نامیدند که همه به نوعی معطوف به اهداف بلند اقتصادی برای کشور عزیزمان ایران بودند.
اینک بد نیست نگاهی بیاندازیم به فهرست نامگذاری سالهای مختلف توسط مقام معظم رهبری .
برخی منابع اینترنتی ، چگونگی شکل گیری این رسم را مفصلاً تشریح کرده اند که در اسرارنامه دراینجا خلاصه ای از آن را تقدیمتان می کند :
 در چندسال ابتدایی رهبری آیت الله خامنه ای ، سالها نامگذاری نمی شدند بلکه در پیام نوروزی ایشان درهرسالی به یک موضوع محوری در کشور تأکید می شد .  این مدت که از سال 69 تا 77 به طول انجامید ، رهبری عظیم الشأن انقلاب در هرسال براین موضوعات تأکید کردند :
    * ۱۳۶۹: تاکید بر «تحول درونی و اصلاح امور».
    * ۱۳۷۰: تاکید بر «صبح روشنی».
    * ۱۳۷۱: تاکید بر «تحکیم معنویت».
    * ۱۳۷۲: تاکید بر «عدالت اجتماعی».
    * ۱۳۷۳: تاکید بر «صرفه‌جویی».
    * ۱۳۷۴: تاکید بر «وجدان کاری، انضباط اجتماعی، انضباط اقتصادی».
    * ۱۳۷۵: تاکید بر «ضرورت پرهیز از اسراف و حفظ ثروت و منابع عمومی کشور».
    * ۱۳۷۶: تاکید بر «توجه به معنویات و فضایل اخلاقی».
    * ۱۳۷۷: تاکید بر «صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف، قناعت و پایداری بر مواضع اسلامی و انقلابی».
از سال 1378 رسم تأکید بر یک موضوع مهم ملی در هر سال ، به رسم نامگذاری هرسال پیرامون یک موضوع محوری توسط مقام معظم رهبری تبدیل شد.
    * ۱۳۷۸: سال امام خمینی نامیده شد. این نامگذاری بدلیل همزمانی آن با یکصدمین سال تولد روح‌الله خمینی، رهبر پیشین جمهوری اسلامی بود.
    * ۱۳۷۹: سال امام علی بود. دلیل آن نیز وجود دو عید غدیر در آن سال بود.
    * ۱۳۸۰: سال اقتدارملی و اشتغال‌آفرینی نامیده شد.
    * ۱۳۸۱: به عنوان سال عزت و افتخار حسینی نامگذاری شد. دلیل این نامگذاری  تقارن ماه محرم قمری در فروردین و اسفند ماه همان سال بود.
    * ۱۳۸۲: سال خدمت گذاری.
    * ۱۳۸۳: سال پاسخگویی
    * ۱۳۸۴: سال همبستگی ملی و مشارکت عمومی
    * ۱۳۸۵: سال پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله نامیده شد. وجه تسمیه این نامگذاری از آن جهت بود که در آن سال دوبار تاریخ وفات پیامبر، به تاریخ قمری، در تقویم شمسی قرار گرفته بود. یکبار در ابتدای سال و یکی در پایان سال. دلیل دیگری نیز که عده ای برای این نامگذاری متصور شدند ، چاپ کاریکاتورهایی توهین آمیز از رسول مکرم اسلامی (ص) در اقدامی بی‌سابقه در نشریه دانمارکی در سال قبل از آن بود.
    * ۱۳۸۶: سال اتحاد ملی، انسجام اسلامی.
    * ۱۳۸۷: نوآوری و شکوفایی. مقام معظم رهبری در تشریح علت نامگذاری سال ۱۳۸۷به این عنوان، به «نوآوری بزرگ و تاریخی ملت ایران در پیروزی انقلاب ایران (۱۳۵۷)» اشاره کرد. سال ۱۳۸۷ سی‌امین سال بعد از انقلاب ۱۳۵۷ ایران است.
    * ۱۳۸۸: حركت به سمت اصلاح الگوی مصرف.
    * ۱۳۸۹: همت مضاعف، کار مضاعف.
    * ۱۳۹۰: جهاد اقتصادی.
    * 1391: تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی
با بررسی این فهرست به خوبی در می یابیم که هرچند رهبر معظم انقلاب در طول سالیان مختلف همواره به بُعد فعالیت های اقتصادی مردم و دولت توجه داشته اند ، اما نامگذاری مکرر 4 سال گذشته پیرامون موضوعات اقتصادی خبراز آن می دهد که در نگاه ایشان با توجه به اوضاع کلی جهانی از جمله شدت یافتن تحریم های اقتصادی علیه ایران ، رکود اقتصادی در کشورهای غربی ، تغییرتدریجی برخی معادلات جهانی در ابعاد اقتصادی و سیاسی که سالها ثابت مانده بود و ...اینک ما مردمان ایران زمین باید بیش از پیش در راستای رشد و توسعه اقتصادی کشور خود بکوشیم و مبارزه ای همه جانبه با استکبار جهانی داشته باشیم که همواره ایران را ضعیف و ذلیل و وابسته به خود خواسته اند.
با این اوصاف ما اهالی خطه پرافتخار سربداران که در طول تاریخ به ولایتمداری و کوشایی و غیرتمندی شهره بوده ایم ، باید در این مسیر با همتی جانانه حرکت کنیم و سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی را به خوبی در شهر و دیار خودمان تحقق بخشیم.
راستی به نظر شما مخاطبین گرامی اگر بخواهیم این موضوع را به دور از هرگونه شعارزدگی و به صورت کاملاً مصداقی مورد بررسی قرار دهیم ، ادامه جهاد اقتصادی از سال 90 و رسیدن به مبحث تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی در سال 91 در سبزوار چگونه می تواند اتفاق بیافتد؟
بی شک باید به این موضوع نیز مانند تمامی موضوعات دیگر از دو زاویه وظایف مدیران ارشد ونمایندگان  شهرستان و نیز وظایف مردم نگاه کنیم.
به نظر شما در سطح مدیران ارشد شهرستان سبزوار که شامل فرمانداری ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، شهرداری ، اعضای شورای اسلامی شهر ، امامت محترم جمعه ، رئسای ادارات و دانشگاه ها می شود ، باید چه اقداماتی در سال 91 صورت گیرد که شعار تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی را در این شهرکهن خراسان تحقق بخشد؟
در سطح ما مردم چه طور ؟ بی شک قرار نیست حدود نیم میلیون نفر ساکنین 4 شهرستان موجود در خطه سربداران یعنی سبزوار ، جوین ، جغتای و خوشاب در سال 91 فقط بنشینند و چشم بدوزند به دست حدود 100 یا نهایتاً 200 نفر مدیر و مقام مسئول محلی تا این ها شعارهای خوب را خودشان به تنهایی تحقق بخشند. وقطعاً اگر قرار است اتفاقی بیافتد وپیشرفتی صورت بگیرد ، باید ما مردم نیز سهم ونقش خود را ایفا کنیم. پس بگویید ما مردم در این سال عیناً چه وظایفی داریم و باید چه کار کنیم ؟
دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید. مجله اینترنتی اسرارنامه همواره کوشیده است ، با حفظ شئونات اخلاقی و رسانه ای فضایی آزاد ، صمیمی و متقابل برای ابراز عقاید گوناگون مخاطبین خود ایجاد کند.
اینک نیز منتظر آراء و نظرات شما هستیم.
کد : 5715
نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما