مشاور وزیر علوم: اختیاراتی که از دانشگاه ها گرفته شده ، باید به آنان بازگردانده شود

روز پنجشنبه  هفدهم بهمن ماه ، مصادف با ششمین روز از دهه مبارک فجر برای دیار سر بداران روز باشکوه و پربرنامه ای بود که شامل چند اتفاق مهم دانشگاهی ، هنری و اداری می شد.

از تودیع و معارفه رسمی رئیس دانشگاه حکیم سبزواری گرفته تا برنامه رونمایی از انیمیشن راشن و ماهشن به سفارش صدا و سیمای خراسان رضوی در سبزوار و افتتاح دفتر جدید خبر صدا و سیما در این شهر قطب رسانه ای خراسان تعدادی از مهمترین برنامه های روز پنجشنبه در سبزوار بود.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، در نخستین ساعات کاری روز هفدهم بهمن ماه مجموعه مدیران ارشد شهرستان به همراه امام جمعه معزز حجت الاسلام و ابراهیمی و بعضی اعضای شورای شهر به دانشگاه حکیم سبزواری رفتند تا با حضور مشاور وزیر و مدیرکل دفتر وزارت علوم و تعدادی دیگر از میهمانان برجسته کشوری و استانی رئیس جدید این دومین دانشگاه با سابقه و معتبر ملی در شمال شرق کشور را رسما معرفی نموده و از زحمات رئیس سابق قدردانی نمایند.

خوشبختانه مراسم تودیع  و معارفه رسمی رئیس دانشگاه حکیم سبزواری که وبسایت این دانشگاه به نیکی از آن به عنوان تکریم و معارفه یاد کرده ، به خوبی و با رعایت تمام شئون چنین مراسم نمادینی انجام شده است.

این در حالی است که چند ماه قبل مردم و رسانه های سبزوار در جریان یک تودیع و معارفه دانشگاهی دیگر که در دانشگاه علوم پزشکی سبزوار برگزار شد ، شاهد آن بودند که روال و شأن چنین جلسه نمادینی آن هم در حضور یک میهمان وزارتی رعایت نشد و بخشی از جلسه فضای پرتنش طرح  انتقاداتی اختصاص یافت که سوای درست یا غلط بودن آن انتقادات ، به طور کل جای بیان آن ها در چنان جلسه ای نبود و این نوع رفتار مورد انتقاد شدید رسانه ها و اذهان عمومی مردم سبزوار قرار گرفت و از جمله اسرارنامه نیز در مطلبی دیگر به تفصیل این موضوع را مورد بررسی قرار داده است.که شما گرامیان برای مطالعه آن می توانید هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

گفتنی است وبسایت دانشگاه حکیم سبزواری  گزارش مشروح و کاملی از روز تکریم و معارفه رسمی ریاست این دانشگاه را منتشر کرده است که اسرارنامه نیز در ادامه به بازنشر این گزارش می پردازد:

 

برگزاری مراسم تکریم و معارفه رؤسای دانشگاه

با حضور مشاور وزیر و مدیر کل دفتر وزارتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مراسم تکریم و معارفه رؤسای دانشگاه حکیم برگزار شد.

صبح روز پنج شنبه، ۱۷ بهمن ماه، در طلیعه سی و ششمین بهار انقلاب اسلامی، دانشگاه حکیم سبزواری، جلوه هایی دیگر از همدلی، همگامی و شور و اشتیاق را نمایان گر بود.

طی مراسمی با شکوه، با حضور آقای دکتر عبدالحسین فریدون، مشاور وزیر و مدیر کل دفتر وزارتی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و در جمع صمیمانه دانشجویان، کارکنان و اعضای هیأت علمی دانشگاه و نیز با شرکت جمع کثیری از مسئولان، مدیران و رؤسای ادارات، نهادها و ارگان های دولتی و غیر دولتی استان و شهرستان، مراسم تکریم و تجلیل از زحمات چندین ساله ی جناب آقای دکتر عباس محمدیان و همچنین معارفه جناب آقای دکتر جواد حدادنیا، به عنوان رئیس جدید دانشگاه، برگزار شد.

   حجت الاسلام دکتر خاتمی، مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه، به عنوان اولین سخنران، ضمن اشاره به انتخابات برگزار شده در خرداد ماه و خلق حماسه سیاسی از طرف آحاد مردم، انتخاب دکتر حدادنیا به عنوان فردی متخصص و متعهد و دارای تجربه و تبحر کافی را در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید، انتخابی اصلح و شایسته دانست و ابراز امیدواری کرد که تمامی مسئولان و مدیران شهرستان و نیز دانشگاه، با توجه به مشکلات مالی و کمبود اعتبارات دولتی، حداکثر توان خود را صرف همکاری با مدیریت جدید دانشگاه نمایند تا راه های رشد و توسعه دانشگاه حکیم بیش از پیش هموار و مرتفع گردد.

سپس جناب آقای مهندس شعبانی، معاون استاندار و فرماندار سبزوار، ضمن عرض تبریک فرا رسیدن دهه مبارک فجر، مقدم مشاور وزیر علوم را به دیار سربداران گرامی داشته و با اشاره به سبقه تاریخی و باستانی شهر سبزوار و وجود بیش از ۳۰ هزار دانشجوی فعال و شاغل به تحصیل در آن، از آقای دکتر فریدون، تقاضای همیاری و مساعدت بیشتر وزارت متبوع در رشد و توسعه کمی و کیفی آموزش عالی در شهرستان سبزوار را نمود.

فرماندار سبزوار همچنین از زحمات چندین ساله آقای دکتر محمدیان در مدیریت دانشگاه تقدیر و تشکر نمود و از ایشان به عنوان فردی یاد کرد که در شورای شهرستان همواره حضور فعال و مثمر ثمر داشته و شهرستان سبزوار از وجود ایشان و خدمات شایان ایشان همواره بهره مند گردیده است.

مهندس شعبانی همچنین به انتخاب دکتر حدادنیا به عنوان نماینده دولت تدبیر و امید در دانشگاه حکیم، اشاره و از آن به عنوان انتخابی شایسته و متفکرانه یاد کرد و از وزارت علوم  تقدیر و تشکر نمود.

حجت الاسلام ابراهیمی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان سبزوار نیز، طی سخنانی دهه فجر و طلوع انقلاب اسلامی را نقطه عطفی در تاریخ ایران دانست و با اشاره به جایگاه علم و اخلاق در دین مبین اسلام، علم و دانش را زمانی سودمند دانست که با عمل و اخلاق حسنه همراه باشد و گرنه چه بسا دانشمندان و عالمانی که به دلیل دوری از اخلاق و ایمان به بیراهه رفته و از علم آنان سودی نصیب مردم نشده است.

امام جمعه سبزوار با اشاره به جایگاه حوزه و دانشگاه، پیشرفت و رشد جامعه را مرهون همکاری این دو به عنوان بازوهای فکری انقلاب برشمرد و ضمن تجلیل و تکریم خدمات آقای دکتر محمدیان، برای آقای دکتر حدادنیا نیز در سمت جدید آرزوی توفیق و سربلندی نمود.

آقای دکتر عباس محمدیان، رئیس پیشین دانشگاه، به عنوان سخنران بعدی مراسم ضمن تبریک دهه فجر انقلاب اسلامی، از حضور پرشور همکاران دانشگاه و نیز مدیران و مسئولان استان و شهرستان در روز تعطیل، تقدیر و تشکر نمود و به ذکر گزارشی از روند فعالیت های دانشگاه در طول دو دوره مدیرت خود از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۲ پرداخت و ضمن برشمردن گام های اساسی و برجسته در رشد و توسعه دانشگاه در ۸ سال گذشته، گفت:

” دانشگاه حکیم سبزواری در طول سنوات گذشته از جهات مختلف رشد و توسعه یافته، چنانچه در بخش های عمرانی در سال ۸۴، ۴۰ هزار متر مربع و در سال ۹۲، ۹۷ هزار متر مربع توسعه داشته ایم، تعداد دانشکده ها از ۳ دانشکده به ۱۰ دانشکده، تعداد رشته های کارشناسی ارشد از ۷ به ۲۶ رشته، تعداد رشته های کارشناسی از ۱۸ رشته به ۴۲ رشته و رشته های دکتری که در سال ۸۴ وجود نداشته اند، هم اکنون به ۲۰ رشته افزایش داشته اند.

دکتر محمدیان همچنین تعداد استادیارهای دانشگاه را در طول این ۸ سال از ۴۸ به ۱۳۵ و تعداد دانشیارها را نیز از ۲ به ۳۰ و استاد تمامی را نیز از صفر به ۴ نفر افزایش برشمرد.

ایشان ایجاد پردیش خودگردان و نیز تغییر نام دانشگاه را از نقاط قوت و برجسته دانشگاه دانست و از ایجاد تعامل علمی، پژوهشی و فرهنگی با دانشگاه هایی از کشورهای افغانستان، پاکستان، تونس و فرانسه به عنوان رشد و توسعه علمی نام برد و ابراز امیدواری کرد که با نیروی جوانی و مدبرانه آقای دکتر حدادنیا، این فعالیت ها در آینده بیش از گذشته رشد و توسعه یابد.

دکتر جواد حدادنیا، رئیس جدید دانشگاه نیز، ضمن تبریک سی و ششمین بهار انقلاب اسلامی، از عموم حاضران در مراسم، داننشجویان، کارکنان، اعضای هیأت علمی و همچنین رؤسای ادارات و نهادها و آقای دکتر فریدون، مشاور وزیر و نیز از پیام تبریک نمایندگان محترم سبزوار در مجلس شورای اسلامی، تقدیر و تشکر ویژه نمود و با اشاره به جایگاه علم و دانش، از دانشگاه به عنوان نیروی محرکه و قلب تپنده ی کشور و به تعبیر امام راحل، کارخانه انسان سازی یاد کرد که کانون اصلی علم و دانش و پژوهش است.

رئیس دانشگاه حکیم، با اشاره به زحمات و خدمات شایان تمامی همکاران و خصوصاً مسئولان دانشگاه در سنوات گذشته، توکل بر خدا و مشارکت همه اعضای خانواده بزرگ دانشگاه را با همراهی تدبیر و امید، راه و شعار اصلی دانشگاه در آینده برشمرد و ابراز امیدواری کرد که دانشگاه حکیم سبزواری با تلاش مضاعف به جایگاهی که شایسته آن است برسد هر چند که راه سختی در پیش است لیکن شدنی است.

دکتر حدادنیا همچنین مسئولیت پذیری را سرلوحه تمامی امور دانست و با اشاره به سخنان ریاست محترم جمهوری در جمع رؤسای دانشگاه ها، تحقیق و پژوهش کاربردی را از جمله اصول و مبانی دانشگاه ها دانست، تحقیقی که محبوس در چهار دیواری ها نبوده و اثرات مستقیم آن بر جامعه، عیان باشد تا با تحقیق و پژوهش از دانشگاهی منفعل به دانشگاهی کارآفرین و مولد مبدل شویم.

ایشان به بیانات مقام معظم رهبری  اشاره نمود و گفت: مقام معظم رهبری، دانشگاه را تحول طلب و پویا می دانند و در جلسات مختلف به خروج از قالب بندی های متداول و یکنواختی و روزمرگی اشاره داشته اند و ما هم امیدواریم این تحول و دگرگونی و پویایی به بروز اتفاقاتی نو و جدید در دانشگاه ها منتج گردد.

دکتر عبدالحسین فریدون، مشاور وزیرعلوم و مدیر کل دفتر وزارتی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوی نیر به عنوان مهمان ویژه مراسم، با تاکید بر این‌ که نقش دانشگاه‌ها تنها تربیت نیروی تحصیلکرده نیست، افزود: اگر این امر با نیازهای کشور همخوانی نداشته باشد مشکلاتی برای اشتغال ایجاد می‌کند.

وی دانشگاه‌ را کارآفرین نه کارمند پرور برشمرد و افزود: رشته‌های دانشگاهی باید با برنامه های کلان دولت همخوانی داشته باشند، کرسی‌های آزاداندیشی، تعامل دانشگاه‌ها با مراکز علمی بین‌المللی و صنعت و جامعه، هدفمند بودن تربیت نیروهای متخصص و اعتدال و میانه روی و دوری از افراط و تفریط باید از اصول و مبانی اصلی دانشگاه ها باشند.

مشاور وزیر علوم افزود: اختیاراتی که از دانشگاه‌ها گرفته شده باید به آنان برگردانده شود و اختیاراتی هم که از وزارت علوم گرفته شده و به جاهای دیگر رفته باید بازگردانده شود.

دکتر فریدون قانون هیات امنای دانشگاه‌ها را قانونی مفید دانست که باید آن را تقویت کرد تا دانشگاه‌ها بتوانند برای سرنوشت خود برنامه‌ریزی کنند.

ویهمچنین بر تصمیم‌سازی دانشگاه‌ها و کامل‌کردن چرخه تولیدعلم و تبدیل علم به تولید تاکید کرده و در خصوص جذب اعضای هیات علمی و کارکنان دانشگاه‌ها نیز شایسته‌سالاری و توانمندی افراد را ملاک استخدام در دانشگاه ها برشمرد.

دکتر فریدون در ادامه با اشاره به سخنان ریاست جمهوری در جمع رؤسای دانشگاه ها افزود:

“باید بین‌المللی اندیشیده اما منطقه‌ای عمل کنیم و دانشگاه ها باید در این جهت حرکت کنند، همانگونه که با وجود ۴ میلیون دانشجو در کشور و وجود اعضای هیأت علمی مبرز، پتانسیل خوبی برای رشد و توسعه وجود دارد که بایستی برای آن برنامه ریزی و مدیریت انجام شود.

شایان ذکر است که در خلال مراسم، پیام تصویری نمایندگان مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی، آقایان دکتر محسنی و مهندس سبحانی فر به نمایش درآمد که از زحمات دکتر محمدیان، تقدیر و تشکر نموده و ضمن تبریک به آقای دکتر حدادنیا، برای ایشان آرزوی توفیق نموده و راهکارهایی جهت تعامل بخش دانشگاه با صنعت .

از دیگر مهمانان برجسته مراسم نیز می توان به آقایان دکتر رجبی، رئیس کمیسیون دائمی هیأت امنای دانشگاه های حکیم سبزواری و فناوری های نوین سبزوار و دکتر علم الهدایی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی و عضو هیأت امنای دانشگاه حکیم سبزواری،  اعضای شورای اسلامی شهر، شهردار منتخب، رؤسای دانشگاه ها و فرماندهی نیروی انتظامی منطقه سبزوار می توان اشاره کرد.

در پایان مراسم نیز هدایایی از طرف وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری، بخش های مختلف دانشگاه و همچنین نهادها، ادارات و سازمان های سبزوار به آقای دکتر محمدیان اهدا گردید.

شایان ذکر است که پس از اتمام مراسم، آقای دکتر فریدون با هیأتی همراه و با توضیحات آقای دکتر حدادنیا، ضمن بازدید از اماکن، ساختمان ها و طرح های عمرانی دانشگاه، با پیشرفت ها و عملکرد دانشگاه در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی، عمرانی، رفاهی- دانشجویی از نزدیک آشنا شده و پس از اهدای گل و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گمنام، در جلسه شورای دانشگاه شرکت نموده و ضمن استماع سخنان اعضا، راهکارهایی نیز جهت بهبود امور و رفع موانع و مشکلات ارائه نمودند.

منبع: وبسایت دانشگاه حکیم سبزواری

لازم به توضیح است ، دکتر حدادنیا از حدود یک ماه قبل و پس از برگزاری یک مراسم تودیع و معارفه داخلی ، عملا فعالیت خود را در دفتر ریاست دانشگاه حکیم سبزواری آغاز کرده بود و این مسؤولیت را از دکتر محمدیان تحویل گرفته بود.

مجله اینترنتی اسرارنامه هم اکنون در بخش عکس نامه همین وبسایت گزارشی تصویری از مراسم رسمی تودیع و معارفه رئیس دانشگاه حکیم سبزواری منتشر کرده است. شماگرامیان می توانید برای مشاهده این تصاویر به پیوند زیر مراجعه نمایید:

گزارش تصویری

همچنین شما گرامیان هم اکنون می توانید برای مطالعه رزومه ای از دکتر جواد حدادنیا که قبلا توسط اسرارنامه منتشر شده است ، روی اینجا کلیک کنید.

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

ابراز تمایل رایزن فرهنگی سفارت اتریش برای بازدید از دانشگاه حکیم سبزواری

نظرت را بنویس
comments

بهزاد

تأسیس مؤسسه آموزش عالی سلامت در قوچان قوچانی / هادی شوشتری در حاشیه برگزاری مراسم گرامیداشت سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در مسجد جامع امام خمینی (ره) این شهرستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد : وجود دانشگاه دولتی در هر شهر باعث رشد و توسعه آن شهرستان شده و ارتقای مجتمع آموزش عالی فنی و مهندسی قوچان به دانشگاه مهندسی فناوری‌های نوین و قرار گرفتن در ردیف بودجه ۹۳ باعث جلو افتادن قوچان از شهرهای سبزوار و نیشابور شده است .
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما