دکتر شریعتی ، آیت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی رفسنجانی در موزه عبرت

دکتر علی شریعتی فرزند شایسته دیار سربداران ، یکی از برجسته ترین چهره های ادبی و سیاسی معاصر است که از منتقدان رژیم پهلوی بود و مانند بسیاری دیگر از مردان و زنان غیور این آب و خاک طعم تلخ زندان و شکنجه گاه پهلوی را چشید اما دست از آرمان ها و مبارزات خود برنداشت و تا آنجا پیش رفت که محبوبیتی گسترده در میان قشر جوان و تحصیل کرده ایران به دست آورد و وی را جزء یکی از نظریه پردازان انقلاب اسلامی ایران می دانند.

البته پرواضح است که در جریان انقلاب اسلامی ایران ، از همه بیشتر اندیشه ها و آرمان های امام خمینی (ره) و سایر روحانیون مبارزی که پابه پای ایشان ، به میدان مبارزه علیه رژیم پهلوی وارد شدند ، موثر بود . اما بی شک مبارزه با طاغوت ستم شاهی و سپس استقرار حکومت اسلامی یک حرکت فراگیر مردمی بود که بسیاری از آگاهان و متفکران دلسوز سیاسی از جمله شریعتی در آن نقش داشتند.

از همین روست که در میان چهره های مشهوری که در زمان استبداد پهلوی به زندان و شکنجه گاه های آن رژیم گرفتار شدند ، نمایندگانی از همه نوع طرز فکر و طرز رفتار را مشاهده می کنیم.

از جمله بعضی از مشهورترین زندانیان سیاسی رژیم شاه می توان به حضرت آیت الله خامنه ای رهبرمعظم انقلاب ، آیت الله هاشمی رفسنجانی ، شهید آیت الله بهشتی ، شهید محمدعلی رجایی ، دکترعلی شریعتی ، شهید آیت الله مفتح و بسیاری دیگر را نام برد.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه به منظور پاسداشت مبارزات انقلابی مردم ایران در چند سال اخیر طی اقدامی ارزشمند موزه ای به نام موزه عبرت در تهران تأسیس شده است که یکی از بخش های دیدنی این موزه ، بند مشاهیر است و علاقه مندان در آن بند می توانندماکت و اطلاعاتی درباره شماری از برجسته ترین زندانیان و فعالان سیاسی معاصر ایران را مشاهده کنند.

یکی ازماکت هایی که دراین موزه به نمایش گذاشته شده است ، متعلق به دکتر علی شریعتی نویسنده بزرگ و ادیب روشنفکر مزینانی است که حقیقتا یکی از بزرگترین مفاخر دیار سربداران و به ویژه شهرستان های سبزوار و داورزن است.

همچنین در موزه عبرت ماکت هایی از آیت الله هاشمی رفسنجانی و آیت الله خامنه ای و دیگر بزرگان سیاسی معاصر نیز مشاهده می شود.

شما گرامیان هم اکنون می توانید برای مشاهده تصاویر بیشتری ازموزه عبرت ایران در بخش عکس نامه اسرارنامه به پیوند زیرمراجعه نمایید:

گزارش تصویری از موزه عبرت ایران

گفتنی است موزه عبرت ایران در منطقه تاريخي باغ ملي يا ميدان مشق سابق قرار گرفته است.

اين ميدان از ميادين تاريخي شهر تهران، با تاريخچه‌اي مملو از مسايل سياسي، اجتماعي، نظامي، فرهنگي و هنري به حساب ميايد.

قدمت اين منطقه به زمان فتحعلي شاه قاجار برمي‌گردد.

موزه عبرت ايران، با استفاده از كليه اسناد و مدارك مكتوب و شفاهي موجود و با بهره‌مندي از وجود مجرب‌ترين هنرمندان متعهد ايراني و با حفظ و بازسازي فضاي آن زمان سعي در به تصوير كشيدن حركات و جنايات رژيم پهلوي و معرفي آن به نسل جوان و فراهم آوردن زمينه‌هاي پژوهشي براي محقيقين و انديشمندان داخلي و خارجي نموده است.

پس از تغيير مخوف‌ترين شكنجه‌گاه تاريخ ايران به موزه عبرت ايران، كار بازسازي و آسيب‌شناسي اين مكان با نظر مثبت سازمان ميراث فرهنگي كشور، با حضور رييس محترم و معاونين ارشد اين سازمان و با اخذ نظريات دقيق كارشناسي آغاز گرديد.

موزه عبرت ايران سرانجام در تاريخ 8 بهمن ماه 2831هجري شمسي توسط رياست جمهور وقت رسما افتتاح گرديد.(منبع)

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

نقش دکتر علی شریعتی در تاریخ معاصر ایران از نگاه دانشجویان فردوسی مشهد

نظرت را بنویس
comments

علی مزینانی

باسلام وعرض ادب مرده آن است که نامش به نکویی نبرند... شریعتی همیشه برای ما و جهان اسلام وتمامی آزادیخواهان جهان زنده است چون او علی را برگونه ی اساطیر و فاطمه را چون فاطمه حسین را وارث آدم وشیعه را شیعه ی علوی نوشت وراهش نیز شناخته شده ی مکتب محمدی است شما عزیزان اسرنامه و سربداری همیشه افتخار ماهستید
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما