نقش مهم آیت الله سیدعبدالاعلی سبزواری در دفاع از اندیشه های امام خمینی(ره) در حوزه علمیه نجف

سبزواری ها همواره نقشی پررنگ در عرصه هایی که منجر به عزتمندی و اقتدار ایران اسلامی می شده ،  داشته اند
اگر از تاریخ سبزوار در دوران پیش از اسلام که میزبان یکی از نیایشگاه های اصلی دین داران عصر ساسانی به نام آذربرزین مهر بوده است بگذریم و نیز اگر از کنار حرکت های ارزشمند مردم شیعه این شهر در دوران بعد از ورود اسلام به ایران به سرعت عبور کنیم و درباره کمک مردم سبزوار به یحیی بن زید و تشکیل حکومت شیعه سربداران در قرن هشتم هجری هم چیزی ننویسیم در قرن چهاردهم هجری و در بطن خلق حماسه شکوهمند انقلاب اسلامی ایران ، نمی توان از نقش مبارزات موثر فکری ،  ادبی ، مذهبی و سیاسی سبزواری ها گذشت.
چه اینکه بعضی از اثرگذارترین چهره های مطرح در جریان انقلاب و اتفاقات جانبی آن فرزندان دیار سربداران نظیر دکتر علی شریعتی نظریه پرداز و متفکر انقلابی در سال های انقلاب تا به همین امروز اندیشه هایش پژواکی گسترده در روح و جان  جوانان  ایرانی دارد، استاد حمید سبزواری شاعر بعضی از ماندگارترین سروده های انقلابی که انتشار آنان در میان مردم در ایام انقلاب شور و شوق و هیجانی خاص برای ادامه مبارزات سیاسی و اجتماعی ایجاد می کرد و همچنین آیت الله سیدعبدالاعلی سبزواری که هرچند به دلیل عدم سکونت در  ایران و نیز به دلیل پررنگ تر بودن جنبه های علمی و فقهی شخصیت او ، ابعاد سیاسیش کمتر نمایان شده است اما آگاهان سیاسی و مذهبی ، هرگز نقش موثر او در دفاع از اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) بنیانگذار کبیر انقلاب را نادیده نگرفته و حتی وی را بزرگترین مدافع اندیشه های امام در نجف اشرف دانسته اند که در آن زمان اصلی ترین حوزه دینی تشیع محسوب می شد.
در همین رابطه حجت الاسلام احمد عادبدی رئیس پژوهشکده علوم و معارف قرآنی علامه طباطبایی در یک مصاحبه مطبوعاتی به دیدگاه‌های سیاسی حضرت آیت‌الله سبزواری در زمینه دفاع از امام خمینی‌(ره) و انقلاب اسلامی اشاره کرده و گفته است:

حضرت آیت‌الله سبزواری مهم‌ترین مدافع اندیشه‌های امام خمینی‌(ره) در نجف و تنها کسی بود که از همه بیشتر و مفصل‌تر درباره ولایت فقیه بحث کرده است.
 
وی با بیان این‌که حضرت آیت‌الله سبزواری در زمینه ولایت فقیه بر این اعتقاد بود که هیچ فقیهی با ولایت مطلقه فقیه مخالفت ندارد، همه فقها ولایت فقیه را قبول دارند و تنها در صغرای مسأله دیدگاه‌هایشان متفاوت است، تصریح کرد: وی معتقد بود هرکسی به قانون‌های اجتماعی پایبند نباشد صلاحیت ولایت فقیه را ندارد.
(منبع)


گفتنی است آیت الله سیدعبدالاعلی سبزوار صاحب یکی از معتبرترین تفاسیر مورد وثوق شیعه از قرآن کریم است.
کتاب تفسیر مواهب الرحمن آیت الله سبزواری که متاسفانه  هنوز به فارسی ترجمه نشده است ، از لحاظ دقت و استحکام تفسیر به روش قرآن به قرآن ، حتی از تفسیر میزان آیت الله طباطبائی نیز کامل تر ارزیابی شده است.
این عالم ربانی که از بزرگان تشیع و مجتهد طراز اول و زعیم حوزه علمیه نجف قبل از ایت الله سیستانی بوده است، اصالتا متعلق به روستای یوسف آباد دهستان پیراکوه جوین در نزدیکی سبزوار است ولی متاسفانه به جهت کم اطلاعی در جوین از ایشان نامی برده نمی‌شود و از آنرو که قبلا این منطقه زیرمجموعه شهرستان سبزوار بوده به موسوی سبزواری شهرت یافته است. (منبع)

آیت  الله سیدعبدالاعلی سبزواری‌ در هيجدهم‌ ذي‌ حجه‌ 1328 ه .ق. - مصادف‌ با عيد غدير خم‌ - در سبزوار ديده‌ به‌ جهان‌ گشود.
و 86 سال پس از آن تاریخ بعد از عمري‌ تدريس‌ و تحقيق‌ و تأ‌ليف‌ و مجاهدت‌ در روز دوشنبه‌ 25 مرداد 1372 ش. (27 صفر 1414 ه.) - مصادف‌ با شب‌ رحلت‌ رسول‌ خدا (صلي الله عليه و آله) و شهادت‌ امام‌ حسن‌ مجتبي(عليه السلام) - در نجف‌ اشرف‌ درگذشت‌ و به‌ ديدار حق‌ شتافت. برخي‌ معتقدند که‌ وي‌ توسط‌ رژيم‌ بعث‌ عراق‌ مسموم‌ و شهيد شده‌ است.

برای آشنایی بیشتر با مرحوم آیت الله سیدعبدالاعلی سبزواری مرجع عالی رتبه جهان تشیع هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

مرکز اسناد انقلاب اسلامی از نقش و جایگاه دکتر شریعتی در جریان انقلاب 57 ایران می گوید

 

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما