ضرورت به کارگیری نمای مناسب درساختمان های اداری و مسکونی سبزوار

صفحه دیروز امروز سبزوار که یکی از صفحات فعال در ارتباط با مسائل گوناگون پیرامون دیار سربداران نظیر خاطرات قدیمی مردم و موضوعات روز توسعه ای این شهر است ، به تازگی با انتشار تصویری ازنمای بیرونی ساختمان جدید اداره بهزیستی از سبک دلنشین نماکاری آن با مصالح مناسب ساختمانی تقدیر کرده است.

به گزارش مجله اینترنتی اسرارنامه ، طبق آنچه که در تصویر هم مشخص است ، درنمای ساختمان اداره بهزیستی به جای استفاده از سنگ هایی که این روزها بسیار معمول شده ، از آجرسفال استفاده گردیده است. طبق آنچه عده ای از صاحبنظران معتقدند نماهای آجری بیشترین سازگاری را با محیط زیست شهرها دارند به طوری که حداقل درمناطقی شبیه به اقلیم جغرافیایی نواحی مرکزایران پرندگان درساختمان هایی با نمای آجری امکان لانه سازی بیشتری نسبت به ساختمان های سنگی دارند و همچنین ازلحاظ بصری نیز نماهای آجری به سبک سنتی خانه های ایرانی شبیه تر و به فرهنگ بومی کشورمان نزدیک تر است.

علاوه بر جنس مصالح به کارگرفته شده دربناها ، بسیار نیکوست که در طراحی ساختمان های شهر سبزوار و به ویژه ساختمان های اداری از طرح های متناسب با معماری بومی این منطقه استفاده شود. چرا که دیار سربداران با برخورداری از پیشینه طولانی و قوی تاریخی و فرهنگی شایسته است در معماری ساختمان هایش به گونه ای عمل شود که هویت اصیل تاریخی وفرهنگی آن حفظ و به نمایش گذاشته شود.

پدیده ای که متاسفانه در سال های اخیر همانند دیگر شهرهای کشور در ساختمان های جدید سبزوار موردغفلت واقع شده است و وضعیت به گونه ای پیش رفته است که معماری ساختمان های شهر دیرینه های پایدار و موزه یادمان  های هزاران ساله و پایتخت سربداران ، اصلا هویت منسجم و اصیل فرهنگی این منطقه را نشان نمی دهند.

خوشبختانه به تازگی کتاب فاخری در سبزوار و توسط انتشارات فیروزی منتشر شده است که به صورت مفصلی به معماری و معماران قدیم دیار سربداران پرداخته است و مطالعه این کتاب جامع می تواند ذهن معماران و مهندسان ساختمانی امروز را به ویژگی های معماری سنتی سبزوار آگاه و آشنا کند.(برای کسب اطلاعات بیشتر روی اینجا کلیک کنید.)

بدین ترتیب باید امیدوار بود، در آینده هرچه بیشتر شاهد به کارگیری مصالح مناسب محیط زیست و طرح و نقشه های برگرفته از پیشینه فرهنگی و تاریخی منطقه در ساختمان های شهرمان به ویژه ساختمان های دولتی باشیم.

انتخاب این نمای مناسب برای اداره بهزیستی سبزوارمی تواند مقدمه ای برای ایجاد یک سبک صحیح و نوین درنماکاری ساختمان های دولتی باشد.

گفتنی است رئیس اداره بهزیستی سبزوار در سال های اخیر برعهده محمدحسین هادوی فر بوده است که از مدیران کم حاشیه و موفق ادارات دیار سربداران محسوب می شود.

لازم به ذکراست ، اسرارنامه پیش از این نیز از مطالب منتشر شده درصفحه دیروز و امروز سبزوار درشبکه اجتماعی فیسبوک استفاده کرده است. که شماگرامیان می توانید برای مطالعه این مطالب هم اکنون به آدرس موجود در بخش کوچه پس کوچه پیوندها در انتهای همین مطلب مراجعه نمایید.

 

کوچه پس کوچه پیوندها

کلیک کنید:

به بهانه احداث فرهنگ سرای بزرگ امام رضا(ع) در دارالمومنین سبزوار ریشه فرهنگی خراسان

نظرت را بنویس
comments
پربازدیدترین محبوب‌ترین‌ها پرونده ویژه نظرات شما