مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن: حکومت سربداران مهمترین منشأ تحولات سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی ایران درقرن هشتم هجری بود

وبسایت متعلق به مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن پایتخت ایالات متحده آمریکا که به نام اختصاری IEC شهرت یافته است ، مدتی قبل ضمن انتشار مقاله ای مفصل درباره دولت سربداران که توسط یک پژوهشگر ایرانی تنظیم شده ، از نهضت مورد ذکر به عنوان مهمترین منشأ تحولات سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی ایران در قرن هشتم هجری یاد کرده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه در مقدمه این پژوهش تاریخی که توسط آقای حسین مرادی نسب انجام شده و قبلا در یکی از نشریات تخصصی در زمینه تاریخ نیز در داخل ایران انتشار یافته است (منبع)، درباره تأثیرات مهم سربداران در قرن هشتم هجری چنین نوشته شده است:


خراسان از ديرباز از پايگاه هاى عمده تشيع در منطقه به شمار مى رفت به ويژه آنكه حضور امام رضا(عليه السلام) و سادات در گسترش فرهنگ تشيع و معارف اسلامى در منطقه كمك شايانى كرد. حضور علويان پشتوانه اساسى و مهمى در جبهه سياسى و فرهنگى بود و سبب تقويت مبانى اعتقادى تشيع شد. در طول تاريخ هميشه اين خط فكرى و سيره عملى ائمه(عليهم السلام) ادامه داشت.

فرهنگ غنى تشيع هميشه در ستيز با حاكمان جور و ستم بوده و خواهد بود. حاكمان ستمگر و دين گريز، اين فرهنگ را هميشه خطرى براى ادامه حاكميت خود بر مردم مى دانستند.

در قرن هشتم سربداران با حمايت و نيروى معنوى عالمان دينى كه از پشتوانه مردمى برخودار بودند توانستند بر دست نشاندگان ايلخانى پيروز شوند و دولت سربداران را با حمايت آنان تأسيس كنند.

ايجاد حكومت شيعى در خراسان، شكستن اُبهّت مغولان و پيروزى بر آنان، از بين بردن جو رعب و وحشت، ايجاد فضاى باز سياسى جامعه، برقرارى عدالت اجتماعى، گسترش فرهنگ تشيع، دخالت عالمانِ دين در اداره جامعه و تأثير دولت سربداران بر جنبش هاى منطقه را مى توان مهم ترين منشأ تحولات سياسى و اجتماعى و فرهنگى در آن عصر دانست.

منبع: مرکز تعلیمات اسلامی واشنگتن

لازم به ذکر است مرکز IEC واشنگتن یک موسسه پژوهشی و آموزشی متعلق به جهان اسلام است که با هزینه مسلمانان آمریکا و برخی کشورهای اسلامی نظیر ايران ، افغانستان ، پاكستان ، عراق  اداره می شود و در شهر پوتومَك ايالت مريلند و در حومه شهر واشنگتن دي سي ، پايتخت ايالات متحده آمريكا واقع است.(منبع)

گفتنی است نهضت ملی مذهبی سربداران در قرن هشتم هجری توسط شیخ خلیفه مازندرانی اولین رهبر  فکری و روحانی این قیام (منبع) در مسجد جامع دارالمومنین سبزوار پایگاه تشیع خراسان پایه گذاری شد اما وی مدتی بعد با توطئه فقیهان غیرشیعه و دست نشانده ای که از جانب حکومت مغول در همه شهرهای خراسان گماشته شده بودند به شهادت رسید . اما نهضتی که او پایه گذاری کرد مدتی بعد با رشادت پهلوان عبدالرزاق باشتینی (منبع) که از جوانمردان نامدار زمان خود بود و با راهنمایی های شیخ حسن جوری سربداری دومین رهبر روحانی سربداران نیز با کمک شور و ایمان مردم منطقه به شکل حکومتی مستقل در آمد.

ارزش های تاریخی و فرهنگی این نهضت به حدی است که از میان تمام حکومت هایی که در تاریخ چندهزارساله ایران زمین برسرکار آمده اند ، تنها سربداران است که به عنوان نماد آزادگی و غیرتمندی ایرانیان تبدیل شده است. به گونه ای که پس از وقوع انقلاب اسلامی ایران و در سال های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ، اولین سریال فاخر تاریخی که در صدا و سیما ساخته شد ، سریال سربداران بود که که در واقع بیان گر گوشه ای از تاریخ سراسر حماسه و افتخار سرزمین خراسان و به ویژه دارالمومنین سبزوار بود. و بعد ها کارشناسان این سریال را آغاز موفقی بر توجه به تاریخ در تلویزیون دانستند. (منبع1)  ،  (منبع2)    برای مشاهده تصاویری از سریال سربداران هم اکنون روی اینجا کلیک کنید.

به دلیل همین نقش و جایگاه با اهمیت سربداران در تاریخ ایران اسلامی و جهان تشیع قرار است بنیاد ملی اسلامی سربداران در شهر سبزوار تأسیس شود وکنگره بین المللی بزرگداشت این رویداد تاریخی نیز در همین شهر برگزار گردد.(منبع1) ، (منبع2) همچنین وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران پیشنهاد ثبت هفتصدمین سال وقوع نهضت سربداران را در سازمان جهانی یونسکو مطرح کرده است. (منبع)

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

ویژگی های مشترک انقلاب اسلامی ایران  و نهضت سربداران سبزوار

نظرت را بنویس
comments

می ترسم چند وقت دیگر خبرش در بیاید که مردم دیگر شهرها مدعی پایتختی یا تاسیس سربداران شده اند گویا همسایه شرقی سبزوار چنین سوداهایی دارد هرچند هیچ سند و مدرک تاریخی این ادعای خنده دار را تایید نمی کند ولی بالاخره سبزواری ها باید مراقب باشند اگر خواب غفلت ادامه پیدا کند اسناد و مدارک تاریخی را هم می سازند

زمانی

امریکاییها قدر سربدارانو فهمیدن ولی ما تو ایران چندان توجهی بهش نداریم باعث تاسفه باید تو شهر سبزوار هرسال برای یاداوریش برنامه های مختلف اجرا بشه ولی فعلا که خبری نیست
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما