سرمایه های ملی سبزوار ، هدر نرود!

جدیدترین گزارش منتشر شده در خبرگزاری ایرنا یکی از مشکلات مهم ، اما کمتر دیده شده شهرستان سبزوار را هدف قرار داده و به خوبی به بررسی آن پرداخته است.
در این گزارش که خبرنگار ایرنا آن را از میان مسافرین نوروزی  سبزوار تهیه کرده است ، به وضوح بیانگر این است که از دیدگاه بسیاری از مسافرین و نیز شهروندان سبزواری ، یک  سرمایه عظیم ملی در سبزوار در حال هدر رفتن است.
این سرمایه مجموعه جاذبه های گردشگری دیار سربداران است که اگر در  این سالها مسئولین مربوطه عملکردصحیحی درارتباط با این موضوع در پیش می گرفتند و نیز خود ما مردم ساکن در شهرها و روستاهای منطقه در کنار یا حتی جلوتر از مسئولین همت وخلاقیت مناسبی در این زمینه از خود به خرج می دادیم ، هم اکنون می توانستیم فواید فراوانی در ابعاد مادی و معنوی نصیب خود کنیم.
پیش از این در این زمینه طی انتشار مطالبی با عنوان «گردشگری سبزوار  / یک گزارش تأمل برانگیز وچندسئوال» و
 «میلیون ها نفر مسافر درراه سبزوار ...»توضیحات مفصلی ارائه کرده ایم وحالا قصد تشریح بیشتر این موضوع را نداریم.
فقط در این نوشته قصد آن وجود دارد که بگوییم در سالی که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی  به نام حمایت از تولیدملی و کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده است ، یکی از مصادیق بارز حمایت از سرمایه ایرانی در سبزوار ، رسیدگی و توجه کافی به جادبه های تاریخی و فرهنگی این شهر است تا به رونق صنعت گردشگری بیانجامد. و چنانکه می دانیم صنعت گردشگری خود مولد بسیاری از مشاغل پایدار است و باعث افزایش درآمد مردم هر منطقه می شود.
لکن رفتار سبزواری ها و مسئولین این شهرستان در باب صنعت گردشگری در سال های گذشته بسیار ضعیف بوده است به طوری که می توان از آن به عنوان مصداق بارز اسراف در سرمایه های ملی یاد  کرد.
چرا که از یک طرف شمار زیاد جوانان بیکار و وضعیت بد اقتصادی آنان در سبزوار منجر به بروز برخی مفاسد و حتی فجایع اجتماعی شده است.
از طرفی دیگر جاذبه ها و پتانسیل های فراوان گردشگری این شهر به حال خود رها شده و هیچ اقدام کافی  برای معرفی و گردشگر پذیر کردن این جاذبه ها صورت نگرفته است
و دردناکتر از همه اینکه میلیون ها نفر مسافرجاده بین المللی تهران—مشهد همه ساله در ایام نوروز و تعطیلات تابستان و سایر ایام سال از شهر و روستاهای مختلف دیار سربداران می گذرند و ما سبزواری ها حتی نمی توانیم یک روز این مسافران را در شهر تاریخی و فرهنگی خود نگاه داریم.
این موضوع مثل وقتی است که فردی در کنار یک لوله کاملاً باز از آب سالم و گوارا نشسته باشد و درحالی که آب فراوانی در حال جاری شدن روی زمین است ، آن فرد از شدت تشنگی جان بدهد.
دراین دیدگاه به نظر مجله اینترنتی اسرارنامه ، مناره خسروجرد ، آرامگاه اسرار ، کاروانسراهای مهر و مزینان و دیگر کاروانسراهای بین راهی ، آتشکده آذربرزین مهر ، مقبره تاریخی بقراط ، مزار امام زادگان متبرکه ، قدمگاه امام جواد (ع)در ششتمد و ... نه فقط آثار ثبت شده تاریخی و فرهنگی سبزوار بلکه سرمایه های ملی ایران هستند که می توانند از محل جذب گردشگران داخلی و خارجی ، به تولید درآمدهای فراوان بیانجامند.
پس به نظر می رسد درسال حمایت از تولیدملی و کار و سرمایه ایرانی یک وظیفه اصلی برای هردو گروه مسئولین ادارات دولتی  و نمایندگان و مدیران شهری سبزوار و هم برای ما مردم هریک به نوبه خود این باشد که نگذاریم سرمایه های ملی شهر زادگاهمان در زمینه گردشگری به هدر بروند. و از همین  حالا همه با هم به این بیاندیشیم  که اگر نوروز رو به پایان می رود ، تعطیلات سه ماهه تابستانی  در راه است. پس قدر این فرصت ها را بدانیم ...
حالا متن کامل گزارش ایرنا را درمورد هدر رفتن جاذبه های گردشگری سبزوار به عنوان سرمایه های ملی این شهر ، مطالعه بفرمایید :
بسیاری از جاذبه های گردشگری سبزوار برای مسافران ناشناخته است

بسیاری از جاذبه های گردشگری سبزوار برای مسافران ناشناخته است  شماری از مسافران نوروزی سبزوار گفتند: بسیاری از جاذبه های گردشگری این شهرستان برای مسافران ناشناخته و از چشم آنها پنهان است.
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا ، این مسافران اضافه كردند :باید برای معرفی آثار تاریخی و فرهنگی ، مناطق تفرجگاهی ،كویر ، تنوع جانوری و غیره این شهرستان به مسافران و هدایت آنها به سمت این جاذبه ها اقداماتی بویژه زیرساختی انجام شود.

شماری از آنها بیان داشتند : به دلیل نداشتن شناخت كافی از جابه های گردشگری این شهرستان در بازدید از آنها دچار مشكل و سرگردانی شده ایم.

یك مسافر كاشانی كه مطالعه 'كلیدر' اثر محمود دولت آبادی نویسنده شهیر سبزواری او را علاقمند به این شهرستان كرده، معتقد است : معمولا گردشگر به سمت جاذبه نمی آید بلكه این جاذبه های یك شهر است كه گردشگر را جذب خود می كند.

'خانی ' گفت : سبزوار دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی است و بسیاری از جاذبه های گردشگری این شهرستان كهن برای مسافران ناشناخته است.

وی كه در مسیر سفر به مشهد مقدس وارد سبزوار شده، می افزاید : باید در زمینه شناساندن و جذب مسافران به سمت این آثار و جاذبه ها كار شود و شرایط به گونه ای باشد مسافری كه برای اقامت چند ساعته وارد سبزوار شده چند روزی در این شهر ماندگار شود.

وی افزود: فراهم كردن اقامت موقت و ارزان قیمت در كنار جاذبه های گردشگری سبزوار می تواند اقدامی در این راستا باشد.

یكی از همراهان وی نیز می گوید: مسافران در ورود به شهر سبزوار با نمادی كه نشانگر پیشینه غنی این شهرستان به طور كامل باشد مواجه نمی شوند و تندیس هفت پیكر سربداران واقع در ورودی شهر ،بیانگر بخشی از تاریخ سبزوار است.

این مسافر در بخش دیگری از سخنانش در عین تشكر از راهنمایان مستقر در ورودی سبزوار، ادامه داد: برای اسكان موقت به میدان 30 هزار متری شهر هدایت شدیم اما این محل به دلیل ترافیك و سرو صدای زیاد اطراف آن محل مناسبی برای اسكان مسافران خسته نیست .

یك گردشگر تهرانی هم می گوید: شهرستان سبزوار در ورودی خود دارای جذابیت های فراوانی همچون رباط های بین راهی مهر ، مزینان و ریوند ، روستای تاریخی مزینان زادگاه دكتر علی شریعتی ،روستای باشتین خاستگاه قیام سربداران ، تعداد زیادی بقعه متبركه و ... است.

' خالقی' واقع شدن بخش ششتمد با جاذبه های تاریخی و تفرجگاهی و پناهگاه حیات وحش شیراحمد در كنار محور سبزوار – مشهد و نیز جاذبه های متنوعی همچون كویر و مناطق كوهستانی و ییلاقی را در این شهرستان از قابلیت های گردشگری در این منطقه دانست.

وی با بیان اینكه سالانه چندین میلیون مسافر بارگاه رضوی در مسیر ورودی استان از كنار این جاذبه ها عبور می كنند، ادامه داد: بسیاری از قابلیت های گردشگری سبزوار از دید مسافران مغفول مانده است.

وی با اشاره به توزیع بروشورهای راهنمای گردشگری و استقرار راهنمایان در برخی نقاط ورودی شهرستان ،این اقدام را برای معرفی قابلیت های گردشگری سبزوار ناكافی دانست.

وی گفت: می توان با اقدامات زیرساختی همچون راه اندازی واحدهای پذیرایی ، مجتمع های خدماتی و رفاهی بین راهی ، برپایی نمایشگاه ها و بازارچه ها و غیره در محل بناهای تاریخی، زمینه جذب مسافر و گردشگر به سمت این جاذبه ها را فراهم كرد.

یك مسافر گرگانی هم با بیان اینكه مناطق كویری سبزوار مورد علاقه مسافرانی است كه از مناطق سرسبز و پر باران شمال به این شهرستان سفر می كنند ناشناخته بودن این مناطق برای بسیاری از این مسافران را مورد اشاره قرار داد.

' محسنی 'وجود راهنمایانی برای هدایت علاقمندان به این سمت و برگزاری تورهای گردشگری را پیشنهاد داد.

یك مسافر تهرانی هم گفت: مسافران در شهری همچون سبزوار به دنبال آشنایی با صنایع دستی ،لباس های سنتی ، غذاهای محلی و موارد اینچنینی و خرید آن هستند در حالی كه در بازار این شهر و رستوران های آن همان كالا و غذایی عرضه می شود كه در سایر شهرها هم هست.

خانم ' محمد زاده' كه برای بازدید از موزه مردمشناسی سبزوار آمده راه اندازی محلی برای عرضه صنایع دستی سبزوار در غرفه های كاروانسرای فرامرزخان و نیز عرضه سوغات و صنایع دستی سبزوار در ورودی و خروجی این شهرستان را پیشنهاد كرد.

وی مغازه های واقع در كنار محله گلستان سبزوار را محلی جالب توجه دانست و گفت: چنین مكانی برای افرادی كه از زندگی شهری پر زرق و برق به سبزوار می آیند، جذابیت دارد.

'یوسفی ' كه اهل بجستان است و به بازدید آرامگاه اسرار آمده، می گوید: سبزوار شهر بزرگی است و نبود راهنمایان گردشگری و تابلوهای راهنما به سمت مكان های گردشگری و زیارتی در داخل شهر موجب سرگردانی مسافران شده است.

وی همچنین گفت: شهرستان سبزوار با توجه به قرار گرفتن در مسیر تردد زائران بارگاه رضوی جای هزینه بیشتری برای فراهم كردن امكات رفاهی را دارد و باید به این شهر كه در دروازه ورودی پایتخت معنوی ایران قرار گرفته نگاه ملی شود .

' قربانی' مسافر تهرانی عازم مشهد كه علاقمند بازدید از مكان های تاریخی و تفرجگاهی این شهرستان است می گوید: اطلاعاتی در مورد اینگونه مكان ها ندارم .

وی برپایی نمایشگاه هایی از معرفی جاذبه های گردشگری سبزوار را در محل های اسكان مسافران اعم از داخل شهر و حاشیه كمربندی ، كنار رستوران ها و مجتمع های بین راهی و نیز استقرار راهنمایان گردشگری در این محل ها را پیشنهاد داد.

یكی دیگر از مسافران به بازدید از زادگاه دكتر علی شریعتی ، روستای باشتین محل قیام سربداران و آتشكده آذر برزین مهر سبزوار ابراز علاقه می كند.

'ایوبی ' نبود راهنما را مشكلی برای بازدید از این محل ها دانسته و اضافه می كند : برگزاری تورهای گردشگری به اینگونه مكان های تاریخی مشهور سبزوار به طور قطع مورد علاقه بسیاری از مسافران است.

یك مسافر كرمانشاهی كه در بازگشت از مشهد مقدس وارد سبزوار شده و یك شب را در مدرسه شهید غفوری سبزوار اسكان داشته خواستار فراهم كردن امكانات رفاهی بیشتری برای مسافران فرهنگی در مدارس و همچنین اجازه اقامت حداقل 24 ساعته برای مسافرانی شد كه دچار سانحه رانندگی و یا مشكلی در این شهر شده اند.

یك شهروند سبزواری هم احیای كاروانسراهای بین راهی این شهرستان را پیشنهاد داده و می گوید : بنا بر برخی اخبار اعلامی مربوط به حوادث رانندگی محور شاهرود – سبزوار ، خواب آلودگی و خستگی چشم راننده به دلیل یكنواختی مسیر، عامل بیشتر این تصادفات است.

'پناهی مقدم' اضافه می كند: می توان با احیای كاروانسراهای بین راهی این محور كه در گذشته استراحتگاه كاروانیان بوده فرصتی دوباره برای توقف و استراحت مسافران فراهم و آمار این تصادفات را كم كرد.

وی گفت: همچنین چندین روستا در حاشیه محور سبزوار – مشهد وجود دارد كه هر یك صنایع دستی ،غذاها های محلی و بازی های بومی دارد و می توان با برگزاری جشتواره های هنری در بعضی از روستاهای شاخص ، سبزوار را در این بخش ها معرفی و مسافران را جذب آنها كرد.

یك شهروند دیگر سبزواری كه به همراه میهمانان خود برای بازدید كاروانسرای فرامرزخان آمده می گوید: بسیاری از شهروندان در ایام تعطیلات میزبان مسافران از نقاط مختلف كشور هستند.

' حیدری ' افزود: این در حالی است كه تعداد زیادی از آنها خود شناخت درستی از مكان های تاریخی ، جاذبه های طبیعی ، صنایع دستی و برنامه های ویژه مسافران و ... شهرستان ندارند و توزیع بروشورهای راهنمای گردشگری هم محدود به ورودی های شهرستان شده است .

' حیدری ' همچنین ضمن تقدیر از عملكرد شهرداری در نصب یادمان ها و جمع آوری دستفروشان در آستانه نوروز گفت: در عین حال بازسازی برخی میادین و معابر تخریب شده همچون نصب یادمان میدان 22 بهمن و فضاسازی اطراف میدان دروازه عراق و غیره می توانست در ایام ورود مسافران چهره شهر را زیباتر كند.

شهرستان سبزوار در ورودی استان خراسان رضوی واقع شده و حدود 150 كیلومتر از محور این شهرستان از غرب به شرق سالانه مسیر عبور میلیون ها زائر امام رضا (ع) است .

این شهرستان حدود یك هزار اثر تاریخی و فرهنگی شناسایی شده دارد.

 دوستان گرامی مجله اینترنتی اسرارنامه ، شما هم اکنون می توانید با مراجعه به بخش های سبک زندگی و چای داغ همین وبسایت از جدیدترین مطالب منتشر شده دراین بخش ها به ترتیب در مورد  آداب و رسوم نوروزی درروستای کراب و ضرورت ساخت موزه های متعدد در شهرستان سبزوار بازدیدبفرمایید.
نویسنده : 5715
 کوچه پس کوچه پیوندها
کلیک کنید:
از جهاد اقتصادی تا تولیدملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی
نظرت را بنویس
comments

roli

اسرار جان خوبه گاهی محض رضای خدا مینیمال نویس بشی
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما